For å forme helgenkongen har han snakket med så vidt ulike mennesker som en historieprofessor fra Stavanger og Odd Nordstoga.

– Spør du regissør Marit Moum Aune så vil nok hun si at min kongetolkning er 95 prosent formet av henne. Spør du meg svarer jeg at den er 95 prosent min, sier Henrik Mestad.

Les også: Sender statistene på hesjekurs

Ringte Nordstoga

Han lurte på hvem han skulle spørre om dialekthjelp, da han kom på telemarkingen Odd Nordstoga. Dagen etter drakk han morgenkaffe og diskuterte språk med sangeren, som også leste inn replikkene for ham. Siden har han selv lyttet og øvd.

– Odds dialekt er så mild. Du kan'kje kriga med den, så jeg har gjort den litt skarpare og normert, sier Mestad.

Så lyset

Han forteller om hvordan han har lest seg opp på mange av kildene som finnes, og filosoferer om at helgenkongen kan ha blitt sterkt påvirket da han oppholdt seg i Russland, mens kristendommen fortsatt var en krigerreligion her i landet var det åndelige aspektet tydeligere i den russiske kristentroen.

– Olav omtales som det første lys. Han er en konge som bokstavelig talt har sett lyset, er overbevist og endret. Det er en overbevisning du ser den dag i dag hos religiøse ledere, enten du er enig eller uenig med dem, sier Mestad.

Les også: Furuholmen er årets olsokkunstner

Krigerkonge

Han har vært fast ansatt på Nationaltheatret siden 1991 og gjort en rekke store teaterroller, blant annet flere Ibsen-figurer. Han er også mye brukt i tv og har spilt i mange filmer.

Da regissør Marit Moum Aune i går presenterte Mestad sammen med de andre profesjonelle skuespillerne, omtalte hun ham som «The hunk om Norwegian theatre». Og det er lett å se for seg den slanke og høyreiste Mestad som en mektig hærfører og lederskikkelse.

Nummer to

De siste dagene har han ikke bare øvd på kongerollen, han har også tatt rollen som heiagjeng for statistene under prøver i amfiet. Og han var førstemann til å ta ordet da de profesjonelle aktørene skulle presenteres i Molåna på Stiklestad i går.

– Er du en leder?

– Egentlig er jeg en bedre copilot. En nummer to. En som kan trå til der det trengs. Jeg trives ikke og liker ikke meg selv når jeg får stort ansvar. Ledere må være mer lukket og kontrollerte, Skuespillere skal ha god kontakt med nervene for å få frem ulike ting, sier Mestad. Og skjelver på hendene for å vise nerver.

Til Telemark

Han trekker frem kontrastene i Olav den hellige som det som gjør rollen interessant. Kongen var både en av Europas mektigste krigere, en mann som trenger våpenkunst hver dag, og en religiøs mann som fortsatt tviler litt fordi de gamle tradisjonene ligger nært.

– Olav var opptatt av å ta avstand fra fosterfaren, det er naturlig at han tok vare på språket. Det er jo arven fra faren som er hans lenke til Hårfagre-ætten og «claim» til tronen, sier Mestad.