Vi må hente vesla i barnehagen. Den billigste løsningen er å ta bilen og kjøre gjennom Midtbyen. Da slipper vi unna to bomringer med rushtidsavgift, som vi passerer på strekningen Nedre Byåsen over Sluppenbrua til Klæbuveien barnehage. Det lønner seg også å ta bilen, når vi skal svippe eldstedatteren ned til korøvelse på ettermiddagen. Det er plenty av p-plasser å ta av.

Parkeringsutgiftene er langt lavere enn det koster oss å ta trikken som går rett nedenfor huset vårt. Eller bussen som stopper 150 meter bort i gata. Parkering koster ca. 40 kroner, mens kollektivtransport t/r for en voksen og et barn koster 96 kroner. Åtte minutter tar trikketuren ned til sentrum. Hvis jeg kjøper den billigste AtB-billetten for oss begge koster reisen seks kroner i minuttet. Det sier seg selv: Aller helst skulle vi ha syklet, men det er ikke vår datter stor nok til og trønderværet kan være lunefullt. I Oslo, bosatt på Østkanten, klarte vi oss fint med månedskort på trikken og medlemskap i Bilkollektivet. Nå velger vi bilen, fordi det er billigst. Og døyver vår dårlige samvittighet med at vi i hvert fall har en ladbar hybrid.

På Løvebakken diskuterer politikerne et grønt skatteskifte, men politikerne i Midt-Norge er mest opptatt av at det er dramatisk å ikke bygge ny E6 Øst. De frykter at pengene kan havne andre steder i landet, hvis de skusler bort denne muligheten. På Heggstadmyra kan vi lese at Miljøpakken finansierer ny firefelts-motorvei. På Miljøpakkens hjemmeside står det derimot: Utslippene fra transport skal kuttes med minst 20 prosent i Trondheim fra 2008 til 2018. Andelen av alle reiser som skjer med bil skal ned fra 58 prosent i 2008 til 50 prosent i 2018.

Andelen reiser til fots, på sykkel eller med kollektivtransport skal øke fra 42 til 50 prosent. All vekst i trafikken skal være miljøvennlig. Dette skal altså skje i løpet av to år! Ingen økning i personbiltrafikken er forutsetningen for at Trondheim kan få 3,76 millioner i statlige overføringer (bymiljøavtalen). Dette er et argument som brukes av bystyret, når de fjerner elbilfordelen. Det har blitt for mange elbiler i sentrum. Nasjonalt utgjorde elbilene stakkarslige 2,6 prosent av personbilstanden ved utgangen av fjoråret. Utslippene fra veitrafikken øker. Men gratis parkerende elbiler engasjerer mer i Trondheim, enn svevende politiske løfter om utslippskutt.

Det kan selvsagt bli for mange elbiler i Midtbyen – selv om det neppe er tilfelle i dag. Hvis biltrafikken ikke skal vokse, må det lønne seg å velge grønt. Elbil-fordelene har fått trøndere til å kjøpe elbil. I Fredrikstad har gratis byferje fått en million innbyggere til å reise kollektivt. Det hjelper dessverre ikke med superbusser på flotte nye veier finansiert av Miljøpakken, så lenge det er rimeligere å sette seg inn i sin egen bil og kjøre på de samme veiene.