– Selv om kostnadene blir vesentlig høyere, skal det være mulig å realisere prosjektet med den samme innkrevingstiden på bomstasjonene, det vil si ca. 15 år, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.

Trafikkøkningen på strekningen har vært mye større enn hva som ble lagt til grunn da man sist beregnet kostnadsrammene.

Ifølge de nye beregningene vil fullføringen av E6 koste 3500 millioner kroner, mens prisen i 2006 ble anslått til 2425 millioner. Økningen er på 1075 millioner. Bilistene må betale denne ekstraregningen med bompenger.

Betydelig prisøkning

Før Stortinget tar endelig stilling til veiprosjektet har Finansdepartementet foretatt en kvalitetssikring av kostnads- og inntektssiden. Et innleid konsulentfirma i Oslo har utført beregningene, i nært samarbeid med Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet. Sammenlignet med beregningene foretatt i 2006, har det vært en kraftig kostnadsøkning. Mye kan tilskrives en betydelig prisøkning i bygge- og anleggsbransjen. Siden 2006 har det dessuten kommet nye krav til sikring av fjelltunneler, og ved flyplassen på Værnes er det innført strengere restriksjoner for byggearbeider i nærområdet. Begge deler har medført høyere omkostninger.

Dyrt med kvikkleire

Men det som særlig har drevet kostnadene i været i Trondheim er den svært kompliserte byggegropa som skal graves ut ved Møllenberg. I området er det kvikkleire, som stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet.

– Det knytter seg stor usikkerhet til kostnadene fordi grunnforholdene er så kompliserte, sier Johnsen. Kloss inntil byggegropa står det flere hus, og flere av dem skal flyttes og lagres. Økte utgifter til grunnerverv bidrar til å drive kostnadene i været, påpeker Johnsen.

Mesteparten av E6 mellom Trondheim og Stjørdal er bygd ferdig (Grilstad–Værnes). Det som nå gjenstår er en parsell på ca. 4,5 km i Trondheim (Nidelven–Grilstad) og ca. fem km i Stjørdal (Værnes–Kvithammer). Kostnadene for parsellen i Stjørdal har økt fra 555 mill. til 750 mill. kroner, mens den i Trondheim har steget fra 1870 mill. til 2750 mill. kroner. Prosjektet skal finansieres med et statlig bidrag på 685 mill. kroner og 2815 millioner kroner i bompenger.

Livlig trafikk

Selv om kostnadsøkningen har vært formidabel, har Statens vegvesen og Asplan Viak foretatt en ny analyse som viser at inntektssiden har økt omtrent like mye. Det skyldes at trafikkøkningen på aksen Trondheim–Stjørdal er langt sterkere enn ellers i landet. Prosjektleder Johnsen tror det har sammenheng med økt aktivitet på Trondheim Lufthavn Værnes og utbyggingen av Sveberg-området i Malvik.

– Trafikkmålinger foretatt i 2006 og 2007 viser en årlig økning på syv prosent, og hittil i år ligger vi på seks prosent, sier Johnsen. Prognosene viser en kraftig vekst i trafikken tidlig i innkrevingsperioden, men en utflating mot slutten. Økningen kan altså bli ca. 20 prosent på tre år i starten. Dette gir en langtidseffekt på inntektsnivået, slik at det synes å være mulig å tjene inn 2815 millioner i løpet av 15 år regnet fra 2009. Vurderingen av inntektssiden er godkjent av de uavhengige konsulentene som departementet leide inn.

Statens vegvesen håper at prosjektet vedtas endelig av Stortinget i høst, og at anleggsarbeidene i Trondheim kan starte neste år. I Stjørdal er man allerede i gang ved Havnekrysset.