Når septembernyhetene slippes på Vinmonopolet, er det ikkelenger første lørdag i måneden som gjelder som lanseringsdag. Denne gangen blirnyhetene sluppet på fredag 7.september. Fredag blir nå fast nyhetsdag for defaste nyhetsslippene annenhver måned fremover.

- Bakgrunnen for å endre fra lørdag til fredag er at det har værtøkende kritikk av Vinmonopolet i forbindelse med salg av knapphetsprodukterknyttet til lanseringer i BU. Vi har utredet ulike alternativer for å løsedenne utfordringen, og kommet frem til at ny lanseringsdag, og en times forsalgi nettbutikken, vil møte utfordringene på en bedre måte, sier Jan EspenAronsen, varefaglig pressekontakt i Vinmonopolet.

Først-til-mølla

- Medandre ord, kunder i hele landet vil få lik mulighet til å bestilleknapphetsprodukter, og alle vil komme i samme kø, først-til-mølla prinsippetvil gjelde, sier Aronsen.

- For kunder i butikk håper vi også at detvil oppleves positivt å ha nyhetene tilgjengelig fra fredag, da både fredag oglørdag som kjent er dager med mye trafikk. Butikkene kan legge bestilling påBU-nyheter for lagerføring på lokal liste og direkte for kundeordre fra fredagkl. 9.00, én time etter nettbutikken. Mangebutikker har også gitt innspill om at fredag er en bedre dag å tilretteleggefor nyhetslansering enn lørdag, forteller Aronsen.

Nye fokusområder

Han varsler også endringer når det gjelderfokusområdene.

- Når det gjelder fokusområdene vil vi endrepå dette fra 2013. Det nye konseptet går på drikke til mat. Da vil butikkeneselv bestemme innenfor nyhetene og sitt eksisterende vareutvalg hva som skalfylles i ”drikke til mat-reolen”, opplyser Aronsen.

I forbindelse med julislippet 2012 har ikkeVinmonopolet valgt noe fokusområde, men testet ut en forsmak på nyordningen.

- ”Drikke til grillmat” ertemaet, og vi bruker butikkene på sørlandskysten samt Molde og Briskeby, Oslo,for å prøve ut det nye. Planlagte temaer for 2013 er for øvrig kylling ijanuar, lam i mars og laks i mai, sier Jan Espen Aronsen.