Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Det er det eneste som betyr noe i eiendomsmarkedet. Sentrale tomter selges skyhøyt til utbyggere, som vil maksimere fortjenesten ved å bygge flest mulig boenheter på minst mulig plass. Og med politikernes velsignelse, for dette bidrar jo både til reduserte klimagassutslipp og redusert biltrafikk.

LES OGSÅ: Vil bygge blokker med 60 nye leiligheter

At veiene ikke er dimensjonert for så mange boenheter er det ikke så nøye med.

I ett år bodde vi i Kringsjåveien på Nardo, hvor det ble bygget nye boliger på hvert eneste ledige frimerke i rekordfart. Her har Trondheim kommune sagt ja til et større boligprosjekt, hvor de nye rekkehuseieren må rygge ut i veien fra egne mikroskopiske gårdsplasser.

LES OGSÅ: Politikerne i Trondheim har vedtatt fortetting i etablerte boområder.

Det var slett ikke hyggelig å sende tredjeklassingen til skolen om vinteren. Skoleveien var mørk og glatt med biler overalt. For ikke å glemme alle anleggsmaskinene. Nå bor vi i Gamle Åsvei. På nabotomten har det blitt fortettet med to store eneboliger. Her har utbygger etablert en trafikkfarlig utkjørsel uten tilfredsstillende siktforhold. Trondheim kommune ble første gang gjort oppmerksom på forholdene i begynnelsen av september. Over tre måneder har gått. Ingenting har skjedd. Ifølge byggesak drukner de i klagesaker.

Nå planlegges 60 til 70 nye boenheter. Dette vil generere i størrelsesorden 200 biler per døgn. Det er en vesentlig trafikkøkning. Samtidig legges det opp til en svært lav parkeringsdekning, noe som de aller fleste skjønner er en uheldig kombinasjon.

Utbygger argumenterer med at planområdet ligger tett på kollektivholdeplasser og at det vil tilrettelegges for sykkelparkering.

Men har du noensinne hørt om 50 åringen som kjøpte seg leilighet sentralt for fem millioner og solgte begge bilene, fordi det var dårlig med parkeringsplass i området?

I så fall vil jeg gjerne treffe ham. Min erfaring er at 50-åringer med nye og dyre leiligheter gjerne har store svarte SUV-er, som de trenger for å komme seg på hytta på fjellet. Barnefamilier trenger bilene sine, for å kjøre barna til alle aktivitetene.

90 prosent av befolkningen bor i en husholdning med tilgang til bil. 45 prosent har tilgang til minst to biler. Nær sagt alle jeg kjenner som har bil, har en meget god unnskyldning for at de trenger den. Selv trøster vi oss med at vi kjører på el, når vi tar bilen ned til byen fordi det er billigere enn å kjøre kollektivt i Trondheim. Fra nyttår vil buss og trikkebilletten bli enda dyrere. Det skjer uten store politiske protester.

Det er på tide at Trondheims politikere innser at ingen som har råd til å kjøpe en ny leilighet i Gamle Åsvei vil selge bilen. 60 til 70 boenheter er ganske enkelt for stort for vårt nabolag. Dette vil føre til villparkering og trafikk-kaos. Skoleveien vil bli utrygg.

LES OGSÅ: Disse boligplanene er for massive

Å sette parkeringskravet lavere enn krav i nylige vedtatte reguleringsplaner for området, er et knefall for profittmaksimerende utbyggere med potensielt farlige konsekvenser.

Mona Sprenger, Gamle Åsvei 61 Foto: Foto: PRIVAT