Profilerte stillinger

Kronikk tirsdag 27.10. 2009

Racak-massakren 10 år etter

Racak-massakren var indirekte hovedårsak til Natos beslutning om å bombe Serbia. Men har vi i vår jakt på de skyldige etter de forferdelige hendelsene på Balkan latt oss forføre av den ensidige fremstillingen av konflikten?

KNUT BRAA Forfatter, tidligere FN-soldat i Libanon
Publisert: 27.10.2009 kl. 08:31
Endret: 27.10.2009 kl. 08:33

Landsbyen Racak, sentralt i Kosovo, 15. januar 1999: Kampene mellom serbiske styrker og KLA (Kosovo Liberation Army) har pågått i flere dager. Til slutt trekker de serbiske soldatene seg ut og overlater Racak til KLA. Noen timer etter dukker diplomaten William Walker opp. Walker er lederen for Kosovo Verification mission – en OSSE-basert enhet for overvåkning av freden i Kosovo. Han tar en telefon til den amerikanske utenriksministeren Madeleine Albright, før han kaller inn verdenspressen og blir filmet mens han spaserer blant døde mennesker som er kledd i sivile klær og lagt i grøfter som likner graver. En massakre er født.

Eller er den det? Racak-massakren var indirekte hovedårsak til Natos beslutning om å bombe Serbia. Racak var (enda et) bevis på at Serbia drev etnisk rensing i Kosovo. Racak-massakren var også det viktigste tiltalepunktet mot Slobodan Milosevic da han ble stilt for Haagdomstolen anklaget for folkemord. Racak var med andre ord en veldig viktig hendelse. Etter Racak kalte Madeleine Albright partene inn til den siste fredskonferansen i det franske slottet Rambouillet, der det etter kort tid ble det lagt frem betingelser som selv garvede vestlige diplomater mente serberne aldri ville kunne akseptere. Serbia nektet og resten er historie, som det heter.

Etter 78 dagers bombing overga Serbia seg, og i årene etterpå har ICTY (Internasjonale krigsrettribunalet for tidligere Jugoslavia) jaktet på serbere og serbiske offiserer og dømt mange av disse for krigsforbrytelser. I skrivende stund står Radovan Karadzic i Haag anklaget for blant annet Srebrenica-massakrene.

Etter Racak krevde serbiske myndigheter en uavhengig granskning av det som skjedde. Til slutt ble de innrømmet det. Serbiske, russiske og finske rettsmedisinere med Helena Ranta i spissen utarbeidet en rapport. Konklusjonen var ikke entydig. Det begynte å svirre rykter om at hendelsene i Racak ikke var slik Nato fremstilte dem. De serbiske og russiske konklusjonene sådde tvil om at Racak var en massakre. Den finske rapporten lot vente på seg, og da den kom var den ikke i overensstemmelse med den serbiske og russiske. Senere gikk Helena Ranta ut og innrømmet at hun ble presset til å endre konklusjonen i rapporten slik at den var mer i samsvar med Natos ønsker. Finlands Helsingin Sanomat omtalte hvordan Ranta hadde blitt presset av utsendinger fra det finske utenriksdepartementet.

På oppdrag fra EU fortsatte Helena Ranta sin etterforskning av Racak, og da den utvidede rapporten ble ferdig to år senere ble den umiddelbart hemmeligstemplet. Rantas vitnemål i rettsaken mot Milosevic ble også holdt hemmelig. Men flere media hadde nå fått tilgang til innholdet.

Berliner Zeitung skrev at det finske rettsmedisinske teamet ikke hadde fastslått at en massakre var funnet sted. De kunne ikke med sikkerhet si at dette dreide seg om sivile eller om de døde var fra Racak og heller ikke nøyaktig hvor de hadde falt. Finnene hadde bare funnet ett lik som viste tegn på å ha blitt henrettet. De fant ingen beviser for at de drepte var mishandlet. Det er viktig å merke seg at etterforskningen først ble igangsatt sju dager etter hendelsen. Da var likene fraktet til Pristina for undersøkelser. Åstedet i Racak var ikke holdt avsperret og da finnene undersøkte funnstedet fant de deler av mennesker og en mengde patronhylser på bakken. Patronhylsene viste seg å være et interessant funn fordi hylsene kunne bety at det hadde funnet sted summeriske henrettelser der.

Men funnene sto i sterk kontrast til hva en kanadisk journalist fortalte. Renaud Girard fra den franske Le Figaro ankom Racak som en av de første etter drapene og var overrasket over at William Walker allerede var til stede og ikke hadde sperret av åstedet. Han fortalte senere til sin kollega i CBS at det ikke var verken patronhylser eller lik på stedet som sju dager senere var fullt av patronhylser og hvor over 45 lik tilsynelatende var funnet.

Der Spiegel skrev videre at fransk etterretning, som monitorerte radiotrafikken under kampene mellom serberne og KLA i Racak, hadde logget radiotrafikk som kompromitterte KLAs fremstilling av det som skjedde i landsbyen.

