PROJECT ZERO: MAIDEN OF BLACK WATER

Nintendo Wii U

Aldersgrense: 18 år

«Project Zero II: «Crimson Butterfly» på PS2 fra 2004 vil for meg alltid stå som en av de mest skvette-skumle og ubehagelige spillopplevelsene jeg har opplevd ( NB! Spillserien het «Fatal Frame» på det amerikanske markedet) . Sammen med «Siren: Blood Curse» på PS3 så representerer dette spillet alt som gjør den japansk horror-sjangeren så unik.

Vi snakker ikke om amerikanske slasher-horror her. Ingen gale øksemordere som går løs på evneveike tenåringer i en hytte langt ute i ødemarka. Nei, japansk horror er av det mer urbane og psykologiske slaget. Jeg husker fortsatt hvordan hjertet mitt dunket av pur redsel der jeg med klaprende knær snek meg fram i den mørklagte japanske landsbyen kun bevæpnet med mitt «camara obscura». Fortsatt har jeg tilgode å oppleve noe annet innen hverken spill, film eller litteratur som har gjort meg like vettskremt som «Project Zero II: «Crimson Butterfly».

Men nå i 2015 er altså serien kommet til sitt femte spill. Og så sørgelig som det nå engang er så må jeg bare få si dette: «Project Zero: Maiden of Black Water» er bare en skygge ( eller et spøkelse, heh! get it?) av sitt tidligere seg.

Jovisst så ser spillet helt klart fantastisk flott ut i den nye grafikkmotoren. Men noe av det som gjorde «Project Zero II: «Crimson Butterfly» så skremmende var at det hele så så kornete og ufiltrert ut. Spøkelser er alltid mer skremmende om du bare såvidt skimter dem og ikke helt klarer å fokusere på konturer og detaljer. Dette har utviklerne av årets spill glemt. «Project Zero: Maiden of Black Water» spiller i teorien på alle de riktige strengene, men det blir aldri like nervepirrende skummelt som de to første i serien.

I spillet så opplever du handlingen fra tre ulike karaterer der handlingsforløpet flettes sammen i løpet av spillets gang. Yuri, Ren og Miu er alle karakterer som opplever det fiktive Hikami Mountain fra hver sitt synspunkt. Fortsatt er det det geniale «camera obscura» som spiller hovedrollen ( et kamera som er ditt eneste forsvar mot de onde åndene). Ganske så brilliant brukt her via gamepad' en til Wii U.  Men der orginalversjonen av «Evil Dead» var både morsom og innovativ mens nyinnspillingen fra 2013 bare var litt...flau, så er denne nye versjonen av «Frame / Zero» også bare..grei nok.

Synd. Veldig synd. For i likhet med meg selv så vet jeg at mange andre «Frame / Zero» -fans der ute gledet seg stort til denne.