Adresseavisen mener

Trondheim trenger flere suksesser på to hjul

Det er flere som sykler i Trondheim enn i Oslo og Bergen, men målet i Nasjonal transportplan er mer enn dobbelt så mange. Bildet viser syklende i Bispegata. Foto: Knut Opeide

Saken oppdateres.

Til tross for milevis med sykkelveier og tonnevis med klimaambisjoner, sykler nordmenn mindre enn i 1992. Det viser «Nasjonalt sykkelregnskap 2016», som Statens vegvesen presenterte sist uke.

For oss nord for Dovre er det likevel en trøst at trondhjemmere sykler mer enn innbyggere i Oslo og Bergen. Ni prosent av alle reisende i Trondheim er syklister. I hovedstaden er andelen fem prosent, mens bare tre prosent av bergenserne tar tohjulingen fatt. Kristiansand tar en knepen seier, der sykler én av ti.

Det er på sin plass å skryte litt av Miljøpakken. Et viktig mål i pakken, er null vekst i biltrafikk, selv om byen vokser. Med færre bilister på veien, blir lufta renere og køen kortere for de som trenger å kjøre bil.

LES TERJE ROLL DANIELSENS kommentar om syklister

I løpet av én time i morgenrushet kutter syklister og fotgjengere på Elgeseter bru bilkøen med fem kilometer. Målet i Nasjonal transportplan er at sykkelandelen i byene skal være 20 prosent i 2029. Da må det trykkes hardere på pedalen.

Flere og bedre sykkel- og gangveier er nødvendig hvis innbyggere skal kunne forflytte seg trygt og effektivt. Parallelt med utbygging, må vi dyrke fram bedre holdninger som gjør det levelig for alle typer trafikanter. Å kjenne til trafikkreglene er en god start. I dag er det fortsatt tillatt å sykle på fortauet hvis du tar hensyn til gående, syklisten skal ha tilnærmet gangfart står det i loven. Slik er ikke virkeligheten, og et forbud må vurderes.

LES KOMMENTAREN En strålende nyhet for Midtbyen

Et forbud stiller krav både til bilister og syklister. Ordskiftet mellom de to gruppene fortoner seg som et evigvarende verbalt vikingslag. Koleriske sjåfører og selvopptatte ryttere skaper farlige situasjoner. Signalgul sykkeljakke er ikke alene en livsforsikring.

Samtidig må kommunen sørge for at veiene blir skikkelig brøytet vinterstid. Det bør strengt tatt ikke være mer risikofylt å sykle til jobben en snøtung, mørk januardag enn å basehoppe fra Trollveggen. Biler langs skoleveien kan være en fare for barn, men det er ikke ufarlig å bli påkjørt av en stressa syklist på karbonhest heller.

Når vi blir flere syklende og gående, krever det at alle trafikanter tar større hensyn til hverandre.

Gikk du glipp av disse?