Helena Ranta og hennes finske kolleger var i grunnen ikke uenig med de serbiske og russiske teamene. Hun stilte spørsmålstegn ved flere funn hos de døde. Blant annet var skuddskadene ikke forenlig med summariske henrettelser. Ofrene hadde skader som kunne tyde på en skuddveksling over lang avstand og ikke, som det ble kommunisert fra Natos side – nakkeskudd og enkeltskudd på kort hold. Rettsteknikerne fant spor av kruttslam på hendene til de drepte, noe som var uforenlig med at de skulle ha vært sivile. (Kruttslam indikerte at de døde hadde fyrt av våpen) Dessuten stemte ikke skuddskadene overens med hull i klær og til sist: rapporten slo fast at likene var blitt flyttet på etter at døden hadde inntrådt.

Uavhengige kilder som har gransket rapportene mener at det som skjedde i Racak var følgende: Da serberne trakk seg ut, etterlot de flere KLA-soldater drept i striden. Da KLA inntok Racak byttet de ut uniformene på noen av disse soldatene med sivile klær. De skjøt hull i klærne slik at de stemte overens med skadene på kroppene. Deretter ble de drepte lagt i grøfter ved utkanten av byen for å illustrere en massegrav. KLA tok så kontakt med William Walker. William Walker grep muligheten til å vise verden nok et serbisk overgrep. At Racak var det som skulle føre frem til Natos bombing av Serbia var nok ikke planlagt, men det ga Madeline Albright en plausibel grunn til å innkalle partene til den siste fredskonferansen der kravene til Serbia ble stilt.

Denne forfatteren er på ingen måte ute etter å rehabilitere serbiske krigsforbrytere. Men har vi i vår jakt på de skyldige etter de forferdelige hendelsene på Balkan latt oss forføre av den ensidige fremstillingen av konflikten?

En ting er sikkert: Det er mange krigsforbrytere fra Balkan-krigene. Ikke alle er serbere.

knut@braa.net

Diskuter denne saken

Innsendt av David, 01.11.2009 12:47:35

Det er kanskje ingen ide for meg å gjøre dette innlegget så veldig langt. Men noen ting kan jeg skrive kort om.

Aziz: Du påstår at det er har vært Muhahjedins i Kosovo? Skulle gjerne likt om du hadde noen såkalt fakta til dette. I Bosnia var det en del, men ikke i Kosovo.

"Etter massakren begynte serbiske myndigheter med uavhengig gransking".

At denne setningen ikke får noen til å reagere synes jeg er rart. Bare for å sammenligne, "Nazi-Tysklands starte en uavhengig gransking av Holocoust. Høres dumt ut ikke sant?

Ikke at det var nok. Men jeg glemte, russerne var helt enige med den serbisk granskingen. Fy faen er det mulig.

Bra! Kanskje en idee for deg å starte på Balkan-studier på Blindern. Tydligvis trenger du all fakta som er mulig å få. Da snakker jeg om objektive kilder blant annet. Typisk kommunist som tror at vesten har "løyet" til oss alle og er på tide å åpne opp øynene. Enten har du denne diagnosen eller så har serbiske myndigheter gitt deg penger for å skrive dette. Du som nordmann burde vært glad at vesten med Usa i spissen har stor innflytelse i verden. Hadde det ikke vært for dem hadde du snakka russisk eller tysk idag. Men du hadde kanskje likt det?

Innsendt av Aziz, 02.11.2009 14:22:45

Siden du henvender deg til meg og etterlyser fakta om Muhahjedins tilværelse på Kosovo skal jeg si til deg: jeg så selv dem der i 1998. Jeg har sett hva de har gjort i Bosnia også, og vet om at selve muslimer i Bosnia lider av deres handlinger. Snart kommer film på NRK om det.

Studie på Blinderen gir ikke opplysninger om fakta fra de krigene hvor Norge har deltatt i. Disse opplysningene er ensidige som medier og du foresten. For sannhet kjemper kun vitner og ofrer. Det er greit at du er proamerikansk, men la meg å være for sannhet uansett hva den er.

Innsendt av Boris Maksimovic, 29.10.2009 21:31:31

Veldig modig av Knut Braa å ta opp en slik sak! Lovlig politi aksjon mot albanske terrorister som ble overvåket av OSSE observatører var presentert som massakre?!? Så dum var Milosevic ikke, selv om jeg likte ikke ham på denne tiden. Alle stater (inkludert Serbia) har rett og plikt å kjempe mot terrorisme - tenk hvordan Norge ville reagere hvis det finnes væpnede gruppe her som dreper norsk politifolk og norske borgere? Uansett om fakta rundt Racak "massakren" er avklart mange år siden og bedraget av William Walker og vestige medier bevist, det er fortsatt tabu å snakke eller skrive om forbrytelser mot serbere. Det er mest innlysende i Kosovo hvor terrorister med blodige hender holder topposisjoner i såkalt statsapparatet isteden å bli dømt for sine forbrytelser. Men, takket til folk som Knut Braa vil sannheten vinne – samme om det tar 10, 20 eller 50 år…

Innsendt av nøytral, 29.10.2009 15:38:35

Fin parallel med katinske skoger... Sannheten er treg noen ganger :-(

Innsendt av REALITETEN, 28.10.2009 12:28:04

KNUT,hva me vitne som oppleve racak masskren..dine version er identisk me serbisk version etter massakren og idag også..så du må prøve å skrive mere objektivt om kosovo,vi vete mye bedre fra deg om slovenia -kroacia -bosnja og kosovo derfor mener jeg du har ikke rett å plage mennesker me dine personale fantasme ELLER dine personal intereser..la mennesker som oppleve massakre me lever fri uten fabrikering..vi vete-KOSOVO SOM NY STATEN ER VONDT FOR MANGE OGSÅ FOR DEG KNUT,MENER DU OM AT ALLE I VERDEN ER DUMERE BARE DU ER SMART..

