Det er med blandede følelser jeg venter på Outkast. Ikke alle gjenforeninger er lykkelige, og det er skrevet mye om den skuffende comeback-konserten under Coachella tidligere i år. Det er likevel lite tegn til uro hos øyapublikummet. Outkast er forsinket, men Amfiet er på plass lenge før André 3000 og Big Boi entrer scenen. De trenger definitivt noe bra hiphop etter den skuffende Future-konserten tidligere på kvelden.

Men nok forhistorie. Når Outkast dukker opp, er det som alt eksploderer, og det er kanskje ikke så rart ettersom de åpner med B.O.B. (Bombs over Baghdad). Derifra og ut skaper de en fantastisk folkefest. Jeg hadde nesten glemt den sinnssyke katalogen duoen sitter på, men herregud, her går det virkelig slag i slag. Med «Rosa Parks» og «Miss Jackson» beviser de at det ikke var noen grunn til uro, og selv om de holder seg på hver sin kant av scenen, er det ingenting å si på samspillet mellom de to veteranene.

Som på mesterlige «Speakerboxxx/The Love Below» deler de på et tidspunkt scenen mellom seg, og får samtidig vist frem bredden som har ført til at de sitter på en endeløs, variert hitparade. Big Boi klinker til med en medley med «Kryptonite», «Ghettomuzic» og «The Way You Move», og det er en fryd å se hvordan han fører seg, og eier scenen.

André 3000 roer ned showet, og forfører med hjelp av spretne damer på storskjerm. Det er deilig, svett og ekte, og når han avslutter sin del med «Hey Ya», koker det.. Det er virkelig en spesiell følelse å se ca. 11 000 dansende mennesker foran Amfiet. Lyden er imponerende, og det er nesten som man forventer at det er et liveband som gjemmer seg bak scenen, ettersom den kun rommer en DJ, to kordamer og en bassist foruten duoen selv.

Big Boi kommer tilbake, og sammen tar de oss tilbake til eldre materiale som «Hootie Hoo», «Crumblin' Erb» og «Southernplayalisticadillacmuzik». Vi minnes deres lange karriere, og hvor de kommer fra. Det er variert, storslått, og ingenting synes å kjede publikum. Jeg hadde et ørlite håp om at Janelle Monáe, som spilte tidligere på dagen ville dukke opp (som hun gjorde på en konsert på Governor's Ball i New York i sommer), men det er ikke noe egentlig savn at hun aldri viser seg.

Med hitparaden «So Fresh So Clean» og «The Whole World», avslutter Outkast på mesterlig vis, og det er umulig å ha noe å utsette på duoen, tjue år etter begynnelsen.

André 3000 og Outkast fikk Øya til å koke. Foto: Sarah Winona Sortland