Kulturministeren innser at slaget er tapt og viser politisk klokskap. Det er en gladnyhet for mediebransjen.

EPSON scanner image

Snuoperasjonen i mediepolitikken som kulturminister Thorhild Widvey (H) varslet i går, satt langt inne. Nå går ministeren inn for null moms for brukerbetaling på nyheter og aktualitetsstoff på papir, TV og nett. Forslaget om å innføre åtte prosent moms på papiraviser, som har hatt fritak fra moms siden 1970, blir frafalt. Samtidig vil momsen på 25 prosent på nettnyheter bli nullet ut.

Nyheten er meget hyggelig for en bransje som er inne i store og krevende omstillinger. Det gjenstår noen runder i EU-systemet, der kontrollorganet, ESA, skal overprøve ordningen. Innenfor momssystemet er det ikke forbudt å gi en nullsats.

Kulturministeren kjempet mot en samlet mediebransje og et klart flertall på Stortinget. Nyheten hun slapp i går er derfor både en pen retrett og et betydelig politisk nederlag. Det er lenge siden vi har sett en kulturminister bomme såpass kraftig.

I kulturpolitikken er det ofte noen tusenlapper som avgjør statsrådens popularitet. Momsfritaket for mediene har en prislapp på omtrent 1,5 milliarder kroner i året. Det er ikke småpenger. Verdiene vil forhåpentligvis gi en fortsatt levende samfunnsdebatt til demokratiets beste.

Et godt klima for det frie ord er et stort mangfold av frie stemmer, ulike meninger som brynes mot hverandre og gir en levende debattkultur. Det må mediepolitikken ta høyde for. Kulturministerens gladmelding i går kom samtidig med et forslag fra næringsministeren om å oppheve eierbegrensningene i mediebransjen.

Eierkonsentrasjonen i mediebransjen er nå større enn i dagligvarebransjen, der det er tre store kjeder som konkurrerer. Selv om eierkonsentrasjonen er økende innen media, ønsker regjeringen å ta bort de regionale eierbegrensningene, og åpne for et nytt økonomisk frislipp som setter mangfoldet på nye prøver. Tanken er at Konkurransetilsynet også kan gjøre jobben Medietilsynet har gjort. Det begrunnes med en forenkling, men gir grunn til skepsis etter Amedia-fusjonen.

Ytringsfrihet, pressefrihet og åpenhet er ingen selvfølge.