THE EVIL WITHIN

PC / Xbox 360 / Xbox One / PS4 / PS3

Aldersgrense: 18 år

Jeg kan telle antall spill som virkelig har skremt meg og forstyrret både nattesøvn og mental stabilitet på en hånd. Disse er: «Amnesia: The Dark Descent», «Siren: Blood Curse», «Silent Hill 2», «Resident Evil» og «Resident Evil 4».  De to sistnevnte er begge laget av Shinji Mikami. Samme person står også bak innovative spill som «Vanquish», «God Hand» og «Devil May Cry». Om du kan bare bittelitt av spillhistorie så forstår du at Mikami er en av de ytterst få kjendis-regissørene i bransjen. En slags David Lynch i spillbransjen. Alltid på grensen til å bli et kult-fenomen,  men med nok kommersiell teft til at spillene han lager alltid selger i bøtter og spann.

«The Evil Within» tar på mange måter opp tråden der «Resident Evil 4» sluttet. De samme spillmekanismene dukker opp her også - dog i mer finpusset form. Jeg skal bevisst ikke skrive et eneste ord om historien eller plottet i «The Evil Within» i denne anmeldelsen. Spillet fortjener at du går inn i det med null viten om både hovedperson og handling. Utførelsen av «The Evil Within» står til gull. Dette er sjangeren survivor / horror i sin pureste form. Alltid på jakt etter mer ammunisjon, alltid med livslinjen nesten usynlig og alltid med angsten som tørrtygget Paracet i munnhulen. «The Evil Within» er ikke for pyser.

«The Evil Within» føyer seg på ingen måte inn i rekken av moderne horror-spill som «Outlast», «Daylight» og «Alien: Isolation». Spillet er på mange måter «gammeldags» i både utførelse og design, men har du gode ( les: skremmende) minner om de fire første spillene i «Resident Evil» -serien så har du en godbit i vente med «The Evil Within».