Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Sjelløs synthpop

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

Sjelløs synthpop

For mange svulstige syntharrangementer preger Morten Harkets første soloalbum.

Mer kompromissløst

The South viser nok en gang klasse i «bonus»-album som på sitt beste spruter av energisk samspill.

Seriøst bra

Flotte sanger, flott stemme – ikke noe dilldall.

Nesten alt var bra

Anders Jektvik er i fin og riktig utvikling – heldigvis er han ikke ferdig kulturhusformatert riktig ennå.

Eidsvåg i full symfoni

Lite nytt, men Bjørn Eidsvåg har så definitivt ikke gått ut på dato. Ondag fikk vi oppleve noen av hans mest folkekjære sanger i symfonisk drakt.

3

OUT OF MY HANDS

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

(Foto: Universal)

Foto: Universal

Album
Morten Harket:
OUT OF MY HANDS



Det er grunn til å ha store forhåpninger når Morten Harket gir ut sin første soloplate etter a-ha. Dessverre byr den på få overraskelser. Åpningslåta er kanskje den største av dem, en cover av Espen Linds «Scared of Heights» fra 2008. Den kler Harket godt, og er popglede uten forbehold. Mens Lind har holdt seg på landjorda med ukulele og tuba i originalversjonen, lar Harket og produsent Erik Ljunggren låta sveve, og Harkets skjelvende falsett briljerer slik den alltid har gjort.

Likevel er jeg forundret over at Harket velger en coverlåt som starten på plata. Heldigvis er den mye bedre enn den engelske versjonen av Kents store hit «Kärleken väntar» fra 2002. «Burn Money Burn» er identisk med originalen, men mangler varmen og inderligheten Kent og vokalist Joakim Berg formidler den med.



Varme og inderlighet er mangelvare i «Out of My Hands». Plata svever mellom det svulstige og det kjedsommelige, og etter eks antall gjennomlyttinger har jeg fortsatt ingen sanger på hjernen, og verst av alt; jeg husker dem ikke en gang. Harkets følsomme vokal drukner nærmest i syntharrangementene. For all del; arrangementene er gode og produksjonen eksemplarisk, men det er nettopp det som gjør det så kjedelig.



Heldigvis avsluttes plata med det som også er tittellåta. Der formidler 52-åringen strofer som «I am not afraid to die» med en inderlighet man blir rørt av, før synthen igjen dukker opp og gjør det hele om til en flau klisje. Likevel er det noe der som jeg vil høre mer av. God pop trenger nemlig ikke å være sjelløs.





Høydepunkt: «When I Reached the Moon».

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus