En av årets desidert beste tv-serier fikk helt fortjent mange av de gjeveste Emmy-prisene.

Når tv-året 2017 skal oppsummeres, vil «The Handmaid's Tale» på HBO etter Margaret Atwoods roman bli stående som noe av det ypperste og mest helstøpte og originale laget av tv-serier. Derfor er det bare å applaudere at serien stakk av med hele fem av de gjeveste Emmy-prisene mandag, eller tv-bransjens Oscar som utdelingen gjerne kalles.

«The Handmaid's Tale» er en serie som skremmende godt tar pulsen på vår tid, gjennom en framtidsfabel som utspiller seg i et USA som har blitt et slags religiøst diktatur. På grunn av lav fertilitet i befolkningen, blir kvinner som kan få barn tvunget til å være fødselsmaskiner for den herskende klasse.

Da Donald Trump ble innsatt som president ved starten på året, var det to dystopiske romaner som kløv oppover på bestselgerlistene, nemlig George Orwells «1984» og Margaret Atwoods «The Handmaid's Tale», utgitt i 1985. Den utspiller seg i en nær framtid i New England. HBO traff skremmende godt med timingen da dramatiseringen av boka hadde premiere som ti episoders tv-serie i slutten av april.

Elisabeth Moss spiller hovedrollen som Offred, som under flukt kommer bort fra mann og barn, for å havne som «handmaid» for et mektig ektepar i den «nye» USA. Hun fikk prisen for beste skuespiller, men serien fikk også pris for beste serie, beste regi, beste manus og beste kvinnelige birolle.

Les også tv-serie-kommentaren «Langt, langt ute til Lynch»

Det er svært sjelden en tv-serie er så gjennomført i stil og innhold som «The Handmaid's Tale». Visuelt vinner serien en del på de spesielle draktene til «tjenerinnene», men fra scenografi og foto til musikk og spill er det høy kvalitet fra start til mål i serien. Spørsmålet er om hvor godt serien vil tåler en oppfølger, i form av en ny sesong. Andre sesong skal etter planen komme neste år. Første sesong er en av de beste filmfortellingene vi får se i 2017.

«Game of Thrones» og «Twin Peaks: The Return» hadde sesongpremiere for sent til å bli med i årets Emmy-kamp. En annen god HBO-serie, «Big Little Lies» stakk av med prisen for beste miniserie, mens «Veep» med Julia Louis-Dreyfus igjen vant prisen for beste komiserie, for rå og skarp politisk satire.

Sånn sett reflekterer årets Emmy-priser at mange av de beste nye tv-seriene har kvinner i sentrum. «Big Little Lies» utspiller seg blant velstående småbarnsmødre i California, med et strålende ensemble med Nicole Kidman, Laura Dern og Reese Witherspoon i spissen og svenske Alexander Skarsgård i ekkelt god rolle som ektemannen til Nicole Kidman.

«Big Little Lies» er en triumf og noe av et comeback for serieskaper David E. Kelly, som med denne vant sin første Emmy siden 1999, da for «Ally McBeal».

HBO ble den store vinneren, mens Netflix ble en slags taper i årets Emmy-show. Det reflekterer et stykke på vei at kvaliteten på mange av seriene til Netflix det siste året er ganske varierende. Det må likevel være ergerlig for strømmetjenesten at originale, gode og påkostede serier som «Stranger Things» og «The Crown» ikke nådde bedre opp i prisdrysset.

Det blir interessant å se om Netflix klarer å ta tilbake initiativ på seriefronten gjennom andre sesong av «Stranger Things» som slippes i slutten av oktober. Duffer-brødrenes sci-fi-skrekk-serie lagt til 80-tallet ble en av de store snakkisene i film- og tv-bransjen i fjor.

Strømmetjenesten overrasket også ved å satse massivt på det erkebritiske kostymedramaet «The Crown» om dronning Elizabeth. Kvalitetsserien ga ikke særlig uttelling hos Emmy-juryen, med unntak av en svært fortjent birollepris til John Lithgow for hans herlige portrett av Winston Churchill.

Også «The Crown» er tilbake med en ny sesong snart, med premiere i desember. Når det gjelder å skape buzz og fankultur rundt serier, kan det se ut som om Netflix-metoden med å slippe hele serier samtidig kan være et tveegget sverd. Det gir mulighet for såkalt «binge-watching», men seriene mister noe av diskusjonstrøkket fra episode til episode på sosiale og andre medier. Det har gitt flere av årets Emmy-vinnere ekstra oppdrift.

Les også kommentaren «Skrekk og gru er tidens melodi»