KILLZONE SHADOW FALL: INTERCEPT

PS4

Aldersgrense: 18 år

I 2008 «oppfant» Epic Games en ny type spillsjanger. Som en liten siderett til «Gears of War 2» kunne fansen i menyen finne den til da ukjente spillvarianten «Horde». Kort fortalt så gikk det ut på å gå sammen med tre eller fire medspillere for å stå i mot stadig mer aggressive bølger av datastyrte fiender. Denne spillformen nådde en eksplosiv popularitet  med «Zombies» i «Call of Duty: World at War», «Call of Duty: Black Ops» og «Call of Duty: Black Ops II».

Spoler vi kjapt fram til i dag  så har alle skytespill med respekt for seg selv en sammarbeidskampanje eller «horde mode» inkludert i pakken.

Men ikke «Killzone». Før i dag.

La oss ta en liten historietime. Da det første «Killzone» ble lansert i 2004 så ble det markedsført som spillet som skulle utkonkurrere «Halo». «Killzone» ble laget av de nederlandske studioet Guerrilla Games som eies av Sony ( som igjen eier Playstation-merkevaren). Trailerne og videoene som ble vist i forkant av utgivelsen lovte gull og grønne skoger. Produktet i seg selv derimot, tok et realt magaplask og ble aldri den gullkalven som sony hadde håpet på.

Syv år senere kom oppfølgeren til Playstation 3. Spillet bød på den flotteste grafikken konsollen kunne oppvise og «Killzone 2» mottok stående ovasjoner, glimrende kritikker og solgte i bøtter og spann. I 2011 kom «Killzone 3» og hylekoret var tilbake på plass igjen. Spillet var mer av det samme, men la seg så tett opp til spillmekanismene til «Call of Duty» -serien at det ble sablet ned av anmelderne og mottatt rimelig lunkent av fansen. Ytterligere to år senere debuterte det fjerde spillet i serien på Playstation 4 med enda dårligere anmeldelser, men gode salgstall.

«Killzone»  var blitt en av industriens minst konsistente serier hva kvalitet angår.

Men vent, «Killzone Shadow Fall: Inception» reiser kjerringa nok en gang. Dette er den beste «horde mode» siden «Gears of War 2» dukket opp på scenen i 2008. Sony har så mye tro på dette konseptet at det faktisk vil dukke opp som et eget spill om ikke så alt for lenge. I mellomtiden kan du se «Intercept» som en slags prototype til hvorden det endelig produktet vil bli.

Kampene i «Intercept» er kjappe og krever taktisk tenkning i langt større grad enn de du finner i «Gears of War» og «Zombies». Kartene passer perfekt til denne spillformen og krever at du kjenner dem like godt som din egen bukselomme.  Hva dette betyr for framtiden til serien er vanskelig å spå. Men om Guerrilla Games og Sony  i neste omgang klarer å presse like mye inspirasjon og spilleglede inn i «Killzone 5» som de har klart med denne lille ekstragaven så er serien farlig nær å bl i den «Halo-dödaren» som Sony så lenge har ønsket seg.