E6 er landets viktigste vei og må ha en standard som tåler mer ekstremvær. Dagens situasjon er helt uakseptabel.

EPSON scanner image

Mer penger er bevilget til utbedring av europaveien både nordover og sørover fra Midt-Norge. Men ufattelig mye gjenstår, og mye må brukerne selv betale i form av bompenger, særlig i nærområdene til Trondheim. Det er ikke til å forstå at et rikt land fortsatt har en veistandard som burde tilhøre historien, på store deler av landets gjennomfartsåre: E6.

Enorme vannmengder førte onsdag morgen til at både E6 tre kilometer nord for Grong og fylkesvei 17 i Overhalla ble stengt. Omkjøringen er på 17 mil og tar minst tre timer ekstra. Mandag var det veidekket på Håpnesbrua ved Namsskogan som delte landet i to. I sommer skjedde en alvorlig dødsulykke med en turistbuss som kjørte av veien i kommunen. Ordfører Stian Brekkvassmo sier det er kartlagt en utbedringskostnad på 3,5 milliarder kroner på E6, og at disse pengene trengs nå.

Ordføreren må nok dessverre vente i mange år. Det er bevilget betydelig mer veipenger også til Nord-Trøndelag, men de store pengene til E6 er satt i arbeid lenger sør, særlig langs Mjøsa. I Nasjonal Transportplan ligger en fullverdig standard på E6 i Nord-Trøndelag langt frem i tid, og er som alle andre veiprosjekter avhengig av årlige bevilgninger over statsbudsjettet.

–Veistandarden er rett og slett en skandale. Jeg er møkk lei og vi kan ikke lenger ha det slik, sier trailersjåfør Odd-Leiv Thun. Han uttalte seg om veistandard i Namdalen til Adresseavisen mandag. Han var på vei fra Trondheim til Bodø. Han ber bare om å få kjøre trygt. Det burde være en selvfølge både for bilister flest og trailersjåfører.

Det er blitt bevilget mye mer penger til bygging av både vei og bane de siste årene. Samtidig vet alle at det gjenstår et stort etterslep på vedlikehold. Brukollapsen i Vestfold nylig har avdekket behov for nærmere undersøkelser av over 100 bruer.

Klimarapportene angir mer ekstremvær og behov for bedre beredskap. Sårbarheten innen samferdsel er altfor stor. Alle veiprosjekter er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomme, slik utvalget for økt produktivitet etterlyste i sin rapport tirsdag.

E6 står i en særstilling som bidrag til verdiskaping i hele landet.