Innsendt av Aziz, 28.10.2009 12:20:02

Når det gjelder Racak, snakker forfatteren om fakta. Så, det er ikke sant det som ble presentert tidligere i media. Fakta bekrefter det. Det er derfor grunn til å tro at mange adre hendelser både i krig på Balkan som i Afganistan, har en andre siden enn den som er presentert. Srebrenica er problematisk også. Mange av de som såkalt ligger i gravested spaserer fritt i Norge blant ant.

Det er oppsiktsvekkende at muslimske fundamentalister dreper rundt om hele verden men ikke på Balkan. Hvilken rolle hadde mudjahednier og andre muslimske fatalister i krigen på Balkan? Hva har skjedd med ti tusenvis mudjahediner som arabiske og andre muslimske land fraktet til Bosnia og Kosovo? Har de drept noen serber og kroat eller de dreper bare utafor Bosnia og Kosovo? Mange fakta må settes på bordet når det gjelder Srebrenica også. Håper at domstolen i Haag skal avklare mudjahedinens rolle på Balkan også. Selv om Srebrenica hendelse er grusomt i seg selv, politisering, ensidighet og overdrivelse er likevel i stor grad til stede der også. Det skal være greit å avklare det. Katinske skoger ble avklart til slutt.

Innsendt av Kreshnik Dajaku, 28.10.2009 08:58:07

Lurer på om forfatteren faktisk har en lignende teori for Srebrenica også?!?!?!, siden det er helt klart at han er ute til å rehabilitere serbiske krigsforbrytere.

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Ingen pågrepet etter slag med batong

Kvinne banket med batong tirsdag kveld. Gjerningsmann med finlandshette på frifot. Les mer

 

Tlf/sms/mms nr 07200, kodeord TIPS, epost: webred@adresseavisen.no

Terrorangrepet

- 22. juli-kommisjonen har blitt en sovepute

Lei av at kommisjonen brukes som svar på alle vanskelige spørsmål. Les mer

 

Vil ha samarbeid om F-35-kjøp

Kan fremskynde storproduksjonen av F-35. Les mer

Tyver skjulte gull i spylevæskebeholder

Men de klarte ikke å lure tollerne. Les mer

Venstres nestleder siktet for voldtekt

Erkjenner å ha hatt sex med 17-åring. Går av med øyeblikkelig virkning. Les mer

- Vi gjør alt vi kan for å gi jenta hjelp

Venstreleder Trine Skei Grande sier partiet tar hånd om 17-åringen. Les mer

- «Unn deg» en betalingsfri måned

Forbrukerrådet svært kritisk til Trumf Visas aggressive markedsføring. Les mer

Utløste bombing: Hva som skjedde i landsbyen Racak i Kosovo i januar 1999 er det fortsatt uenighet om. Men faktum er at Racak-massakren var indirekte hovedårsak til Natos beslutning om å bombe Serbia. Bildet viser de døde etter massakren liggende i en moske i landsbyen. Foto: VISAR KRYEZIU
KNUT BRAA Forfatter, tidligere FN-soldat i Libanon

Emneord

Skolebuss veltet i Stjørdal

En buss med 20 skolebarn skled av veien i Lånke. Ingen av passasjerene kom til skade. Se mer

 
 

Snakk ut, 7. februar 2012

Parkeringskaos på Strinda vgs

Jeg mener det er minst like viktig at elever kommer seg trygt og tidsnok til skolen, som at de ansatte gjør det. Les mer

 

Signert, tirsdag 7. februar 2012

Fremtidsnæringer

Forskningsprosjektet «Et kunnskapsbasert Norge», som ble presentert for noen uker siden, peker på to sentrale forhold. Les mer

Kronikk, tirsdag 7. februar 2012

Målet er heltid

Debatten om hvor ofte helsepersonell skal jobbe i helgene raser. I mange av innleggene kan det se ut som Fagforbundet mener at ansatte som jobber turnus i helsesektoren skal jobbe flere helger uten å få kompensert for det. Sånn er det ikke. Les mer

 

Kommentar, tirsdag 7. februar 2012

Terroristen som provoserer og poserer

Fengslingsmøtet ble en sterk illustrasjon på hva rettssaken kan bringe. Les mer

Leder, tirsdag 7. februar 2012

Nye prinsipper i barnevernet

Barnets beste går foran alt. Dette prinsippet må veie tyngre enn alle andre i barnevernet. Les mer