Watch_Dogs 2

PC / Xbox One / PS4

Du vet hva du får når du kjøper et spill fra Ubi Soft. Enten det nå dreier seg om et nytt kapittel i «Assassin's Creed» -sagaen, et nytt «Far Cry» eller nyvinninger som «The Division».

I alle disse tilfellene har du en stor åpen verden ( les: sandkasse) hvor du stort sett kan gjøre hoved -og sideoppdrag i den rekkefølgen du selv ønsker. Og om ingen av disse frister så kan du jo bare leke turist i disse enorme virtuelle verdenene og kanskje klatre opp i et tårn eller to.

Med unntak av tårnklatringen ( som pussig nok er fraværende i denne) så er «Watch_Dogs 2» en ganske typisk Ubi Soft -affære på godt og vondt. Nå skal det sies at dette spillet byr på tallrike forbedringer fra den heller sjarmløse forgjengeren. Men det er fortsatt hacking og storebror-ser-deg  -tematikken som er rådene også her.

Denne gangen er handlings lagt til San Fransisco. Du kan selv velge hvordan du vil ta deg fram i den travle byen, biler, sykler, busser, trikk og båter står fritt til din disposisjon om du ønsker det. Du kan også velge å takle byen i parkour-stil.

Vår hovedperson Marcus kan hakke seg over alt med sin smarttelefon. Og nettopp dette konseptet er selve kjernen i «Watch_Dogs 2». Se for deg «Assassin's Creed» lagt til ca 2008 og bytt ut de røybomber, kniver og festekroker med din trofaste mobil i stedet.

En essensiell del av «Watch_Dogs 2» er multiplayer-delen hvor du etter oppskrift fra «Dark Souls» kan «invadere» en annen spillers verden og installere et datavirus på motstanderens datasystemer.  Spillet har også en annen multiplayer-mode som går under navnet «Bounty Hunter». Desverre så var ingen av disse operative i den grad at det går ann å si noe fornuftig om dem da vi testet spillet. Vi går ut fra at Ubi Soft vil ha en oppgradering på plass innen kort tid som fikser dette.

Men de fleste vil mest sannsynlig kjøpe «Watch_Dogs 2» for singleplayer-opplevelsen. Og den skuffer ikke. Faktisk så er dette Ubi Softs beste spill siden «Assassin's Creed: Revelations» fra 2011. Som et sandkasse-spill så når det ikke helt opp til «Grand Theft Auto V», men med årevis med prøving og delvis feiling i både «Assassin's Creed» og «Far Cry» -spillene har den franske spill-giganten endelig klart å kombinere underholdningsaspektet med friheten i slike spill til en pakke som ganske enkelt holder mål.