Se omtale av januarnyhetene her:

Vinmonopoldirektør Kai Henriksen er bekymret for salgsutviklingen som i fjor viste en nedgang på 0,8 prosent i volum.

–Dette utfordrer vår legitimitet og det samfunnsoppdrag vi er satt til å løse. Hvis dette er en trend, og ikke et enkeltresultat, så er det bekymringsverdig, sier Henriksen.

Økning i desember

Økt taxfreekvote og økt grensesalg er hovedforklaringen på at Vinmonopolet sliter med å holde på kundene. Paradoksalt nok kan den svake norske kronekursen hjelpe Vinmonopolet. For andre halvår var ikke så verst, og i desember hadde man et salg som lå 3,4 prosent over desember året før.

-Resultatmessig skal vi levere brukbart, for vi har klart å kompensere nedgangen i salg med effektivisering og forenklet drift. Der må vi fortsatt være gode fremover, men effektiviseringen skal ikke gå ut over servicen i butikkene, lover Vinmonopol-sjefen.

«Tar ikke fra Polet»

Selskapet som står bak taxfreebutikkene, Travel Retail Norway (TRN), er ikke enig i at TRN må ta noe av skylden for tilbakegangen for Vinmonopolet.

-Også Travel Retail Norway har hatt fallende salgstall, hvilket gjør det umulig at vi tar salg fra Vinmonopolet, påpeker Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i TRN.

Han fortsetter:

-Vinmonopolet har gjennom høsten og vinteren prøvd å overbevise befolkningen og journalister om at nedgangen deres skyldes taxfree fordi de mener det tjener dem av politiske grunner. Men påstandene er feil. De fleste i handelen mister omsetning, og jeg tror nedgangen for både dem og oss skyldes at det drikkes mindre alkohol. Det er i så fall bare positivt. Eventuelt må det være handel fra utlandet som gjør at både Vinmonpolet og taxfree  har lavere salgstall, sier Dagestad.

Øl og alkoholfritt opp

Dette er salgstallene for Vinmonopolet: Sterkvin hadde en nedgang på 4,2 prosent i fjor, svakvin gikk tilbake med 1,3 prosent, mens brennevin hadde en salgssvikt på 0,6 prosent. Sterk øl (opp 12,1 prosent) og alkoholfritt (opp 9,9 prosent) hadde økning.

Ingen klar linje

Gode produkter (les: økt vareutvalg), god tilgjengelighet (antall butikker og åpningstider) samt faglig god nok kompetanse er viktige faktorer om Vinmonopolet skal holde posisjonen fremover. Derfor er det alarmerende at man ikke ser noen klar linje i hva som lanseres av nyheter, eller hva markedsplanen avslører om hva Polet vil satse på resten av året.

Nå i januar velger man for eksempel å lansere en rekke kostbare hvitviner (!) fra California, i tillegg til hvite bagviner fra Bordeaux. Litt utenfor sesong vil nok de fleste mene.

Fortjener bedre bredde

Det er veldig lenge siden jeg har gått fra en nyhetssmaking av nye basisprodukter uten å ha trillet terningen til seks for en eneste rødvin. Det skjedde denne gangen. Det hjelper lite at to tyske hvitviner for full score, for tysk riesling har Vinmonopolet allerede mer enn nok av i hyllene sine. Det er bedre bredde i utvalget det norske folk nå fortjener!

65 produkter var satt opp til lansering i basisutvalget (basis, test og parti), inkludert en fin serie belgisk øl og en brokete samling forskjellig brennevin. Av de 48 vinene som skulle presenteres, var det 20 basisprodukter, åtte partivarer og 20 testviner. Fire av basisvinene ble i tillegg trukket, fordi kvaliteten ikke var som forventet.

Da blir nyhetsslippet veldig tynt på godbiter. De finnes kanskje blant de 599 nyhetene som de private importørene lanserer i bestillingslisten nå i januar. Det får vi komme tilbake til ...