forsiden

Blytung Ibsen-hyllest

Blytung Ibsen-hyllest

CD: Tungrockere gir Ibsen en ekstrem makeover. Morsom idé, greit resultat.

4

NAAR VI DØDE ROCKER

(Foto: c)

Foto: c

Flinkiser som spiller som om livet står på spill

Pom Poko er bandet de fleste vil huske fra Trondheim Calling 2017.

Marie er den trønderske artisten nærmest et nasjonal gjennombrudd

Trondheim Calling-konserten ble maktdemonstrasjon fra Marie Sahba. 2017 kan bli hennes år.

Kjølig og storslått Emma

Emma Williksen har talentet og nærværet. Men hun mangler ennå autoriteten som mer sceneerfaring vil gi.

Nå er det bare Ary - og det er mer enn nok

Selv med et konsertsett dominert av ukjente låter for de fleste, klarer Ary å fenge publikum. Og flott hun har kvittet seg med staffasjen!

«Det mest imponerende dokumentasjonsprosjektet i norsk rockhistorie»

«Angels and Daemons at Play» er fortsatt ikke Motorpsychos beste album. Luksusutgaven tydeliggjør likevel at det kanskje var viktigere enn vi trodde.

Blått og godt fra Stones

Rufsete og rynkete, men hengiven og energisk retur til bluesrøttene for The Rolling Stones.

Det er vanskelig ikke å like Black Debbath. Oslokvartetten er et drivende godt hardrockband, med nese for og evne til å lage fengende, groovy hardrock ispedd til dels absurd humor. Sin fjerde plate har gjengen helt og holdent viet Henrik Ibsen. Som underteksten til albumet også sier; dette er «en tungrockhyllest til Ibsen». Det gir seg utslag i titler som «Ville Eyolf», «En rockefiende» og «Motörhedda Gabler». Sistnevnte er for øvrig også en hyllest til Motörhead, og en av de beste pastisjene jeg har hørt av Lemmy & co. Gitarriffet på versene er stjålet direkte fra Motörheads signaturlåt «Ace of Spades», og vokalist Lars Lønning legger seg tett opp til Lemmys gurglevokal.



På «Datidas Black Debbath» gir bandet oss oppsiktsvekkende informasjon om forfatteren, og på «Ved Ibsens grav» har de fått hjelp av Odd Nordstoga. Teksten på sistnevnte låt - på nynorsk - er et lite høydepunkt i seg selv: «Sjå no dansar eg ein halling på deg, pekar nase og synger eit hatefullt stev».



Ideen om å hylle Ibsen feier seg fint inn i bandets rekke av absurde påfunn. Men humorelementet gir også plata noe begrenset hold-barhet. «Naar vi døde rocker» er først og fremst en plate for fansen. Men at det kan blir flere av dem etter dette, tviler jeg ikke på.

Plata slippes mandag 7. august, og bandet framfører «bestillingsverket» i sin helhet på Øyafestivalen.



Høydepunkt: «Motörhedda Gabler» og «Datidas Black Debbath»







Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Utforsk tema: