«World of Warcraft» ble første gang utgitt her i Norge i 11. februar 2005. 27. august 2013 ble «Final Fantasy XIV: A Realm Reborn» utgitt.

Det ene spillet er snart 11 år gammelt. Det andre drøye to. Likevel er det mange elementer disse to MMO-spillene deler seg i mellom. Og da snakker vi ikke bare om abonnementsmodellen som i 2016 bortimot er en fullstendig utdødd foretningsmodell for store online-spill. Hvor mye har skjedd og hvor lite har egentlig forandret seg i denne spillsjangeren i årene mellom 2005 til 2013? Vi tar på nytt turen til Azeroth ( «World of Warcraft» og Hydaelyn («FFXIV:ARR») for å se hvordan det egentlig står til med MMO-gigantene på starten av 2016.

Les også: Gratis underholdning for tomme lommebøker

Les også: Grenseløs vakker

Når vi nå velger å konsentrere oss om kun «World of Warcraft» ( fra nå av forkortet til WoW) og «Final Fantasy XIV: A Realm Reborn» ( fra nå av forkortet til FFXIV:ARR) er det fordi disse er de eneste to av de tradisjonelle MMO-spillene som fortsatt benytter seg av abonnementsmodellen ( du må med andre ord betalte et gitt beløp hver måned for å få lov å spille disse to). Alle andre store MMO-spill har forlengst gått bort fra denne modellen til fordel for Free-2-play -modellen med mikrotransaksjoner. Eksempler på tidligere abonnementsbasert MMO spill er «Star Wars: The Old Republic», «The Elder Scrolls Online» og norske «Age of Conan: Hyborian Adventures» ( et spill som i overgangen til gratis-spill ble omdøpt til «Conan: Unchained»).

Prismodellen på både Wow og FFXIV:ARR er rimelig tradisjonelle. Drøye hundre kroner per måned ( avhenger av hvilken abonnementstype du velger), fastpris på hovedspillet og tilleggspakkene, samt en «gulerot» som lar deg spille gratis fram til et vist punkt i spillet.

Her har WoW et fortrinn framfor FFXIV:ARR i den forstand at spillet allerede har fem tilleggspakker godt integrert i spillet og med en sjette på vei. Dette betyr at du som «gratispassasjer» kan nyte godt av alle karakterklassene og sonene som har blitt lagt til spillet siden starten i 2005. Du kan med andre ord spille MYE WoW fullstendig gratis før du eventuelt bestemmer deg for å punge ut med et abonnement.

FFXIV:ARR på sin side har den fordelen at spillet er av langt nyere dato og har på en ganske så snedig måte gjort det slik at du kan prøve ut alle karakterklasser uten at du behøver å starte en ny avatar fra scratch. Grafikkmessig er også FFXIV:ARR langt mer avansert enn WoW ( men WoW har etter vår mening mer atmosfære og personlighet enn konkurrenten).

Så med alt dette ute av veien, la oss se hvordan det står til med disse to spillene på starten av det nye året. Vi tar rett og slett og anmelder dem på nytt - sett med gjennom 2016-brillene.

WORLD OF WARCRAFT

Windows / Mac OS X

Ah! Azeroth. Tiden har sannelig ikke vært nådig med deg. Fra å være en showcase for grafikkort i 2015 er motoren til WoW noe som du uten problemer har kunnet kjøre på en fem år gammel Iphone ( om Blizzard hadde tillatt noe så uhyrlig, selvsagt). Men hva har vel øyegodteri å si når WoW uten konkurranse er det mest sjarmerende MMO-spillet i eksistens?

Om du velger å punge ut med den hittils siste tilleggspakken ( Warlords of Draenor), samt et månedsabonnement så får du nesten ufattelig mye spill for pengene. Faktisk så mye at jeg har lyst til å påstå at WoW nå er et overflødighetshorn som aldri slutter å kaste sine skatter over deg. Du går ALDRI tom for ting å gjøre i WoW og det skal også godt gjøres å kjede seg. Det er ikke uten grunn at ingen andre MMO-spill har klart å true WoW sin posisjon som en av verdens mest populære spill. For selv med dalende abonnementstall ( Wow har nå 5,6 millioner abonnenter - spillet har hatt over 11 på det meste) så står fortsatt WoW stødig som en bryggepåle i MMO-landskapet.

WoW er Mount Everest i MMO-landskapet. Spillet som alle andre i sjangeren forsøker å bestige. Men så langt har ingen klart det. De fleste har ikke engang vært over tregrensen. Hvorfor er det slik? Etter 11 år i Azeroth tror jeg at jeg har funnet svaret - kvalitetskontroll på underholdningsverdien. Blizzard slipper aldri nye spill før de er grundig testet helt ned på detaljnivå. Noe som funker bare sånn halveis? Bort med det? En oppdrag som ikke er spesielt morsomt eller givende? I søppelbøtta med det.

Blizzard er en av verdens største og mest suksessfulle spillutviklere. Likevel så har de kun en liten håndfull titler i sin portefølje ( World of Warcraft, Starcraft II, Diablo III og Hearthstone). Sammenlignet med andre utviklere i topp-divisjonen som f.eks. UbiSoft eller EA så er dette som lommerusk å regne. Men der konkurrentenes utgivelser ofte er fulle av tekniske feil og andre mangler ( for eksempel: EA-spillet Battlefield 4 var ved lansering en teknisk katastrofe og fans av UbiSoft -serien Assassin's Creed vet at disse ofte har flere bugs enn finnmarksvidda på en varm sommerdag), så har alle Blizzard-spill en kvalitetskontroll nesten uten sidestykke i spillbransjen ( Nintendo er også gode på dette).

