Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyttig / Vin

Alfsen lanserer OMA Barbera

Alfsen lanserer OMA Barbera

Kokk og forfatter Ole Martin Alfsen er neste norske mat- og vinkjendis som kommer med egen vin. OMA Barbera d'Alba 2012 lanseres på Polet i november.
Leses nå:

Et navn å merke seg i Burgund

I Burgund skal man vite hvem som eier vinhuset og hvilke vinmarker de har for å finne de beste vinene. Ett «hot» navn er Nicolas Potel.

Lager vin som en kunstmaler

Ingen grunn til å slutte med bobler selv om 17.mai er over. Men bytt gjerne ut prosecco med musserende fra Franciacorta.

Marilisas nye hjertebarn

For Marilisa Allegrini var det ikke nok å være «dronningen» i Veneto. Nå lager hun kongeviner i Toscana.

Sommerfriskt i glasset

New Zealand er i ferd med å bli Norges nye hvitvins-favoritt. Siden 2008 har salget av sauvignon blanc-viner fra NZ økt med 515 prosent! Nå kommer enda flere godbiter.

Andre bobler fra Bibi Graetz

Norsk-italienske Bibi Graetz leverer strålende røde Chianti-viner i flere prisklasser. Nå lanserer han Bollamatta, en musserende rosé.

Fremad marsj til Marche

Om du har fått nok av viner fra Veneto, Piemonte eller Toscana, så kan Marche bli din nye italienske favorittregion. Start med Guerrieri.

Calle Fegth satser på «råsa» i storformat

Rosévin kan være så mangt. Calle Fegth satser på storformatet og skrukork. Og kaller sin utgave for «råsa».

Drikk med god samvittighet!

Et kollektiv for tidligere narkomane og prostituerte produserer noen av Italias mest spennende viner. Også norske ungdommer deltar i arbeidet.

Premie til ny norsk gin

Harahorn Small Batch Gin fra Det Norske Brenneri i Grimstad, fikk nylig gullmedalje i den prestisjefylte konkurransen San Francisco World Spirits Competition.

Blom ut av Solera

Christopher Blom forlater Solera Gruppen, etter ti år i flere av selskapene der.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Alfsen har dratt til Piemonte og det anerkjente vinhuset Giovanni Rosso for å finne vinen sin. Der har han samarbeidet med vinhusets Davide Rosso. Chaeos Import  i Norge er importør og står for distribusjonen i Norge. Vinen lanseres i november til 150 kroner flaska.

- I mange år har jeg prekt at god mat er en del av en kultur som er viktig å forvalte. Nå er tiden moden til å gjøre det samme med vin. For folk flest kan det å finne riktig vin til mat være som å forsere en jungel – uten machete. Det er mye rart i underskogen, sier Ole Martin Alfsen.

Etter å ha brukt mer enn et tiår på fordypning innen mat og vin, og å utdanne vinkelnere på Gastronomisk institutt (senere Kulinarisk Akademi) og med ansvar for Vinmonopolets interne mat- og vinutdannelse, følte han seg moden til å gå i gang med å lage sin helt egen vin; en innsmigrende og tilgjengelig matvin. OMA Barbera D`Alba er derfor resultatet av mange års erfaring fra både matens og vinens verden.

- Jeg kunne aldri bare ha fått tildelt en vin og satt navnet mitt på den. Jeg måtte gjøre dette selv. OMA har også blitt min vin, en vin etter mitt hode og gane. Dette er meg! Men fokuset har hele tiden vært å lage en god vin, på vinens premisser, ikke en ”kjendisvin”, sier Alfsen.

Barbera er en drue som er saftig og relativt bløt, men samtidig med en syrestruktur som gjør den veldig anvendelig i forhold til mat. Ønsket om å jobbe med nettopp denne druesorten gjorde det naturlig å reise til Davide Rosso, vinmaker og eier av vingården Giovanni Rosso i Serralunga d’Alba i Barolo i Piemonte.

- Som vinskribent har jeg besøkt vingården flere ganger tidligere og blitt imponert og overbevist av Davides filosofi og fokus i vinmarkene og på druematerialet, hans arbeid i kjelleren. Hans ideer om at vinen først og fremst lages i vinmarken og hjelpes fram på egne premisser, representerer også mitt syn, sier Alfsen.

Ole Martin Alfsen går nye veier i markedsføringen av sin selvtitulerte Barbera. På You Tube kan du nå finne seks små videosnutter som viser Alfsen på vei til Italia, bak rattet gjennom Piemonte og ute i vinmarkene, på kjøkkenet og i vinkjelleren hos Giovanni Rosso. Filmene er lagt ut av Giovanni Rosso via deres hjemmesider.

Han kaller videosnuttene for OMA's Magical Mystery Tour (fritt oppdøpt etter Beatles?). I introduksjonen presenteres Ole Martin Alfsen som "star chef, master sommelier, food author, wine reporter, tv-hero, food and wine magican". Importøren presiserer at det er (alltid) engasjerte og (åpenbart) oppspilte Davide Rosso som har titulert Ole Martin i de trådene, ikke OMA som titulerer seg selv.

Se en av videoene her:

http://www.youtube.com/watch?v=ZgFcaX-MCHc

 

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus