«God of War» gjorde det med «Ascension». Nå gjør «Gears of War» det samme med «Judgement». Hva da? Lager et spill basert på hendelsene før de første spillene, selvsagt. Dette er en klar trend i spillindustrien for tiden. Å lage slike prequels (prologer på norsk). Spill som tar for seg forhistoriene til det som skjedde før de første spillene i de aktuelle seriene.

«GoW: Judgement» gjør sin greie litt annerledes enn de andre. Her får du en historie som mest av alt minner om et japansk high-score -spill (tenk «Bug Princess» og «Ikaruga»). Historien er løvtynn, men selve spillet er det friskeste siden det aller første «Gears of War». Multiplayer-delen har gjennomgått en slankekur og er den beste i serien så langt. Nå finner du både tradisjonelle Free-for-all og Team Deathmatch side om side med nyvinningen OverRun som kombinerer Beast-mode og Horde-mode med stort hell. I det hele tatt så føles multiplayer-delen av spillet nå endelig komplett. Som om det er først nå at alle brikkene faller på plass. Og det til tross for at spillet kun kommer med ynkelige fire konkurransebrett rett fra esken.

Historien i «GoW: Judgement» er den sletteste av de fire spillene. Ingen tvil om det, men når du tar med den fabelaktige designen, den avhengighetsskapende multiplayeren og den intense spillegleden som spillet har i ligningen, så er dette farlig nær den definitive Gears-opplevelsen.