«Lev livet, ha det gøy. Så kommer du inn i firmaet og jobber der når tiden er inne», fikk Pietro Ratti beskjed om av sin far, Renato Ratti.

Det siste ble aktuelt før noen av dem ante det, for i 1988, da Pietro bare var 20 år gammel, og knapt hadde startet på sin utdannelse innen vin, gikk faren bort.

Pietro kunne bare glemme planene om å fortsette vinstudier ved University of California, Davis. Der og da fikk det holde med gjennomført vinskole i Alba.

Ikke vinbakgrunn

Det har alltid vært noe spesielt med Ratti-familien. Grunnlegger Renato var sønn av en veterinær, som igjen var sønn av lege. Familien hadde hverken vinmarker eller vinhus, og Renato hadde i utgangspunktet ingen planer å begynne med vin i Piemonte.

20 år gammel, i 1954, midt i en vanskelig økonomisk tid for Italia, valgte han faktisk å flytte hjemmefra for å søke lykken i Brasil. Der fikk han ganske raskt jobb hos vin- og brennevinsprodusenten Cinzano, med hovedansvar for deres vermouth. Etter ti år med arbeidserfaring der hadde Renato fått et nytt syn på bransjen og mente seg kvalifisert til å dra hjem til Piemonte for å begynne med noe innen vin selv.

Vinmuseum i kloster

Bare noen år senere var Renato Ratti en anerkjent produsent, sjef for vinprodusentorganisasjonen i Piemonte og beskrevet som en viktig pioner innen mye av det som skjedde av utvikling i Barolo og området rundt. Blant annet var han opptatt av å kartlegge og ta vare på historien, noe som kommer til uttrykk i et eget privat vinmuseum som Ratti i dag har i et gammel munkekloster i den lille landsbyen Annunziata.

Det var her Renato etablerte seg, og kjøpte sin første vinmark, i dag kjent som Marcenasco. Den var eid av en gammel vinbonde og lå like nedenfor munkeklosteret Ratti fikk leid av de lokale myndighetene. Herfra bygget Renato Ratti opp et renommé som en av de beste Barolo- og Barbera-produsenter i området, ikke minst med enkeltvinmarksvinen Marcenasco, den første i hele Barolo. Inntil da var det mest vanlig å blende druer fra forskjellige vinmarker.

Kjøpte inn vinmarker

–Det gode med å overta så ung som jeg var i 1988 er at du får erfaring, god erfaring. Men det er vanskelig å være tålmodig nok når du er ung, det var en utfordring. Dessuten fikk jeg min fars visjoner rett i trynet. Han hadde lært andre produsenter at de kunne lage enkeltvinmarksviner, og dermed forsvant noe av mulighetene for å kjøpe druer bort, for stadig flere av dem som hadde solgt druer til oss ville begynne å lage vinen selv.

Løsningen for Pietro Ratti ble å kjøpe stadig flere vinmarker. I dag eier vinhuset rundt 100 hektar, noe som betyr at muligheten til å lage mange forskjellige viner kan utnyttes. Det gjør Pietro Ratti til fulle. Syv av vinene hans er på markedet i Norge, deriblant tre flotte Baroloer – Marcenasco (kr. 299,90), Concha (399,90) og Rocche (409,90).

To av Ratti-vinene er i basisutvalget på Vinmonopolet: Ratti Barbera d'Alba 2013 (varenr. 3434901, kr. 169,90) og Ratti Marcenasco Barolo 2009 (varenr. 3032201, kr. 299,90). Begge står til terningkast seks!

Det ble raskt slutt på det gode stundentliv for 20-årige Pietro Ratti da faren plutselig døde i 1988. I dag er 46 år gamle Pietro blitt like sentral i Piemontes vinmiljø som faren den gang var. Foto: ULF DALHEIM