Jeg er ikke så imponert over alle kjendisvinene som markedet flommer over av. Vi er rett og slett i ferd med å drukne i kjendisviner. De fleste av dem lar seg «bruke» av importører som febrilsk prøver å finne nye måter å selge vin på. Mange av dem vet knapt nok hva som puttes på flaskene som bærer navnet deres. Mens noen igjen er dedikerte vinelskere som absolutt vil ha et ord med i laget når vinen velges ut.

Et naturlig valg?

Hvor sterkt Jamie Oliver har vært engasjert i vinene som er lansert i serien Jamie's Italian skal jeg ikke ha noen forening om. Men det er interessant å merke seg at han har dratt til Sicilia for å finne vinen. Det er naturlig å utforske det sicilianske når man er på jakt etter den ekte italienske matkulturen. Som vinregion er også Sicilia betydningsfull, så det er kanskje et naturlig valg.

Cantine Settesoli er produsenten Jamie Oliver samarbeider med. I vinsammenheng som en nykommer å betrakte, ettersom dette kooperativet ble etablert så sent som i 1958.

Størst i Europa

Men 56 år senere er Settesoli en gigant, i hvert fall når vi snakker om volum. 2377 (!) små vinbønder leverer druene sine dit. Fem prosent av alle vinmarkene på Sicilia tilhørerer Settesolis vinbønder. Ingen annen produsent i Europa kan måle seg når det kommer til volum. Fire anlegg fordelt ut over Sicilia tar årlig i mot 50000 tonn med vindruer. Det gir et volum på 20 millioner flasker årlig.

Tre viner har Jamie Oliver så langt laget hos Settesoli på Sicilia. I tillegg har han en fjerde vin på markedet også, en prosecco fra Veneto. Flaskene kommer med rutete kjøkkenduk-etiketter. Påskriften er Terre Siciliane. Det henspeiler nok på at Oliver har til hensikt å gjenspeile det ekte sicilianske. Som betyr lokale druetyper, stort volum og kommersiell stil.

Rotekte siciliansk

Hvitvinen er laget på druene inzolia og cataratto, rosévinen på nerello maskalese og nero d'avola, og rødvinen på nero d'avola, sangiovese og nerello mascalese. Rotekte siciliansk, med andre ord. Slik sett vil jeg berømme Jamie Oliver for ikke å ha kastet seg på trenden med internasjonale druer som cabernet sauvignon, merlot, chardonnay og sauvignon blanc.

Likevel er det noe blasst og kjedelig over vinene. De står godt til sine enkle kjøkkenetiketter. Det er liksom ikke tatt noen sjanser her, ikke gjort forsøk på å lage noe unikt, ut over det at lokale druer er brukt. Prisen på vinene er akseptabel, kvaliteten på det jevne og stilen ganske så kommersiell. Det er kanskje der Jamie Oliver har havnet etter hvert...