Nether ( early access)

PC ( Steam)

Aldersgrense: 18 år

Post-apokalyptiske spill der du desperat skal forsøke å overleve i en verden befolket av muterte skapninger eller zombier er big business i 2014. Det samme er å gi publikum tilgang til uferdige spill ( såkalte «early-access» -titler). Dette for å la spillerne selv være med på å gi verdifull feedback til utviklerne mens produktene fortsatt er under utvikling.

En rekke av dagens største spilltitler har brukt denne framgangsmåten med stort hell. Blizzards «Hearthstone» er kanskje det største av dem alle akkurat nå, men også suksesser som «Dota2», «Rust» og «DayZ» er gode eksempler på spill der «early access» har vist seg å være svært så lønnsomt både økonomisk og kvalitetsmessig.

«DayZ» var kanskje  ikke det første post-apokalyptiske spillet der straffen for å feil var et brutalt «game over» med alle dine gjenstander og all din erfaring brutalt fratatt deg, men det var det som for alvor populariserte sjangeren.

«Nether» plasserer seg sånn akkurat mellom «Rust» og «DayZ» sånn tematisk sett. Du befinner deg i en verden som er fullstendig ødelagt av en ikke navngitt global katastrofe. I denne verdenen finner du både andre mennesker som deg selv ( andre spillere) og monstre som dukker opp via noe mystiske portaler. Både mennesker og monstre er fryktinngydende motstandere, men i denne sammenhengen er det dine medmennesker du frykter mest. De utviser nemlig intelligens i jakten på deg.

Du starter med to tomme hender i en by som er nesten fullstendig ødelagt. Er du heldig så finner du mat, klær, overlevelsesutstyr og våpen med en gang, er du mindre heldig så kan din tid i «Nether» være over før du rekker å ta mer enn et par skritt.

Rundt omkring i denne byen finner du noen «sikre soner» der du er trygg for monsterangrep. Du kan også ta del i en rekke tilfeldige oppdrag som dukker opp på skjermen din med jevne mellomrom. Men mest av alt så handler det om å overleve - så lenge som mulig.

«Nether» er et post-apokalypisk overlevelsesspill som tidvis ser helt fantastisk ut. Det visuelle er uten tvil spillet beste salgsargument. Dessverre så faller ikke alt det andre særlig heldig ut sammenlignet med «Rust» og «DayZ». Nå er riktignok dette en pre-alpha -kode og ikke et ferdig utviklet spill, men i løpet av den tiden vi har hatt tilgang til «Nether» så har oppdateringene vært få og ikke spesielt imponerende.  «Nether» er som forventet full av tekniske feil og blemmer på dette tidspunktet, men i motsetning til sine to nærmeste«konkurrenter» så er feilene i «Nether» langt vanskeligere å tilgi.

En annen ting som trekker ned hos «Nether» er at det finnes få, om ingen grunner til å slå seg sammen med andre spillere. Resultatet blir at du betrakter alle andre menneskestyrte avatarer som fiender. Det er de også. For spillet tilbyr nemlig alt for få attraktive grunner til å slå seg sammen med andre. Her gjelder det først og fremst å ta alle du møter av dage for deretter å stjele alt de har av mat og utstyr.

De første timene i selskap med «Nether» er imponerende. Ikke minst på grunn av den genuint skremmende og uhyggelige atmosfæren som spillet klarer å lage, men det tar ikke lang tid før du forstår at «Nether» er en «one trick pony». Spillet mangler rett og slett gode ideer som gjør at du velger dette i stedet for «Rust» og «DayZ» som begge har langt flere ben å stå på.

Terningkast tre så langt altså, men vi ser ikke bort fra at «Nether» kan utvikle seg til å bli noe helt spesielt - om det får tid nok på seg.