Gå til mobilutgaven
forsiden

Sjelløs synthpop

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

Sjelløs synthpop

For mange svulstige syntharrangementer preger Morten Harkets første soloalbum.

3

OUT OF MY HANDS

(Foto: VEGARD EGGEN)

Foto: VEGARD EGGEN

(Foto: Universal)

Foto: Universal

Gløder av inderlighet

Ida Jenshus på langhelg i Trøndelag

Ulf Risnes kan godt gi oss mer motstand

Men Ulf Risnes kan godt gi oss mer motstand.

Et pastellfarget 80-tallsteppe

Drømmen om 80-tallet er blitt god musikk fra St. Niklas.

«Kris Kristoffersons konsert i Olavshallen onsdag ble trist av helt feil årsak»

Sangene hans er fantastiske, stemmen holder brukbart, men Kris Kristoffersons konsert i Olavshallen onsdag ble trist av helt feil årsak.

Verdt ventetiden

Frank Oceans etterlengtede album vil trenge tid og luft, men føles inntil videre som et mesterverk.

En fenomenal slutt på en ujevn konsert

Bandet bak fjorårets beste norske album klarte i glimt å være like fenomenale live.

Det store pophjertet

I den beste popmusikken er går tristessen hånd i hånd med ekstasen. Det har Veronica Maggio skjønt.

Pstereo:

Beste bandet i byen!

Endelig fikk Barren Womb plassen de fortjener.

Majestetisk melankoli

Ingen andre band høres helt ut som Sigur Rós, og når ting fungerer optimalt er det knapt andre band som høres bedre ut enn dem heller.

Pstereo:

Null stress i joggedress

Noen få minutter etter oppsatt tid kommer Lars Vaular slentrende ut på Elvescenen i en 90-talls Adidas-joggebukse, hettegenser og solbriller.

Album

Morten Harket:

OUT OF MY HANDS





Det er grunn til å ha store forhåpninger når Morten Harket gir ut sin første soloplate etter a-ha. Dessverre byr den på få overraskelser. Åpningslåta er kanskje den største av dem, en cover av Espen Linds «Scared of Heights» fra 2008. Den kler Harket godt, og er popglede uten forbehold. Mens Lind har holdt seg på landjorda med ukulele og tuba i originalversjonen, lar Harket og produsent Erik Ljunggren låta sveve, og Harkets skjelvende falsett briljerer slik den alltid har gjort.

Likevel er jeg forundret over at Harket velger en coverlåt som starten på plata. Heldigvis er den mye bedre enn den engelske versjonen av Kents store hit «Kärleken väntar» fra 2002. «Burn Money Burn» er identisk med originalen, men mangler varmen og inderligheten Kent og vokalist Joakim Berg formidler den med.





Varme og inderlighet er mangelvare i «Out of My Hands». Plata svever mellom det svulstige og det kjedsommelige, og etter eks antall gjennomlyttinger har jeg fortsatt ingen sanger på hjernen, og verst av alt; jeg husker dem ikke en gang. Harkets følsomme vokal drukner nærmest i syntharrangementene. For all del; arrangementene er gode og produksjonen eksemplarisk, men det er nettopp det som gjør det så kjedelig.





Heldigvis avsluttes plata med det som også er tittellåta. Der formidler 52-åringen strofer som «I am not afraid to die» med en inderlighet man blir rørt av, før synthen igjen dukker opp og gjør det hele om til en flau klisje. Likevel er det noe der som jeg vil høre mer av. God pop trenger nemlig ikke å være sjelløs.









Høydepunkt: «When I Reached the Moon».

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus