Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Meninger

Sluppen – hundreårsgrepet i Trondheims viktigste veikryss

  •   Berit Kjeldsberg<br/>Adm.dir. R. Kjeldsberg AS

Kronikk, mandag 18. oktober 2010

Sluppen – hundreårsgrepet i Trondheims viktigste veikryss

Statens vegvesen er nå i ferd med å planlegge utformingen av det som etter manges mening er, og fortsatt kommer til å være Trondheims viktigste veikryss – på Sluppen, der Omkjøringsvegen og E6 deler seg. Den løsningen som velges her vil være intet mindre enn et hundreårsgrep, som vil påvirke trafikk og utviklingsmønster i byen i uoverskuelig fremtid.
(Foto: illustrasjon: arc arkitekter)

Foto: illustrasjon: arc arkitekter

Leses nå:

Kronikk onsdag 28. januar 2015

Ingen kvinner i styret = ingen nytenkning

NTNU Accel AS rigges for å bli innovasjonslokomotivet i Midt-Norge. Organisasjonen rundt NTNU Accel fremstår dessverre som en arena hvor stort sett menn gis tilgang til talerstolen.

leder onsdag 28. januar 2015

Oppmykninger nødvendig

I dag går 1,5 millioner fagorganiserte til politisk streik mot regjeringens forslag til endringer i arbeidsmiljøloven.

Er Kyrksæterøra best for rikets sikkerhet ?

Full flyplasskontroll på vei inn i rettssalen, uniformert og sivilt politi inne og utenfor. Det var rammen rundt den rettslige avklaringen om en fri mann – altså mulla Krekar – kan tvangssendes til Hemne

Signert tirsdag 27. januar 2015

Rett blikket mot byene

Ved inngangen til ett nytt år retter mange blikket framover og søker å sette agenda for viktige debatter for året som kommer.

Leder tirsdag 27. januar 2015

Gresk protest ryster Europa

Det er ikke bare historisk at ytre venstre har vunnet et valg i Hellas. For første gang vil et euroland få en regjering som taler EU midt imot.

Kronikk tirsdag 27. januar 2015

Se til USA

Om få dager skal eierskapsmeldingen legges frem for Stortinget. Her vurderes nedsalg av Statskogs mindre skogeiendommer, samt overføring av hele SFs skogareal til privat eie. Begrunnelsen for privatisering er at private aktører gir mer lønnsom drift.

Signert mandag 26. januar 2015

Du er så unik!

Denne rosende omtalen fikk jeg fra en ukjent dame på Trondheim Torg. Det var under en handletur at den godt voksne damen kom springende mot meg. Jeg må innrømme at jeg ble helt satt ut. For det er ikke hverdagskost at damene springer etter meg.

Innlegg til Snakk ut:

Bra nok? For hvem?

Leder mandag 26. januar 2015

Politikerne må ta hensyn til viltet

Trondheims politikere ønsker å bygge igjen en viktig viltkorridor som kan gjøre ubotelig skade på naturmangfoldet i Bymarka.

Kronikk mandag 26. januar 2015

To år med offentlig ambulanse

Ambulanse Midt-Norge HF ble stiftet som et midlertidig foretak for å ivareta etablering og drift av ambulansetjenesten i 2013 og 2014.

Kommentar

Vi er slett ikke lei av å bli lurt

Vi betaler gladelig mange tusen mer for boligen, bare den er stylet først. Hvor lettlurte er vi egentlig blitt?

Lørdagskommentar 24. januar

De nye herskerne i idrettens univers

Internasjonal idrett har vært i Vestens eie i 100 år. Har vi rett til å bli snurt fordi Østen tar fra oss makten?

Grunnloven har ikke flyttet seg

Om hun ikke avsverger det hun sa, kan hun ikke fortsette som statsråd, mener Sven Egil Omdal.

Mer enn gull og grønne skoger

Norge er ikke til salgs, slik det hevdes i en kampanje på nettet. Tvert imot er den norske stat en gigantisk, global oppkjøper.

Kronikk lørdag 24. januar 2015

Kunnskapsløs ytringsfrihet?

Vi konkurrerer om å være flinkest i å forsvare ytringsfriheten. Et samfunnsfag plassert i skyggen i lærerutdanning og skole kan bidra til at en ny generasjon er usikker på hva de skal bruke ytringsfriheten til, utover å sparke fremmede i hjertet med mest mulig støtende tegninger.

(Foto: illustrasjon: arc arkitekter)

Foto: illustrasjon: arc arkitekter

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Trondheim er i stadig forandring og utvikling. Tilflytting og modernisering gjør at bedrifter etablerer seg i stadig større sirkler rundt gamle Trondheim sentrum. Større befolkning fordrer bedre kommunikasjon. Og når store veisystemer bygges blir de liggende i hundre år – minst. Sluppenkrysset er i dag det krysset i Norge, nord for Sinsenkrysset, som har størst biltetthet, med over 50000 bilpasseringer i døgnet. Blant disse er det også hundrevis av busser som daglig kjører nord-sør, ut og inn av Trondheim sentrum. Nå planlegges det en vesentlig utbygging av veisystemet, der en ny Sluppen bru og tunnel opp til Byåsen-siden vil utgjøre en meget stor forbedring for trafikantene, i bil eller kollektivt. Derfor er det så umåtelig viktig at politikerne våre sørger for at det blir den langsiktig beste, og ikke nødvendigvis den billigste løsningen som blir valgt.

Det er kjent at flere store grunneiere på Sluppen/Tempe har ekspansive planer om å utvikle sine områder i de kommende år. Selskaper som Siemens, Kjeldsberg, Trondos, Trondheim Energi og flere har eller planlegger å bygge ut og tilrettelegge for flere tusen arbeidsplasser i området. Dette vil medvirke til at Sluppen i løpet av 10–20 år blir «teknobydelen», der nasjonale og internasjonale selskaper utvikler seg og bidrar til å løfte Trondheim videre som teknologihovedstad.

Når nye selskaper skal etablere seg, har de mange krav til omgivelsene. Fra mange undersøkelser vet vi at d et aller viktigste er å tilrettelegge for at medarbeiderne skal få en enklest mulig hverdag i forhold til logistikk. Det vil si et effektivt kollektivsystem og/eller god tilgang til parkeringsplasser.

Ikke minst dagens unge mennesker, som skal hente barn på skole og barnehage, vil ha mest mulig rasjonelle løsninger for å få hverdagen til å gå opp. Det er en realitet som bedriftene må forholde seg til når de skal rekruttere,og som også politikere må ta inn over seg. Uansett om man skulle velge å bygge bybane eller «superbuss», så må vi nå sørge for at det blir tatt riktige grep som legger til rette for en stor fleksibiliteti utbyggingen av kollektivnettet i fremtiden. Dagens buss-system fungerer slik at 30 prosent av alle som kjører buss, og skal fra en bydel til en annen, må innom sentrum, for der å bytte buss. Selv når du skal forflytte deg på samme side av byen. Systemet er tungvint og skaper et utall flaskehalser, både for bussene og for bilene (og bilene blir derfor enda mer upopulære i politikernes øyne, og blir utsatt for enda mer «struping»).

Vi etterlyser alternative ruter som kjører øst-vest (Byåsen – Leangen) på sørsiden av byen, og vi mangler ringbussløsninger som går f.eks. langs Omkjøringsvegen. Dette vil kunne redusere bussbelastningen i sentrum og forkorte reisetiden betydelig for brukerne. Ved utbygging av Sluppenkrysset er det laget flere utkast til løsninger, hvorav Alternativ 3 er det eneste som legger til rette for at dette skal bli et kollektivknutepunkt som vil kunne avlaste bussbehovet til sentrum på en meget god måte. Dessverre er dette også den dyreste løsningen, på kort sikt. Vi frykter at Trondheim kommune allerede har skrinlagt Alternativ 3, selv om det er den løsningen de egentlig ønsker seg. Derfor er det på tide at byens innbyggere, brukere av både bil og kollektivsystem, engasjerer seg for å sikre at byen vår får den løsning som vi trenger og fortjener.

Alternativ 3 foreslår nemlig en løsning i to plan, der hovedtrafikken blir lagt under bakken, mens sykkel og kollektivtrafikk går på et lokk over. Dette åpner for muligheten til at det enkelt kan etableres et kollektiv- knutepunkt med bussruter i alle retninger, det kan bygges en rasjonell busstasjon som skjermer for vær og vind, det blir kort og effektiv gangvei inn til hele det store området på Sluppen som nå skal utvikles. Det blir lett å legge til rette for Park & Ride, der folk som kommer utenbys fra kan parkere bilen og ta buss i den retning man ønsker, og slik redusere unødvendig biltrafikk til sentrum. Det vil gi en optimal løsning for de flere tusen som etter hvert vil ha sin daglige jobb på Sluppen/Tempe, uansett hvilken bydel de bor i. Og ikke minst vil det forkorte reisetiden for alle de som egentlig ikke trenger inn til sentrum, men som blir tvangskjørt dit fordi bussrutene går helt feil i forhold til reisemålet.

Hvis man derimot velger en gammeldags løsning i ett plan får vi en uoversiktlig asfaltspaghetti av veier og rundkjøringer som slynger seg om hverandre, og hvor busspassasjerer som skal av på Sluppen må gå lange veier og underganger for å komme frem. Det er vanskelig å se noe annet område enn Sluppen som ligger bedre til rette for nettopp å ta disse viktige grepene nå, og tiden er akkurat den rette.

Området er fremdeles lite utbygd, grunneierne er i planleggingsstadiet og man vil derfor kunne unngå mange av de konflikter som alltid dukker opp i mer etablerte områder. De største grunneierne i området, som rår over minimum 250 mål tomteareal, er også i positiv dialog med hverandre og vil kunne samordne forslag til effektive trafikktiltak som kan komme flest mulig til gode. Men det forutsetter at politikere og bevilgende myndigheter er villige til å høre på oss «brukere».

Derfor er det umåtelig viktig at politikerne i Trondheim, fylkespolitikerne og andre interesserte brukere engasjerer seg for å sikre de nødvendige bevilgningene som skal til for at Trondheim skal få den beste og mest fremtidsrettede veiløsningen for selve hovedportalen inn til byen fra sør. Da er vi med på å ta et viktig grep for å legge til rette for at Trondheim blir en attraktiv by som sikrer at attraktive bedrifter ønsker å væreher og bidra til utvikling av hele regionen vår! Da er det Alternativ 3 som gir den beste løsningen.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus