Debatt

Gi ti skuter-selgere bot, i stedet for å kjøre rundt etter 20 000 ungdommer

Kjære politi og Statens vegvesen: Hvorfor sier dere det motsatte av hverandre? Jeg siterer Vegvesenet: «Hvis du kjøper en skuter som er typegodkjent i Norge, har du ikke gjort noe ulovlig. Du kan da ikke ilegges en bot.» Hvorfor får ungdommer, som ikke har trimmet skuter, bot da?, skriver innsenderen.( Bildet er tatt i en annen sammenheng)Foto: Glen Musk

Saken oppdateres.

Etter en liten episode med ei hyggelig politidame, har jeg nå en «hjertesak»: Skuterkjøring i Norge. Rettet mot politi eller vegvesen, ber jeg om et svar jeg kan stole på. I Norge har en skuter (50cc) lov til å kjøre kun 45 km/t. Kjøper man skuter, går de fleste raskere enn 45 km/t. Dette handler ikke om de som er trimma til å gå raskere.

LES OGSÅ: Nye taxisjåfører mangler opplæring



La oss si at skuteren er kjøpt ny til forhandler. Politiet mener da at man har et ulovlig kjøretøy, og må straffes med bot. Ikke farts-, men trimbot, selv om den ikke er trimmet. Jeg siterer mail fra Sør-Trøndelag politidistrikt: «Alle mopeder/skutere som selges i Norge, skal ha en sperre som sørger for at 45 km/t er høyeste hastighet på flat mark. Dersom den går fortere, har man kjøpt et ulovlig produkt. Vi er kjent med at forhandlere selger kjøretøy som går for fort.» Kjære politi, kan dere da ikke heller bøtelegge de 10 forhandlere i Trondheim, i stedet for å kjøre rundt etter 20.000 ungdommer, som i utgangspunktet ikke har gjort noe ulovlig. Det er forhandlerne som selger et ulovlig produkt. Kjære politi, kan dere i det minste fortelle oss hvordan vi fikser en skuter som kjører over 45 km/t til en skuter som ikke gjør det. Å tukle med en skuter er jo ulovlig. Det sier dere selv.

LES OGSÅ: Sykling på typiske turstier bør forbys

LES OGSÅ: Det er få hjelmer og sykkeldrakter å se, men det er mange som sykler


Kjære politi og Statens vegvesen: Hvorfor sier dere det motsatte av hverandre? Jeg siterer Vegvesenet: «Hvis du kjøper en skuter som er typegodkjent i Norge, har du ikke gjort noe ulovlig. Du kan da ikke ilegges en bot.» Hvorfor får ungdommer, som ikke har trimmet skuter, bot da?

Kjære politi, dere svarer at en moped, av eldre art, har samme fartskrav, men kan få gå raskere hvis de er originale. Da spør jeg: Hvorfor får en eldre moped gå raskere enn en ny skuter? Hvor går grensa for hvor gammel mopeden må være? Kjære, kjære politi, dere sier også i mailen at 45 km/t gjelder på flat mark. Hva om man får skuteren opp i 55 km/t i nedoverbakke. Har man da gjort noe ulovlig? Hvis nei, må jo alle kontroller skje på flat mark.LES OGSÅ:

Les også: Jeg vet at jeg som elitesyklist klarer å irritere vettet av folk på veiene



Mitt spørsmål som jeg ønsker svar på: Kan jeg få bot for at en skuter, som er original, kjører raskere enn 45 km/t? Hvis ja, hva kan jeg gjøre for å ikke få bot? Hvis nei, hvorfor får ungdommer (eller andre som kjører skuter) bot for dette da?

Og, ja, en annen sak: 45 km/t, er ikke det uansett en gammel lov fra 90-tallet? Hvis jeg kjører 45 km/t i en 60-sone, vet dere hva som skjer da, kjære politi og vegvesen? Irriterte bilister som suser forbi. Alle skutere bør få holde minst 55 km/t for å holde tritt med trafikken og unngå farlige situasjoner.

Til alle andre: Kjør forsiktig forbi skuterne og hold god avstand. Ikke kjør klin inntil sønnen min!

Del gjerne innlegget, alle dere som har ungdommer som kjører scooter, snart skal kjøre scooter eller som kjører scooter selv. Jeg ønsker virkelig at dette kommer frem til de riktige personene som kan svare meg. Reglene er utrolig uklare!

Gikk du glipp av disse?