Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Mesterlig fra Stian Westerhus

Stian Westerhus fortsetter å viske ut skillet mellom utøver, virkemidler og lyd på sin tredje soloplate.
(Foto: Terje Visnes)

Stian Westerhus fortsetter å viske ut skillet mellom utøver, virkemidler og lyd på sin tredje soloplate. Foto: Terje Visnes

Mesterlig fra Stian Westerhus

Gitaren høres ut som ei fele, på Westerhus' tredje soloplate.

Mørkt i skyggen av korset

Sufjan synger om savn, så vakkert at det gjør vondt.

Fra oppvekst til opprør

Kendrick Lamar har lagt barndommen bak seg, og utfordrer på kompleks oppfølger.

Råere Rasmus

Rasmus Rohde og co. med morbid kulturhistorie som kommer til å spille hjernen din noen puss.

Optimistisk melankoli

Pent knippe såre pianoballader i debutalbum som gjør inntrykk.

Helvetes kakofoni

Leviathan gjør svartmetallen uforutsigbar, stygg og foruroligende igjen.

Profesjonell punk

Hjerteslags jordnære punk med allsangpotensial skjemmes av litt for store og tydelige effekter.

Bekmørk byvandring

Endelig er Kollwitz tilbake. Skarpere, smartere og styggere enn sist.

Ettertenksom energi

Det mest oppløftende norske debutalbum på lenge.

Knopfler søker ungdomskilden

Trondheimsaktuelle Mark Knopfler leverer et solid og sympatisk, vel pyntelig soloalbum. Men han glimter til!

Lever for dansegulvet

Madonna fortsetter å lete etter den gamle formen på «Rebel Heart».

Vital dødsdans

Haust byr på sporadisk sexy og inkluderende nihilisme.

Ida Jenshus går nye veier

Hennes dristigste og beste album så langt.

Si hva?

Sveriges nye elektropop-duo tar få sjanser på debutalbumet.

Stor nok dose

Sjuende far i huset er meget bra i sin sjanger, men 25 livelåter på to brett kan bli i overkant.

Ingen fordømmelse

Selv med lokalorientert stjernelag sliter Manifest med å engasjere nevneverdig.

6

The matriarch and the wrong kind of flowers

Stian Westerhus

«Kept on Shoulders»

Stian Westerhus' tredje soloplate er spilt inn i Emanuel Vigelands mausoleum, et rom med 20 sekunders naturlig etterklang, et hvelvformet rom fullstendig dekket av fresker som skildrer livet fra unnfangelse til død – og som holder en konstant temperatur på fem grader.

Westerhus' gitar låter sjelden som en gitar. Her behandler han den i stor grad som et strykeinstrument og nærmer seg lyden av feler og «naturinstrumentet» vindharpe. Fortsatt preget av den kompromissløse mangelen på ytre referanser, der han fortsetter å viske ut skillet mellom utøver, virkemidler og lyd i en stadig søkende utforskning av klang, tid og rom.

Men denne gangen i et uttrykk som tyder på et sterkere forhold til klassisk samtidsmusikk. Mausoleets akustikk gjør musikken mektig, og selv om begrepspar som «stygt eller pent» ikke finnes i Westerhus' musikalske vokabular, kjennes dette som hans mest åpne og tilgjengelige verk. Om noe låter musikken heller mildere og mer human enn på den tidvis konfliktsøkende og aggressive forgjengeren «Pitch Black Star Spangled».

Det er melodier med et jamrende særpreg, det er puls og det er en mesterlig utpenslet dramaturgi og utvikling. Delt inn i ni komposisjoner som i sin felles grunnstemning og -idé føles som én lang, i motsetning til forgjengeren som spilte mer på harde skifter. I mine ører blir det en unikt helhetlig og oppslukende lytteopplevelse. Hans trassige løsrivelsesprosess fra regler og strukturer har vært fascinerende i seg selv, men dette er lyden av en ubesudlet og vidåpen kunstnerisk tilstand.

Fortsatt har Westerhus' musikk sterkt preg av isolasjon over seg. Men i stedet for å stirre inn i munningen på ei hagle når du endelig finner fram, ser du nå ei dørmatte der det står «velkommen inn».

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus