Da Aasmund Nordstoga og Gunnhild Sundli lanserte juleturné i fjor, var det lett å tenke på lillebror Odd og Sissel Kyrkjebøs julesuksess noen år tilbake. Storebror Nordstoga har allerede julealbumet «Tolv dagar i jola» på samvittigheten, men sammen med Sundli er det mindre tjo og hei, og mer salmesang.

Les Pluss-intervju med Gunnhild Sundli her

Vel, litt tjo og hei er det fortsatt. Det er to karakteristiske stemmer som møtes på «Sæle jolekveld», med et helhetsinntrykk som heller mer mot røft enn salig. Platas styrke er at den bærer preg av å ha blitt til i møte med publikum i en konsertsammenheng. Dette er ingen typisk studioplate.

Arrangementene kan ikke beskrives som annet enn tøffe, og gir nye dimensjoner til de velkjente melodiene. Samtidig hadde enkelte partier gjort mer inntrykk med mindre kraft, og særlig Nordstoga har en tendens til å gi på litt ekstra. For eksempel på Petter Dass' salme «Her er det ny», som starter lavmælt og fengslende, men ender nærmest opp som en sjanti.

Men dette er småpirk, for trønderen og telemarkingen har unngått fellene, og laget en forfriskende juleplate. Bandet med Åsmund Reistad på gitar og mandola, Daniel Sandèn Warg på fele og strengeinstrumenter, kontrabassist Gjermund Silseth og Helge Norbakken på trommer får boltre seg i fiffige arrangement og mellomspill. Det kan knapt bli vakrere enn mellomspillet i «Kling no klokka» og introen til «Fransk jolekveld». Også låtvalget er noe utenfor den typiske juleplata, med alternative tekster og melodier, samtlige framført av to artister med tydelig folkemusikkbakgrunn.

Høydepunkt: «Folkefrelsar, til oss kom»