CALL OF DUTY: ADVANCED WARFARE

PC / Xbox 360 / PS3 / Xbox One / PS4

Aldersgrense: 18 år

Siden utgivelsen av «Call of Duty 4: Modern Warfare» i 2008 har vi en gang i året trillet firere og femmere på terningen til de årlige utgivelsene. Noen har vært på grensen til sekseren («Call of Duty: Black Ops» fra 2010), andre igjen har vært farlig nære treeren på terningen ( ja, det er deg vi ser på nå, «Call of Duty: Ghost» fra 2013). 2014 er altså første gang på seks år at et spill i verdens mest populære spillserie får en klar sekser.

Vi skal være ærlige å innrømme at dette hadde vi ikke ventet. «Call of Duty: Advanced Warfare» er ikke bare det beste i serien siden overgangen fra 2. verdenskrig til moderne tid, men også det morsomst og største.

La oss ta det bit for bit. Kampanjedelen av «Advanced Warfare» byr på  en historie som faktisk er både spennende og delvis nytenkende. Glem «whack-a-mole» -løpebåndet fra de foregående fem spillene. Solo-delen av «Advanced Warfare» har Kevin Spacey i spissen  og byr på fem til seks timer med heseblesende Jerry Bruckheimer -action. Uvant til serien å være så klarer også nykommer-studioet Sledgehammer å legge inn pauser i handlingen slik at kampanjen får en sårt tiltrengt formkurve.

Men som alle vet er det multiplayer som gjelder når vi snakker «Call of Duty». Og det er her sekserne på terningen kommer inn. Både «Destiny» og «Titanfall» introduserte jetpacks i år, men det er i «Advanced Warfare» at disse virkelige kommer til sin rett. Muligheten til å komme seg opp i høyden forandre dynamikken i dette reaksjonsbaserte flerspillet så til de grader at det å gå tilbake til gamle spill i serien føles som å springe i meterhøy nysnø.

Det hjelper også at absolutt alle brettene her er øyeblikkelige klassikere, samt at exo-drakten og Pick 13 -valgene gjør spillet til et overflødighetshorn av tilpasninger og valgmuligheter. På mange måter føles «Advanced Warfare» mer som et action-RPG av typen «Diablo III» enn en typisk førstepersonskyter. Og nevnte jeg de mange skattene som kommer i form av tilfeldige  «loot drops»?

De mye omtalte exo-skeleton -draktene forandrer spillreglene i «Call of Duty» fullstendig. Der du før av var begrenset til å springe rundt som en høne uten hode og skyte på alt du så, kan du nå spille langt mer taktisk og langsiktig. Alle exo-skeleton -draktene kommer med en boost-strafe og en jetpack. Men det er også mulig å koble så mye mer av teknisk framtidsteknologi til uniformen din. Lyst til å bli usynlig å ta ned fiendene dine bakfra? Ingen problemer. Frister det å være lydløs. Et lett trykk på L2-knappen fikser det. Og slik fortsetter det i det uendelige. Belønningene for godt gjennomførte kamper vil liksom ingen ende ta.

Men hva om du er fullstendig fersk til både denne serien og konsollskytere generelt? Heller ikke noe problem. For utviklerne i Sledgehammer Games har lagt inn et «Combat Readiness Program» som lar deg teste vannet anonymt mot både andre nykommere og komputerstyrte motstandere.

Helt til slutt har vi co-op -modusen Exo-Survivor. En slags blanding av Treyarchs «Zombies» og Infinity Wards «Exctinction», men uten særegenhetene som kjennetegner disse. Helt klart den svakeste delen av totalpakken så langt. Men jeg har en følelse av at Sledgehammer Games vil forbedre dette i kommende oppdateringer.

Så hva ser vi på her? Jo, det klart beste og mest underholdende spillet i «Call of Duty» -franchisen så svært mange år. En vitamininnsprøytning av de sjeldne for en spillserie som var i ferd med å stivne fullstendig i formen. I 2015 vil vi få fire store DLC-pakker også til dette spillet før ballen igjen havner på Treyarchs bord og «Black Ops III» dukker opp november 2015.