Teateret var nominert i seks kategorier, og dro i land pris for fem av dem.

Heddaprisen deles ut årlig for fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst. Prisen ble første gang utdelt i 1998. Juryen som nominer de ulike kategoriene er en faglig jury som oppnevnes av en egen Heddakomité. Prisen er et et samarbeid mellom Norsk teater- og orkesterforening, Norsk teaterlederforum og Haakon Mehrens fond til minne om Aksel Waldemar Johannessen, og deles ut i elleve kategorier.

Her er prisvinnerne fra Trøndelag Teater og juryens begrunnelse:

Årets barne/ungdomsforestilling:

«Hundre hemmeligheter»

Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom, sa juryen i sin begrunnelse.

- Tusen, tusen takk, vi i Cirka Teater feirer 30-års jubileum i år og denne helgen har vi feiret, derfor er det helt fantastisk å avslutte denne helgen med «Hedda», i armene, og takk til alle som har bidratt til dette, sa Anne Marit Sæther i Cirka Teater da hun mottok prisen for beste barne/ungdomsforestilling. Linn Skåber og sønnen Niels delte ut prisen.

Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres – ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

Beste kvinnelige medspiller:

Renate Reinsve for rollen som lærer i «Besøk av gammel dame» , Trøndelag Teater.

- Tusen tusen, haha, haha, dette er helt absurd, sa en lattermild Renate Reinsve da hun fikk prisen som beste kvinnelige medspiller for rollen som lærer i «Besøk av gammel dame».

- Jeg må takke Tyra Tønnesen og Trøndelag Teater... nei, jeg vet da søder, sa en lykkelig Reinsve.

Juryens begrunnelse: I en oppsetning med et svært stort persongalleri skal alle aktørene helst være tydelige og komplette personer. Men for å få til et godt ensemblespill, er det samtidig viktig at ingen medspiller blir større enn rollen tilsier. Dette er en hårfin balansegang, og den mestres til fulle av årets prisvinner.

I denne absurde, men likevel ganske realistiske forestillingen blir menneskene stilt overfor eksistensielle utfordringer, og fra å være store humanister og prinsipielle i sine valg, ser vi hvordan de én etter én gir etter for penger og pragmatisme. Denne gradvise metamorfosen fremstilles med særlig stor innlevelse, tydelighet, komisk talent og fingerspissfølelse av prisvinneren.

Beste regi:

Tyra Tønnessen for regien på «Ekte kjærlighet – fritt etter Camilla Collett» av Tyra Tønnessen, Agder Teater og «Besøk av gammel dame» av Friedrich Dürrenmatt, Trøndelag Teater.

- Tusen takk til Agder teater og Trøndelag Teater som har gitt meg arbeidsrom. Takk for all generøsitet dere gitt meg dette året, sa Tyra Tønnesen da hun mottok prisen for beste regi for både «Besøk av gammel dame» v Trøndelag Teater og «Ekte kjærlighet» ved Agder teater.

Og her er juryens begrunnelse: God regi krever en klar idé. Den krever et helhetlig konsept. Den krever et lesbart, unikt og tilgjengelig scenisk uttrykk for nettopp dette konseptet. Regissøren må ta tak i materialet, elte og forme det.

Mottakeren av årets regipris demonstrerer en sterk vilje. Hennes forestillinger dokumenterer grundig og særpreget arbeid, kontroll over både helhet og detaljer, enten regien er tilpasset teksten eller teksten formet til regi-ideen.

Regiprisen gis i år til en instruktør, ikke for ett, men for to regiarbeider, som sammen demonstrerer spennet i regissørens ambisjoner og kompetanse.

Beste kostymedesign/scenografi:

Bård Lie Thorbjørnsen for kostymer og scenografi til «Besøk av gammel dame», Trøndelag Teater.

- Dette er stort og jeg er veldig nervøs av å stå her, sa en veldig glad Bård Lie Thorbjørnsen da han mottok prisen for beste kostymedesign og scenografi i «Besøk av gammel dame». Han takket teatersjef Kristian Seltun for å utvise stor raushet i bruk avscnografiske virkemidler.

Her er juryens begrunnelse: Mottakeren av prisen for beste kostymedesign og scenografi viser at det å bekle roller og skape et miljø hvor handlingen kan utspille seg, på sitt beste handler om å sette tingene i tale. Vinneren lar kostymene og scenografien puste liv i forestillingen, ikke først og fremst ved å utgjøre en utfyllende bakgrunn til handlingen, men ved å la dem avsløre og hentyde til underliggende og skjulte motiver – og på denne måten bidra til å drive fortellingen fremover.

Beste audiovisuelle design:

Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices for musikk og lyddesign til «Hundre Hemmeligheter».

- Tusen, tusen takk, jeg vil takke Cirka teater fordi dere har gitt oss et univers som ga oss et grenseløst tankerom, sa Siri Gjære i Trondheim voices.

- Det er fint med takhøyde og det er spesielle er at vi har planlagt dette eksperimentet lenge, sa Erik Hegdal. Det har vær en utrolig reise og jeg elsker Cirka teater, sa Asle Karstad. Sammen vant disse prisen for beste audiovisuelle design.

Juryens begrunnelse: I en forestilling der det er lagt spesiell vekt på det sanselige, musikalske og opplevelsesrike, er det selvsagt at musikk, lyd og sangfremføring skal spille på lag med det fortellende og visuelle og dermed være med på å skape en helhet. Men det er ikke ofte vi får oppleve en så nyskapende og samtidig så vellykket løsning som den årets prisvinner representerer.

De andre prisene gikk til:

Årets pris for beste mannlige skuespiller: VIDAR MAGNUSSEN.

Årets pris for beste kvinnelige skuespiller: MARIANN HOLE.

Årets pris for beste mannlige medspiller: SIGMUND SÆVERUD.

Prisen for årets forestilling: «PERPLEKS».

Prisen for beste scenetekst: ALAN LUCIEN ØYEN OG ANDREW WALE.

Prisen for særlig kunstnerisk innsats: ENSEMBLENE I FORESTILLINGENE «FRUEN FRA HAVET» OG «PERPLEKS» PÅ ROGALAND TEATER.

Heddakomiteens ærespris: VERDENSTEATRET.

Språkprisen: ANE DAHL TORP.