Kosherfest!

Denne plata er en fest fra ende til annen. Smarte musikere lager klezmerkalas på sitt aller beste.

Saken oppdateres.

Bak seg har gruppa Urban Tunéll debututgivelsen «Naked Nigun». Bandet består av vokalist og pianist Tor-Petter Aanes, Morten Michelsen på klarinett, Jovan Pavlovic på trekkspill og kaval (bulgarsk fløyte) og Sondre Meisfjord på kontrabass. De har med seg strykerne i Ensemble Nord, som ved hjelp av Pavlovics stilige arrangementer tilfører musikken en ekstra dimensjon man kan krype inn etter å ha fått ørene ristet kraftig av Michelsens bassklarinett.

Her er alt fra den forrykende førstedansen på et oppstemt vorspiel til den sorgtunge, ensomme og melankolske sangen på vei hjem i morgengryet. Klarinetter, trekkspill, piano, kontrabass og strykere er toppet av en herlig dyp og rautende vokal. Noe får meg til å tenke på historier om ensomme sjømenn, hemmelige skatter og sentimentale historier om tapt kjærlighet. Tradisjonen og historien skinner hele tiden gjennom i musikken, men bandet gjør den hundre prosent til sin egen.

Med en overbevisende bevissthet om klezmertradisjonen, maler gruppa egne bilder og gjør intelligente omformuleringer av den jødiske folkemusikken. Og det er de personlige fortolkningene som gjør dette til en sabla bra plate. Jazzelementer i kompet og listighet i arrangementene gjør at musikken høres befriende lite anstrengt ut. Urban Tunéll bare spiller, virker det som. Klare høydepunkter er åpningssporet «Warsawer Freilach», den gråtriste «Ikh shtey unter a Bokserboym» og «Miserlou», som de som har sett Pulp Fiction vil kjenne igjen. Spill den høyt!

(Foto: c)

Foto: c

§
Vis debatt
Utforsk tema:
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?