En tur til Azeroth i 2016 er som å besøke en god, gammel venn du ikke har sett på en stund. Dere prater om gamle bragder, men du blir også kjent med nye sider av din gamle kompis.

Så er WoW verdt å bruke penger og tid på også i 2016? For vår del så er svaret et rungende ja. WoW er fortsatt - etter 11 år på toppen av tronen - det aller beste og største MMO-spillet der ute.

FINAL FANTASY XIV: A REALM REBORN - HEAVENSWARD

Windows / PS4 / PS3 / Mac OS X

Så er det japanernes tur. Det naturlig spørsmålet å stille her er selvsagt hvordan holder FFXIV:ARR seg i forhold til mastadonten WoW? Slett ikke så verst, faktisk. På mange måter er FFXIV:ARR også et bedre spill.  Det er også en av de ytterst få MMO-spillene som du kan spille på konsoll - både PS3 og PS4. Noe som i seg selv gjør spillet langt mer  t i l g j e n g e l i g  enn WoW.

FFXIV:ARR er et nydelig spill. På PC / Mac og PS4 så er det ingen andre MMO-spill som kan måle seg mot dette. Sammenlignet med Blizzards bauta så ser WoW ut som det er laget av lego-klosser. FFXIV:ARR er som Square Enix mangeårige fantasy-univers har blitt levende. En sukkersøtt, glossy og pastelfarget fantasi.  Men greia med FFXIV:ARR gjør noe tilnærmet genialt. Du vet når du har spilt en liten stund på en karakterklass i et MMO-spill så kommer gjerne lysten til å prøve en annen. Da har du ikke noe annet valg enn å starte fra scratch igjen og pine deg gjennom de samme start-områdene ( ja , det finnes unntak her som f.eks. «Guild Wars 2», men du skjønner tegninga). Det geniale som FFXIV:ARR gjør er at du kan skifte karakterklasse når du vil - med den karakteren du har. Alt du har å gjøre er å skifte hoved-våpen. Har du startet spillet som en magiker? Alt du trenger å gjøre er å plukke opp et sverd og vips! så er du en kriger med alle de særegne spesialkreftene det fører med seg. Var ikke kriger noe for deg? Skift tilbake til en wand eller en staff og du er tilbake til Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry før du vet ordet av det.

Så langt så har FFXIV:ARR bare fått en tilleggspakke i form av «Heavensward», men for et tillegg. Om du var en av de som ble skuffet av «Mists of Pandaria» og «Warlords of Dreanor» til WoW, så viser FFXIV:ARR Blizzard hvor lista skal gå hva DLC-innhold gjelder. Glem dusinvaren som er fetch-quest' ene i WoW. Oppdragene du får i FFXIV:ARR og spesielt i Heavensward er som å sammenligne en billig kioskroman med Charles Dickens samlede verker. FFXIV:ARR setter en helt ny standard hva kvalitet på oppdrag i MMO gjelder. For første gang i et slikt spill er det faktisk både spennende og morsomt å gjennomføre det som i andre spill er kjedelig sideoppdrag. The Witcher 3: The Wild Hunt gjør dette best av alle, men FFXIV:ARR - Heavensward ligger sannelig ikke langt bak.

FFXIV:ARR gjør også mange andre smarte  valg både hva grensesnitt og spillmekanismer gjelder. Alle de små og kloke detaljene du finner i en lang rekke MMO-titler som Neverwinter, Tera, Rift, The Elder Scrolls Online og den nå avdøde Warhammer Online er samlet som en slags MMO Greatest Hits her og implementert i spillet. Sammenlignet med WoW ligger FFXIV:ARR flere hestehoder foran når det gjelder å simplifisere selve spillingen.

Men FFXIV:ARR er også et tvers gjennom japansk spill med alle de pussigheter det fører med seg. Skjermen er ofte et kaos av ikoner og knøttsmå fonter ( eller er det kanskje vi som trenger nye briller?). Spesialeffektene blir av og til for mye av det gode og de mange fellesoppdragene som hele tiden dukker opp byr ikke på særlig mye mer nytt enn hva Warhammer Online gjorde da de introduserte denne funksjonen  i 2008 ( ja, jeg savner Warhammer Online - det var etter min mening en av de absolutt bedre MMO-spill som kom kjølvannet av suksessen til WoW).

Men så var det dette med karaktergiving da. Begge spillene står helt på toppen av MMO-pallen med Guild Wars 2 like under. Er det mulig å kåre en definitiv vinner? Kanskje, kanskje ikke. For der WoW vinner på humor, tilgjengelighet og sjarme så scorer FFXIV:ARR like mange poeng på innovative ideer, grafikk, smarte løsninger og et godt manus.  La oss bare bli enige om at det er en grunn til at nettopp disse to er de eneste som fortsatt krever månedsabonnement av deg - og den grunnen er en skyhøy kvalitet som gjennomsyrer begge spillene. Helt ned til den minste detalj. Den rent tekniske fordelen FFXIV:ARR har er at du kan spille det i ro og mak i sofakroken på enten PS4 eller PS3. På en annen side....WoW er nå så gammelt at det kan sikkert snart spilles på det digitale displayer på kjøleskapet ditt. Vi kan ikke annet enn å gi en helhjertet anbefaling til begge to. Det eneste spørsmålet du må stille deg selv er om du liker sushi bedre enn hamburger.

Terningkast 6 til begge to altså.