Dawnguard er den første tilleggspakken til «The Elders Scrolls V: Skyrim», fjorårets største rollespillsuksesss. Xbox 360-versjonen kom sent i juni, nå er endelig pc-versjonen klar (fortsatt uvisst når PS3-utgaven kommer) og vi kan trille terning.

Ingen slår Bethesda Software når det kommer til gigantiske, åpne rollespill der du selv tar styringen over din egen skjebne. Enten du spiller Morrowind, Oblivion eller Skyrim så er opplevelsene helt og holdent dine egne. Dette er både styrken og svakheten til The Elder Scrolls. To mennesker kan få to helt ulike opplevelser ut av det samme spillet.

Dawnguard tar for seg forholdet mellom vampyrer og mennesker (Dawnguards) i provinsen Skyrim i det fiktive fantasiimperiet Tamriel. Som produsenter av bonusinnhold har Bethesda alltid vært i forkant av bransjetrendene. Både Oblivion og Fallout 3 satte ny standard når det kom til ekstra nedlastbart kvalitetsinnhold.

Dawnguard på sin side forsvarer ikke prisen. Du får riktignok et lite stykke ekstra land å herje på, samt nye våpen, nye magiske formler i tillegg til at du selv kan spille som en vampyr. Problemet er at det å leke grev Dracula slett ikke er like morsomt som det høres ut på papiret. Du vokser nemlig i størrelse når du er vampyr, noe som gjør at du slettes ikke «passer» inn i spillverdenen.

Dette er den digitale sammenligningen med å stange hodet i dørkarmen. Du føler deg liksom ikke så fryktelig mektig når du ikke engang er i stand til å komme deg gjennom en dør på grunn av størrelsen din. Legg til noen hårreisende lange lastetider hver gang du skifter ham og du har en spillopplevelse som ikke er The Elder Scrolls-navnet verdig. Vi forventer bedre ting ved neste korsvei, Bethesda.