Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Større sound for Ida

  •   TERJE EIDSVÅG
Singelen «Someone To Love» skaper forventning til Ida Jenshus' tredje plate, mener vår anmelder.
(Foto: Leif Arne Holme)

Singelen «Someone To Love» skaper forventning til Ida Jenshus' tredje plate, mener vår anmelder. Foto: Leif Arne Holme

Større sound for Ida

Et mer moderne, stemningsmalende lydbilde antyder at Ida Jenshus neste plate vil skille seg fra forgjengerne.

Moro med ananas

En rytmisk ananas er ikke det eneste eksotiske innslaget i en dynamisk duo som forsker mer i det sære enn det søte.

Klaustrofobisk pop

Når Østfrost slipper seg enda mer løs vil de bli et supert konsertband.

Trondheim Calling:

Frukt gir energi

Ikke alt henger på greip med FOG ennå, men energi har de i alle fall nok av.

Tok ikke bølgen

Urørt-finalist Frances Wave vil garantert spille bedre konserter enn denne.

Som en klunk sprit i kaffen

Snøskred har gjennomgått et hamskifte, og kombinerer gitarrockhistorie med egenrådige innfall på oppsiktsvekkende bra vis.

Grunn til å glede seg

Highasakites nye singel tyder på at kilden er alt annet enn tom.

Når forholdet ryker

Småpen, men lite oppsiktsvekkende comebacksingel fra Margaret Berger.

Lys og varme

Anderson .Paak har laget et samlende soulalbum for 2016.

Nattsvart renessanse

Suede dykker inn til kjernen med sitt beste album på 22 år.

Sint gammel mann

John Cale fornyer 34 år gammelt mesterverk og skaper på nytt noe unikt.

4

SOMEONE TO LOVE

Ida Jenshus

  •   TERJE EIDSVÅG

Forsmaken på det tredje albumet til Ida Jenshus er kanskje mer egnet til å skape forventninger til resten enn den helt store begeistringen i seg selv. Ved første møter er ikke «Someone to love» blant hennes mest umiddelbare, radiovennlige sanger.

Overgangen fra Håkon Gebhardt til Kåre Vestrheim som produsent er merkbar og kommer muligens bedre til sin rett over større flater. Jenshus blir ofte sammenlignet med Emmylou Harris. Sånn hørt er det platene hennes i Daniel Lanois-skolen hun nærmer seg her, med atmosfære og større, stemningsmalende lydlandskap snarere enn landlig countryrock.

I gitarlyd, vokal og bruk av tangenter viser «Someone To Love» en artist i ferd med å strekke seg, på vei mot et nytt sound. Sangen vokser etter hvert. Om den ikke er blant hennes aller sterkeste eller best profilerte, viser den kledelig vilje til fornyelse i utforskning av større musikalske landskap.

 

 

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus