Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Meninger

Sluppen – hundreårsgrepet i Trondheims viktigste veikryss

  •   Berit Kjeldsberg<br/>Adm.dir. R. Kjeldsberg AS

Kronikk, mandag 18. oktober 2010

Sluppen – hundreårsgrepet i Trondheims viktigste veikryss

Statens vegvesen er nå i ferd med å planlegge utformingen av det som etter manges mening er, og fortsatt kommer til å være Trondheims viktigste veikryss – på Sluppen, der Omkjøringsvegen og E6 deler seg. Den løsningen som velges her vil være intet mindre enn et hundreårsgrep, som vil påvirke trafikk og utviklingsmønster i byen i uoverskuelig fremtid.
(Foto: illustrasjon: arc arkitekter)

Foto: illustrasjon: arc arkitekter

Leses nå:

Kronikk onsdag 1. april 2015

Korset - påskens problematiske symbol

Påske er mer enn å nyte appelsiner ved en hyttevegg eller en pils på terrassen, mer enn å lytte til Johann Sebastian Bachs musikk eller å stikke seg vekk med den siste krimboka.

Leder onsdag 1. april 2015

Stor mangelpå åpenhet

Regjeringsapparatets innsats for åpenhet er på et lavmål, konkluderer leder av Pressens offentlighetsutvalg. Dessverre tyder mye på at hun har rett.

Kronikk tirsdag 31. mars 2015

Den livsviktige debatten

Det siste vi trenger i debatten om legalisering av aktiv dødshjelp, er begreps-tåke i form av nytale.

Leder tirsdag 31. mars 2015

Bomring til byens beste

Både miljøet og byens innbyggere har tjent på at bomringen ble gjenåpnet i Trondheim.

Leder mandag 30. mars 2015

Mister taket i borgerlige byer

I mange store byer med borgerlig styre snur velgerne nå ryggen til de blå. Sterke lokalpolitikere snakker om «Erna-effekten», og det er ikke godt ment.

Kronikk mandag 30. mars 2015

Elevene lærer for lite

Skoleverket får gjennomgå for å ha for lav produktivitet i Produktivitetskommisjonen store rapport som nylig ble lagt fram.

Fripenn:

Greske valg og andre bagateller

De som stemmer avgjør ingenting. De som teller stemmer, avgjør alt, sa Josef Stalin. Den nåværende tyske regjering kunne ikke vært mer enig.

Lørdagskommentar 28. mars

Litteratur og leiemord

Jeg har lest min første Jo Nesbø - og føler meg lurt. Det blir du også.

Leder lørdag 28. mars 2015

Bør ta i mot flere flyktninger

Midtnorske kommuner bosetter færre flyktninger enn myndighetene ber om. Kommunene bør ta et krafttak for å ta i mot flere.

Kronikk fredag 27. mars 2015

Drømmen står i veien

Vi har alle hørt at vi skal holde fast. Drømmen kan bli virkelig bare vi fokuserer.

Signert fredag 27. mars 2015

Kvinne – og fritt vilt?

Voldtekts-appen fra New Delhi-politiet er lastet ned på mobilen min. Det skjedde noen timer etter at jeg ankom India denne gangen.

Leder fredag 27. mars 2015

Betent maktkamp om asylbarna

Regjeringen har rotet seg inn i en konflikt som kan koste dyrt. Samarbeidet med sentrumspartiene er satt på sin alvorligste prøve.

Northug heiser fanen til kamp

Kampen mellom Petter Northug og skiforbundet starter lørdag. Den handler om langt større verdier enn Northugs private sponsoravtale.

Kronikk torsdag 26. mars 2015

En konge for sin hest

Dette er historien om da en 563 år gammel gjenoppstått monark fikk en arkeolog til å spise hatten sin.

(Foto: illustrasjon: arc arkitekter)

Foto: illustrasjon: arc arkitekter

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Trondheim er i stadig forandring og utvikling. Tilflytting og modernisering gjør at bedrifter etablerer seg i stadig større sirkler rundt gamle Trondheim sentrum. Større befolkning fordrer bedre kommunikasjon. Og når store veisystemer bygges blir de liggende i hundre år – minst. Sluppenkrysset er i dag det krysset i Norge, nord for Sinsenkrysset, som har størst biltetthet, med over 50000 bilpasseringer i døgnet. Blant disse er det også hundrevis av busser som daglig kjører nord-sør, ut og inn av Trondheim sentrum. Nå planlegges det en vesentlig utbygging av veisystemet, der en ny Sluppen bru og tunnel opp til Byåsen-siden vil utgjøre en meget stor forbedring for trafikantene, i bil eller kollektivt. Derfor er det så umåtelig viktig at politikerne våre sørger for at det blir den langsiktig beste, og ikke nødvendigvis den billigste løsningen som blir valgt.

Det er kjent at flere store grunneiere på Sluppen/Tempe har ekspansive planer om å utvikle sine områder i de kommende år. Selskaper som Siemens, Kjeldsberg, Trondos, Trondheim Energi og flere har eller planlegger å bygge ut og tilrettelegge for flere tusen arbeidsplasser i området. Dette vil medvirke til at Sluppen i løpet av 10–20 år blir «teknobydelen», der nasjonale og internasjonale selskaper utvikler seg og bidrar til å løfte Trondheim videre som teknologihovedstad.

Når nye selskaper skal etablere seg, har de mange krav til omgivelsene. Fra mange undersøkelser vet vi at d et aller viktigste er å tilrettelegge for at medarbeiderne skal få en enklest mulig hverdag i forhold til logistikk. Det vil si et effektivt kollektivsystem og/eller god tilgang til parkeringsplasser.

Ikke minst dagens unge mennesker, som skal hente barn på skole og barnehage, vil ha mest mulig rasjonelle løsninger for å få hverdagen til å gå opp. Det er en realitet som bedriftene må forholde seg til når de skal rekruttere,og som også politikere må ta inn over seg. Uansett om man skulle velge å bygge bybane eller «superbuss», så må vi nå sørge for at det blir tatt riktige grep som legger til rette for en stor fleksibiliteti utbyggingen av kollektivnettet i fremtiden. Dagens buss-system fungerer slik at 30 prosent av alle som kjører buss, og skal fra en bydel til en annen, må innom sentrum, for der å bytte buss. Selv når du skal forflytte deg på samme side av byen. Systemet er tungvint og skaper et utall flaskehalser, både for bussene og for bilene (og bilene blir derfor enda mer upopulære i politikernes øyne, og blir utsatt for enda mer «struping»).

Vi etterlyser alternative ruter som kjører øst-vest (Byåsen – Leangen) på sørsiden av byen, og vi mangler ringbussløsninger som går f.eks. langs Omkjøringsvegen. Dette vil kunne redusere bussbelastningen i sentrum og forkorte reisetiden betydelig for brukerne. Ved utbygging av Sluppenkrysset er det laget flere utkast til løsninger, hvorav Alternativ 3 er det eneste som legger til rette for at dette skal bli et kollektivknutepunkt som vil kunne avlaste bussbehovet til sentrum på en meget god måte. Dessverre er dette også den dyreste løsningen, på kort sikt. Vi frykter at Trondheim kommune allerede har skrinlagt Alternativ 3, selv om det er den løsningen de egentlig ønsker seg. Derfor er det på tide at byens innbyggere, brukere av både bil og kollektivsystem, engasjerer seg for å sikre at byen vår får den løsning som vi trenger og fortjener.

Alternativ 3 foreslår nemlig en løsning i to plan, der hovedtrafikken blir lagt under bakken, mens sykkel og kollektivtrafikk går på et lokk over. Dette åpner for muligheten til at det enkelt kan etableres et kollektiv- knutepunkt med bussruter i alle retninger, det kan bygges en rasjonell busstasjon som skjermer for vær og vind, det blir kort og effektiv gangvei inn til hele det store området på Sluppen som nå skal utvikles. Det blir lett å legge til rette for Park & Ride, der folk som kommer utenbys fra kan parkere bilen og ta buss i den retning man ønsker, og slik redusere unødvendig biltrafikk til sentrum. Det vil gi en optimal løsning for de flere tusen som etter hvert vil ha sin daglige jobb på Sluppen/Tempe, uansett hvilken bydel de bor i. Og ikke minst vil det forkorte reisetiden for alle de som egentlig ikke trenger inn til sentrum, men som blir tvangskjørt dit fordi bussrutene går helt feil i forhold til reisemålet.

Hvis man derimot velger en gammeldags løsning i ett plan får vi en uoversiktlig asfaltspaghetti av veier og rundkjøringer som slynger seg om hverandre, og hvor busspassasjerer som skal av på Sluppen må gå lange veier og underganger for å komme frem. Det er vanskelig å se noe annet område enn Sluppen som ligger bedre til rette for nettopp å ta disse viktige grepene nå, og tiden er akkurat den rette.

Området er fremdeles lite utbygd, grunneierne er i planleggingsstadiet og man vil derfor kunne unngå mange av de konflikter som alltid dukker opp i mer etablerte områder. De største grunneierne i området, som rår over minimum 250 mål tomteareal, er også i positiv dialog med hverandre og vil kunne samordne forslag til effektive trafikktiltak som kan komme flest mulig til gode. Men det forutsetter at politikere og bevilgende myndigheter er villige til å høre på oss «brukere».

Derfor er det umåtelig viktig at politikerne i Trondheim, fylkespolitikerne og andre interesserte brukere engasjerer seg for å sikre de nødvendige bevilgningene som skal til for at Trondheim skal få den beste og mest fremtidsrettede veiløsningen for selve hovedportalen inn til byen fra sør. Da er vi med på å ta et viktig grep for å legge til rette for at Trondheim blir en attraktiv by som sikrer at attraktive bedrifter ønsker å væreher og bidra til utvikling av hele regionen vår! Da er det Alternativ 3 som gir den beste løsningen.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus