TITANFALL

Xbox 360

Aldersgrense: 16 år

Etter flere utsettelser er den endelig her. En av årets desidert største spillutgivelser. Respawn Entertainments «Titanfall» på Xbox 360.

- Men den har jo vært ute en god stund allerede på PC og Xbox One, tenker du kanskje.

Ja, det er riktig, men Xbox One blir ikke offisielt lansert her i Norge før til høsten og PC-versjonen har hatt sin del av tekniske problemer både hva skjermoppdateringsfrekvenser ( FPS) og screen tearing ( vanskelig å finne et godt nok norsk begrep her, men dette inntreffer når skjermen viser informasjon fra to eller flere «rammer» samtidig, slik at skjermen ser ut som den er delt i to der nederste del ikke er synkront med øverst del).

Det har hos Xbox 360- eieren lenge vært tvil om spillet ( som er laget for Xbox One og PC) ville i det hele tatt bli spillbart på den åtte år gamle 360-konsollen. Jobben med konverteringen gikk til Bluepoint Games som har en lang rekke svært gode jobber bak seg, men tvilen har likevel vist seg svært så framtredende på en lang rekke internettforum de siste månedene.

Denne uken ble endelig «Titanfall» sluppet for Xbox 360 og vi som uheldigvis bor i et «u-land» hva Microsoft angår, får muligheten til å se hva det hele dreier seg om.

Spillet er laget av nystartede Respawn Entertainment med Jason West og Vince Zampella i spissen. Om navnene ikke sier deg noe så gjør kanskje franchisen «Call of Duty» det. West og Zampella var duoen som i sin tid startet hele serien og som ble milliardærer med «Call of Duty: Modern Warfare» og «Call of Duty: Modern Warfare 2». Rett etter utgivelsen av sistnevnte forlot de to Activision i protest mot arbeids -og lønnsvilkår og startet Respawn Entertainment for å ta opp konkurransen mot en spillserie de selv hadde startet.

Ikke rart utviklingen av «Titanfall» har blitt fulgt nøye med av en samlet underholdningsbransje de siste par årene.

Vi har tidligere anmeldt «Titanfall» på PC her i Adresseavisen og vår anmelder Jonas Ravn oppsummerte med at det dreide seg om et svært godt skytespill som ikke nødvendigvis rev ned noen vegger i sjangeren, men som tok ideene fra «Call of Duty» et logisk skritt videre.

Spillet fikk terningkast fem.

«Titanfall» for Xbox 360 er nøyaktig det samme spillet du finner på PC og Xbox One med unntak av to ting:

- skjermoppdateringsfrekvensen er litt lavere (du kan stille den til konstante 30 FPS om du vil)

- Grafikken er litt gråere, litt mer utvasket og enkelte teksturer trenger litt tid før de lastes skikkelig

Bortsett fra disse to punktene er alle tre versjonene av spillet helt likt. Kartene er like store, antall grunts ( datastyrte motstandere) er like mange og spillet går fortsatt i 230 kilometer i timen.

Etter å ha tilbragt et par døgn i selskap med «Titanfall» så fortoner alle andre skytespill som om de går i sakte kino. Når jeg skulle teste ut de nye kartene i «Call of Duty: Ghost» denne uken så tok jeg meg stadig i å forsøke å springe langs veggene og klatre opp på hustakene. Det gikk selvfølgelig ikke.

I «Titanfall» går det. Hele spillet er som en enorm parkour-opplevelse i en digital verden. Kartene er enorme ( i skytespillsammenheng) og følelsen av å mestre parkour-bevegelsene gir en lykkefølelse av dimensjoner. Respawn Entertainment har selv sagt at hovedformålet med spillet var at det skulle være gøy å spille. Og det er det sannelig.

Jeg har kunnet skrive side opp og side ned om de tekniske utfordringene det ligger bak å gjøre om et spill laget for PC og Xbox One til «steinalder teknologien» i Xbox 360 - herav tittelen på anmeldelsen. Men i frykt for å kjede buksevannet av de få av dere lesere som har orket å henge med så langt, så nøyer jeg meg med å utrope denne versjonen til en teknologisk triumf. «Titanfall» på Xbox 360 spiller helt perfekt, den ser råflott ut og ( viktigst av alt) den klarer å holde oppe det samme rasende tempoet som du finner på Xbox One og PC.

«Titanfall» på Xbox 360 er en spillopplevelse av de sjeldne. Jeg har ikke hatt det så morsomt med en førstepersonskyter siden nevnte «Call of Duty: Modern Warfare» fra 2007 eller «Halo 3» fra samme år. Enten du velger å sprette over hustak som en vårkåt kanin i full parkour-modus eller å hoppe inn i din egen skreddersydde titan ( tenk enorme roboter av Transformer-typen), så er «Titanfall en fornøyelse fra ende til annen. Det finnes riktignok ingen enspiller her. Alt er online og alt er multiplayer - enten du velger å spille dønn tradisjonell Team Deathmatch ( her kalt «Atrition») eller «historien» ( gåseøynene fordi kampanje-modusen er nøyaktig det samme som vanlig multiplayer bortsett fra en utrolig dustete historie).

Senere i år kommer «Halo» -skaperne Bungie med sin egen unike kombinasjon av single -og multiplayer i «Destiny».  Det er først da det slaget om «next-gen» vil stå. For om ikke Activision med sin «Call of Duty» -franchise klarer å fornye seg i stor grad så vil framtiden tilhøre spill som «Titanfall» og «Destiny».