Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyttig / Vin

Alfsen lanserer OMA Barbera

Alfsen lanserer OMA Barbera

Kokk og forfatter Ole Martin Alfsen er neste norske mat- og vinkjendis som kommer med egen vin. OMA Barbera d'Alba 2012 lanseres på Polet i november.

Wiig tapte champagne-krigen

Sandnes-selskapet Premium Spirits er dømt til å betale Moët & Hennessy Norge nærmere 750 000 kroner i erstatning og lisensavgift for bruk av varemerket Dom Perignon i en pressemelding.

Påskeproviant på boks og i flasker

Det er naturligvis veldig praktisk med en bagvin i påskebagasjen. Men har du tenkt å nyte et lammelår, bør du tanke opp med en flaske eller to også...

Tre damer, en mann

Da Théo Faller uventet døde i 1979, ble det kona Colette og døtrene Catherine og Laurence som måtte videreutvikle vinhuset Weinbach. Det har de tre damene klart med glans.

Renselsesfesten

Klokken ti torsdag 3.april åpner Vinmonopolet dørene for tidenes Riesling-lansering i Norge. Totalt 200 forskjellige tyske godbiter fra 2012-årgangen slippes da i spesialbutikkene. Rundt 80 av dem kan kjøpes på Valentinlyst.

Ikke verdt å vente

På tampen av skreisesongen bør du prøve ut hvor godt en rødvin fra Beaujolais smaker til hvitt fiskekjøtt.

Vin fra Guds kilder

Det sies at Jesus gjorde vann til vin. Men her er vinene som kommer direkte fra Guds kilde. Vinhuset ligger i landsbyen Deifontes i Granada-provinsen, og navnet er: Bodega Fontedei.

Chianti med et langt liv

Nipozzano er en stødig Chianti-selger i basisutvalget på Polet. Det mange ikke er klar over er at dette er en vin med godt lagringspotensial.

Loire er tema på Vår-VinPuls

Vårens vakreste vineventyr står for døren. Mandag 31.mars inviteres det til den store vinmessen Vår-VinPuls 2014! Spesialtema er Loire-dalens viner.

CSR-samarbeid for monopolene

Monopolene i Norge, Sverige, Finland, Island og Færøyene samarbeider om å stille etiske krav i leverandørkjeden.

Sterk økning i salget av sterkøl

Salget av sterkøl på Vinmonopolet er fortsatt i sterk vekst.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Alfsen har dratt til Piemonte og det anerkjente vinhuset Giovanni Rosso for å finne vinen sin. Der har han samarbeidet med vinhusets Davide Rosso. Chaeos Import  i Norge er importør og står for distribusjonen i Norge. Vinen lanseres i november til 150 kroner flaska.

- I mange år har jeg prekt at god mat er en del av en kultur som er viktig å forvalte. Nå er tiden moden til å gjøre det samme med vin. For folk flest kan det å finne riktig vin til mat være som å forsere en jungel – uten machete. Det er mye rart i underskogen, sier Ole Martin Alfsen.

Etter å ha brukt mer enn et tiår på fordypning innen mat og vin, og å utdanne vinkelnere på Gastronomisk institutt (senere Kulinarisk Akademi) og med ansvar for Vinmonopolets interne mat- og vinutdannelse, følte han seg moden til å gå i gang med å lage sin helt egen vin; en innsmigrende og tilgjengelig matvin. OMA Barbera D`Alba er derfor resultatet av mange års erfaring fra både matens og vinens verden.

- Jeg kunne aldri bare ha fått tildelt en vin og satt navnet mitt på den. Jeg måtte gjøre dette selv. OMA har også blitt min vin, en vin etter mitt hode og gane. Dette er meg! Men fokuset har hele tiden vært å lage en god vin, på vinens premisser, ikke en ”kjendisvin”, sier Alfsen.

Barbera er en drue som er saftig og relativt bløt, men samtidig med en syrestruktur som gjør den veldig anvendelig i forhold til mat. Ønsket om å jobbe med nettopp denne druesorten gjorde det naturlig å reise til Davide Rosso, vinmaker og eier av vingården Giovanni Rosso i Serralunga d’Alba i Barolo i Piemonte.

- Som vinskribent har jeg besøkt vingården flere ganger tidligere og blitt imponert og overbevist av Davides filosofi og fokus i vinmarkene og på druematerialet, hans arbeid i kjelleren. Hans ideer om at vinen først og fremst lages i vinmarken og hjelpes fram på egne premisser, representerer også mitt syn, sier Alfsen.

Ole Martin Alfsen går nye veier i markedsføringen av sin selvtitulerte Barbera. På You Tube kan du nå finne seks små videosnutter som viser Alfsen på vei til Italia, bak rattet gjennom Piemonte og ute i vinmarkene, på kjøkkenet og i vinkjelleren hos Giovanni Rosso. Filmene er lagt ut av Giovanni Rosso via deres hjemmesider.

Han kaller videosnuttene for OMA's Magical Mystery Tour (fritt oppdøpt etter Beatles?). I introduksjonen presenteres Ole Martin Alfsen som "star chef, master sommelier, food author, wine reporter, tv-hero, food and wine magican". Importøren presiserer at det er (alltid) engasjerte og (åpenbart) oppspilte Davide Rosso som har titulert Ole Martin i de trådene, ikke OMA som titulerer seg selv.

Se en av videoene her:

http://www.youtube.com/watch?v=ZgFcaX-MCHc

 

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus

Lyngbrann i Oppdal

Brannvesenet har fått hjelp fra bønder for få slukket brannen.

Kastet skjorta i påskesola

Volleyballgutta fikk kjenne sanden mellom tærne i Dødens dal.