Det er klart for avspark, og dagen millioner av fans har ventet på har kommet. Spillet som får fotballentusiastene til å klistre seg til PC-skjermen. Årets utgave, «Football Manager 2013», kommer med et par nye spillemåter, men er stort sett det samme spillet vi kjenner til fra før. Er dette vært å bruke penger på i år igjen?

I «Football Manager 13» (heretter «FM13»), skal du drifte et fotballag til suksess. Du kan velge mellom haugevis av land og ligaer, og har hundretusener av ekte spillere til disposisjon. «FM13» er et særdeles strategisk spill, og lar deg finjustere og velge det aller meste. En stor forskjell fra tidligere utgivelser er at spillet er mindre tilbøyelig til å la deg kjøpe spillere på avbetaling enn før. Dette begrenser mulighetene du har til å hente storspillere raskt, og er nok en mer realistisk løsning enn tidligere. Treningstyper for individuelle spillere, pressekonferanse, og møte med staben er noen eksempler på den bunnløse detaljmengden spillserien er kjent for. Fra «FM12» kan det se ut som om et par individuelle treningsvalg er borte, noe som er synd.

Menysystemet har fått en overhaling siden i fjor, og en merkelig ting har skjedd med søkefunksjonen: den har blitt vanskeligere å bruke. Tidligere utgaver har latt deg søke med ett trykk, mens du nå må bruke to. Dette er ikke noe stort problem, jeg forstår bare ikke hvorfor det har blitt gjort.

I samtaler med ansatte og spillere er ofte mange av samtaletemaene utilgjengelige, fordi det dessverre er slik at tidligere hendelser dikterer hva man får prate om. Pressekonferansene er et svakt punkt, her får du de samme spørsmålene om og om igjen, med forskjellige navn involvert. Dette kunne ha vært gjort mye bedre, og kunne fått større innvirkning på den simulerte fotballverdenen. Dessuten burde man hatt flere svaralternativer i møte med pressen. At man kan velge mellom forskjellige måter å si det samme på, for eksempel rolig eller aggressivt, er rett og slett ikke bra nok, og har også vært tilfellet i tidligere utgaver i «FM»-serien. I min gjennomspilling ble det fort til at assistenttreneren ble nødt til å dra på pressekonferansene, for jeg ikke orket den samme gamle regla om igjen og om igjen.

Den største forskjellen fra de fleste andre fotballspill er at man ikke får spille selve kampene, disse simuleres mens du står på sidelinjen, endrer taktikk og bytter spillere. Dette er det som lar «FM13» fylle en nisje fotballspill som «Pro Evolution Soccer 13» og «FIFA 13» ikke kommer i nærheten av. Lite er like tilfredsstillende som å se at formasjonsbyttet ditt gir laget tre mål på rappen, og hva slags kommandoer du roper ut på banen har mye å si. Hvis dybden i «FM13» høres skremmende ut kan jeg si fra om at du hele tiden har med deg en assistenttrener som gir deg tips om hva som er lurt i klubben. Hvor mye han hjelper deg, bestemmer du selv.

Du har også tilgang til «Classic Mode», en modus hvor du slipper å ta mange av avgjørelsene i klubben, og det hele går litt fortere. Nytt for året er også «Challenge», hvor du får en oppgave å løse, samt «Versus» hvor du spiller mot en kamerat/bitter fiende over nettet. «Challenge» frister meg ikke noe særlig, og mye av det jeg liker med hovedmodusen er borte. Her får du jo et scenario, og blir tvunget til å fokusere på det og det. Sånn sett blir jeg sittende igjen med et inntrykk av at den originale modusen er det fulle og hele spillet, mens de nye modusene kun er biter – stykker av «FM»-pizzaen jeg gjerne vil ha hele av. Dette blir uansett noe subjektivt angående hva du som spiller er ute etter, og selve modusene i seg selv er mer enn godkjente.

Selve simuleringen av kampene er rare innimellom: keeperen som står med hendene i lomma i farlige situasjoner, og angrepsspillere som plutselig snur og løper alene med ballen tilbake til egen 16-meter. Disse snodige tilfellene bryter spillets ellers så overbevisende realisme, og blir et enormt irritasjonsmoment i kampen om gullet. Det føles urettferdig, urealistisk, og galt. Det oppleves som en feil i spillkoden, rett og slett, og har så vidt jeg vet ikke vært tilfellet i tidligere år.

«FM13» er en realistisk og detaljrik reise for deg som fotballmanager. Du vil rive deg i håret, juble av full hals, og utvikle en enorm tilknytning til laget du styrer. Få samtalealternativer og provoserende simuleringsfeil trekker ned, men i det store og det hele er dette en solid dose fotballsimulering. Når man først vinner, er det umulig å gi seg, og når laget taper går man i kjelleren. Det er med andre ord et spill som setter følelser i sving, hos en klubb man investerer enorm tid i. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor så mange blir sittende og pusle videre på karrieren sin. Jeg sier som så mange før meg: «Bare én kamp til ...»