Renate Nikolaisen (24) og Lisbeth Bjerve (26) møttes under et Start-seminar i regi av studentorganisasjonen ved Universitetet i Nordland. Begge hadde studert business både i Norge og utlandet (USA og England), og sammen fikk de for seg at de skulle realisere en idé Renate hadde fått da hun studerte i Georgia i USA.

Inspirasjon fra USA

–Jeg hadde sett noen lette varianter av cocktails i USA, og tenkte først å starte med import til Norge. Men jeg var for ung for det den gangen. Senere videreutviklet jeg idéen min, traff Lisbeth og etter hvert fikk vi støtte fra Innovasjon Norge til å lage egne produkter, forteller Renate Nikolaisen.

Ikke lett å få innpass

Men det var ikke bare å sette i gang. De jobbet intenst i snart ett år opp mot Norges største spritprodusent, Arcus, før de endelig fikk innpass. Da hadde de lurt sentralbordet til å sette telefonsamtaler direkte over til adm.direktør og senere nærmest tvunget seg til et møte med samme storsjef. Til slutt fikk de produktsjef og øvrige i Arcus med på idéen.

–Vi hadde ingen erfaring fra bransjen, og trodde det var enkelt å få produsert produktene våre her i Norge. Men der tok vi feil. Det tok nesten ett år før vi hadde fått avtalen på plass, røper Renate.

Det hører med til historien at Arcus-direktøren da han sluttet i Arcus sa ja til å bli styreleder i selskapet North Wine & Spirits AS.

Se hjemmesiden

Importerer vin

North White Raspberry Mojito og North White Blueberry Cosmo er navnet på de to første ferdigmiksede drinkene fra Renate og Lisbeth. I tillegg har de lansert to Valdobbiadene Prosecco Superiore fra Sorelle Bronca og tre rødviner fra Cottini i Valpolicella.

Fremover kan det også komme viner under eget navn.

–Ja, det blir mer, fastslår Renate som kan melde om gode tilbakemeldinger på cocktail-produktene.

Inne på flere pol

De er inne på henholdsvis 15 og 16 Vinmonopol allerede, deriblant Frøya, Hitra, Brekstad og Namsos for bringebærvarianten og Frøya, Hitra, Brekstad, Malvik, Namsos og Nedre Elvehavn for blåbær-varianten.

Ideen er produkter med naturlig smak, ingen tilsetning av farvestoffer og relativt lav alkoholprosent (12%). Cocktailene kan serveres som de er, godt avkjølt og rett fra flaska. Vil man piffe dem opp noe gir is og friske bær et godt resultat. «A classic with a foxy twist» som gründerjentene selv sier det.