Bodega Fontedei (= Guds kilde) er et nytt, hardtsatsende vinhus fra Granada-provinsen i Andalucía. På kort tid har denne produsenten funnet veien både til mange restaurantbord i Spania, og til flere internasjonale markeder, bl.a. Norge.

Viner fra sør-Spania har ikke vært blant de mest etterspurte og berømte i spansk vinhistorie, om man ser bort fra sherry og søte Malaga-viner. Men de siste 10-15 årene har det vært en stille kvalitetsheving blant produsenter i området, og for mange er dette nå den nye vin i Spania.

Andalusisk høykultur

I utkanten av fjellandsbyen Deifontes, ikke langt fra storbyen Granada, har ambisiøse vinentusiaster flyttet inn i lokaler som tidligere ble brukt til olivenoljeproduksjon. Olivenmarkene dominerer fortsatt i Andalucía, men det som plantes nytt i disse dager er gjerne vinmarker, ofte på rundt 1000-1200 meter over havet. Det var på slike høyder maurerne hadde sine vinmarker da de okkuperte denne delen av Spania og innførte sin andalusiske høykultur i tidsrommet 711–1492.

Det er mer nøkterne personer som står bak Bodegas Fontedei. Men de har vært sentral i mye av de store omveltingene som har skjedd i andalusisk vinproduksjon de siste årene, ikke minst i området rundt Granada.

Velegnet klima

Det er her du på en klar dag kan se konturene av Afrika mot sør, med den staselige fjellkjeden Sierra Nevada kneisende bak ryggen din mot nord. Der finner du fastlands-Spanias høyeste fjell på nærmere 3500 meter. Sjø og fjell og en lett avkjølende vind er en av grunnen til at vindruene trives så godt her.

Antonio de la Casa er utdannet farmasøyt, men har i mange år vært ønologkonsulent for vinhus som Horacio Calvente, Muñana og Señorio de Nevada. Nå vier han all sin tid til Fontedei-prosjektet. Endelig får han lage sin «egen» vin!

–Jeg vet ingen ting om markedsføring, det skal andre få ta seg av. Men jeg vet hva som blir bra i glasset. Jeg lager vin med hjertet, slår Antonio fast.

Alhambra-løven

Hans samarbeidspartnere når det kommer til å selge Fontedei-vinene har allerede gjort et scoop: Som første og hittil eneste bedrift har de fått lov til å bruke løvesymbolet fra maurer-palasset Alhambra på etikettene. Alhambra er Spanias fremste turistattraksjon (syv millioner besøkende i året) og regnes som ett av verdens syv underverker. Løveetikettene bør være gull verdt når vinen skal presenteres både nasjonalt og internasjonalt.

–Vi er ikke blant de største. Men det å ha en liten produksjon gjør også at vi kan jobbe mer intenst og forskjellig med hver druetype, sier Antonio. I år kommer produksjonen opp mot 80000-90000 flasker. Målet på sikt er å nå 150000 liter.

Vinkartet rundt Granada er ikke helt ferdigtegnet ennå. Derfor får vinene fra Fontedei ulik opprinnelsesbetegnelse. Noen benevnes Vino de la Tierra Laderes Genil, andre igjen Vino de la Tierra Granada. Sistnevnte skal etter hvert endres til DO Vino Alto Calidad de Granada. Man er bare i begynnelsen for Granada-området som vinregion. Bodegas Fontedei vil utvilsomt være med på å påvirke utviklingen.

Antonio de la Casa (t.v.) forklarer Adresseavisens vinjournalist om satsningen Bodega Fontedei gjør på høytliggende vinmarker i Granada-provinsen.
Fontedei-vinene er utstyrt med etiketter hvor man har fått bruke det kjente løvesymbolet fra Alhambra.