forsiden

Å hoppe etter Coren

Å hoppe etter Coren

Rett etter at Finn Coren har satt standarden for å lage musikk av Olav H. Hauges dikt, kommer et mer ujevnt forsøk med en rekke gode norske artister.

4

FOR DU SKIN IKKJE FOR DEG SJØLV

Harley har aldri vært bedre

Stemningen i salen ble stadig mer elektrisk i løpet av den to og halv time lange akustiske konserten med Steve Harley.

En mesterlig romodyssé

Overveldende karrierebeste fra Soup.

22 inviterer deg inn

22 sender ballen tilbake til lytteren på comebacket – og selv om den ikke er ferdigscoret, ligner den mer på en kompispasning.

Bekmørke overtoner

Gledesløsheten får fascinerende musikalsk uttrykk på Kristoffer Los tredje soloplate.

Musikk å le og bli rørt av

Fargesprakende og uærbødig bestillingsverk. Åpenbart gøy å lage, like gøy å høre.

Det er 100 år siden Olav H. Hauge ble født i år, og poeten fra Hardanger kan vel strengt tatt ikke hylles for mye. Det er likevel spesielt å møte denne samlingen hvor artister som Bjørn Eidsvåg, Jan Eggum og Thom Hell har laget sanger av diktene hans, bare dager etter at Finn Corens mektige dobbeltalbum «I Draumar Fær Du» satte en slags standard for hvordan man lager musikk av Hauge.



Heldigvis for dette fortjenstfulle prosjektet er det bare fire av diktene/sangene som er felles for de to platene. I sammenligning av resultatet for dikt begge platene har tatt for seg, framstår denne plata omtrent like ordinær som Corens er bemerkelsesverdig. Musikalsk framstår Corens plate i større grad som en tolkning av diktene, mens det her er mer snakk om illustrering. Noe av dramaet i teksten på «Dette Lyt Du Bera» overdøves i Jan Eggums versjon. Da fungerer Bjørn Eidsvågs «I dag og i morgon» bedre som sang, mens Thom Hell viser at han behersker norsk også i «Elden».



Der Corens plate forholder seg til tekstene enten som dikt eller lager sang av dem, havner en god del av forsøkene her et uforløst sted mellom dikt og sang. Musikalsk spenner plata fra hiphop til jazz. Det er ikke variasjonen som er problemet. Problemet er at det er for lite av musikken som skinner like sterkt som eller godt nok opp mot ordene.



 



HØYDEPUNKT: «Dette vågar du» og «Elden»



 



Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema: