forsiden

Dempet delikatesse

Dempet delikatesse

Jazzen ufarliggjøres på delikat, stillferdig plate som peker utover hva den gir seg ut for å være.

5

WHITEOUT

Bekmørke overtoner

Gledesløsheten får fascinerende musikalsk uttrykk på Kristoffer Los tredje soloplate.

Musikk å le og bli rørt av

Fargesprakende og uærbødig bestillingsverk. Åpenbart gøy å lage, like gøy å høre.

Samme gamle

Brutal Kuk er tilbake, og deres tidsbilde fra 2016 er ikke lystelig lytting.

Mer enn en sidemann

Sympatisk plate fra tidligere kineser Baard Slagsvold, et sted midt mellom musikkskole og livets harde skole.

Flinkiser som spiller som om livet står på spill

Pom Poko er bandet de fleste vil huske fra Trondheim Calling 2017.

Marie er den trønderske artisten nærmest et nasjonal gjennombrudd

Trondheim Calling-konserten ble maktdemonstrasjon fra Marie Sahba. 2017 kan bli hennes år.

Kjølig og storslått Emma

Emma Williksen har talentet og nærværet. Men hun mangler ennå autoriteten som mer sceneerfaring vil gi.

Nå er det bare Ary - og det er mer enn nok

Selv med et konsertsett dominert av ukjente låter for de fleste, klarer Ary å fenge publikum. Og flott hun har kvittet seg med staffasjen!

Heldigvis finnes det komponister og jazzmusikere som Morten Qvenlid – som ikke er redd for å inkorporere andre og nye elementer i en sjanger som ofte henvender seg til puristene. For selv om dette er en pianojazztrio, låner musikken stemning fra både prog og pop, og burde derfor ha nedslagsfelt blant flere enn disiplene.

«Whiteout» er gruppas tredje plate og i hovedsak skrevet etter at Qvenlid vant Kongsberg Jazzfestivals store musikerpris i forfjor. Her beveger trioen seg i et stille landskap, men med episke låter og rom for improvisasjonen. Ofte er musikken minimalistisk på grensen til det meditative, men alltid smakfullt utført og med flere overraskelser underveis. En av disse er et gjesteinnslag fra Qvenlids Jaga Jazzist-kollega Andreas Mjøs som bidrar med sjelfull vibrafon på platas beste låt «Doves dance». Et annet spor å merke seg er «W.A.R.M.» som nettopp har et varmt, poetisk tema som toppes med koring helt mot slutten. Eller vakre «Mother» som har den fineste pianolyden siden Brian Enos «By this river» og en vokal så lav at stemmen heller blir et instrument enn en formidler av ord. Vakkert er det uansett.

Høydepunkt: «Doves dance» og «Mother»

Enig? Hør plata på Spotify

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema: