Sommeren er her og det samme som i fjor skjer. Tabloidavisene tar frem krigstypene og smør flyselskapet Norwegian utover førstesidene. Det skrives om desperate passasjerer, blant dem skolebarn som har spart i månedsvis, som må se sine feriedrømmer knust, fordi avgangen deres blir kansellert. Tilsynelatende er kaoset på Gardermoen fullstendig og Norwegian nær total kollaps.

LES OGSÅ: Ris til egen bak for Norwegian

Når juni er over kommer statistikkene fra Avinor og viser et helt annet bilde av virkeligheten. Norwegian har hatt meget høy regularitet, hele 99,2 prosent av alle flygingene har tatt av i rute.

SAS har hatt langt flere kanselleringer og verstingen blant flyselskapene, Widerøe, har hatt flest innstillinger. Hvor er oppslagene om dette?

LES OGSÅ: For få piloter

Sannheten er at gjennom årtier har «the gentlemen of the press» blitt pleiet av SAS slik at SAS sine kanselleringer nesten aldri kommer til avisspaltene. Det er nærmest like sjeldent som å se et nytt SAS-fly.

Når så støvet etter alt rabalderet har lagt seg kommer «omdømmeekspertene» på banen og forteller oss hvor ødeleggende dette kanselleringskaoset er for Norwegian, med svekket tillit og snarlig endelikt.

LES OGSÅ: Norwegian gamble med passasjerene

Aftenpostens redaktør Trine Eilertsen utbasunerer at «Dette var dråpen, Norwegian». Senest mandag 10. juni i samme avis står ikke mindre enn to professorer og en post doctor frem, alle fra Handelshøyskolen, og forteller oss om stor omdømmesvikt og hvor ødeleggende dette er for Norwegian. Dette er professoral uvitenhet på sitt beste. For hva skjer. Flyene til Bjørn Kjos har et belegg på hele 89,4 prosent! For femte år på rad har Norwegian vunnet den høythengende og prestisjetunge prisen Travel Aword for «Best lowcost airline in Europe».

Prisen er kåret av passasjerene, som verdsetter et selskap som gjør feriedrømmen oppnåelig for millioner over hele Europa.

I juni reiste 3 millioner med selskapet. For en familie bestående av to voksne og to halvstore barn med et vanlig reisemønster, betyr Norwegians billetter en besparelse på over ti tusen i året. I løpet av 15 år har Norwegian blitt en aktør i verdensklasse på den internasjonale arena.

Titusenvis av arbeidsplasser er blitt skapt, og millioner har fått leve ut sine reisedrømmer. Best av alt: selskapet benytter kun nye fly som reduserer utslippene med nærmere 50 prosent, mot de selskapene som operer med langt høyere priser.