Gå til mobilutgaven
forsiden / Meninger

Sluppen – hundreårsgrepet i Trondheims viktigste veikryss

  •   Berit Kjeldsberg<br/>Adm.dir. R. Kjeldsberg AS

Kronikk, mandag 18. oktober 2010

Sluppen – hundreårsgrepet i Trondheims viktigste veikryss

Statens vegvesen er nå i ferd med å planlegge utformingen av det som etter manges mening er, og fortsatt kommer til å være Trondheims viktigste veikryss – på Sluppen, der Omkjøringsvegen og E6 deler seg. Den løsningen som velges her vil være intet mindre enn et hundreårsgrep, som vil påvirke trafikk og utviklingsmønster i byen i uoverskuelig fremtid.
(Foto: illustrasjon: arc arkitekter)

Foto: illustrasjon: arc arkitekter

Leses nå:

Kronikk

Hvordan kan han tillate seg å bruke ordene «sexy løsning» om ADHD-diagnosene?

Barn med ADHD-diagnose er alle forskjellige. Fagfolk lager et svart/hvitt-bilde som er ødeleggende for unge som sliter.

Kommentar

Har de unge hørt om Hiroshima?

Er atombomber eller klimakrise den største trusselen mot menneskeheten? Det spørsmålet ønsker vi ikke å få svar på.

ADHD – et minefelt

Antall personer med resept på ADHD-medisin er tredoblet på ti år. Ikke rart at noen stusser.

Leder fredag 27. mai

Hvis en pris er så lav at den er for god til å være sann, er den ofte det.

Kampanjen med å ringe og sende epost til boligkjøpere vil ikke ta knekken på arbeidslivskriminalitet og svart økonomi, men alle monner drar.

Pupper mer ok enn senkveld

Alkoholdebatten i bystyret fulgte kjente spor. Strippepolitikk, derimot, er upløyd mark og maktet å splitte Arbeiderpartiet.

Debatt

«Vi har nok å gjøre, faktisk har vi altfor mye, for vi skal jo være så perfekte hele tiden»

Trenger vi virkelig enda mer stress på slutten av ungdomsskolen? spør skoleeleven Tyra Joarsdottir i dette debattinnlegget.

Ibsens buskevekster til eksamen

Mange lærere raser mot at avgangselever i grunnskolen fikk en VG-anmeldelse av en Ibsen-forestilling i eksamensoppgave. Er det for drøyt å belemre 15-16-åringer med Henrik Ibsen i avisartikkel uten Zlatan og Taylor Swift?

Debatt

«Først da gutten ble 13 år fikk han hjelp og medisin. Da var far helt nedkjørt»

Ikke gi foreldre eller lærere skyldfølelse før du har stått i klasserommet noen år og sett hvordan ADHD-elevene har det før hjelpen settes inn, skriver Elisabeth. Hun er anonym på grunn av eksemplene i dette innlegget.

SIGNERT

«Vi lekte atomkrig. Vi så for oss hva som ville skje, at huden løsnet fra kroppene våre»

Jeg er ikke noe modig menneske. Likevel er det få ting jeg er virkelig redd for, men frykten for atombomben slipper aldri taket.

Kommentar

Er politikerne i Trondheim virkelig så dumme?

Nei, forbudet mot retusjerte bikinimodeller er ikke helt bak mål.

(Foto: illustrasjon: arc arkitekter)

Foto: illustrasjon: arc arkitekter

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Trondheim er i stadig forandring og utvikling. Tilflytting og modernisering gjør at bedrifter etablerer seg i stadig større sirkler rundt gamle Trondheim sentrum. Større befolkning fordrer bedre kommunikasjon. Og når store veisystemer bygges blir de liggende i hundre år – minst. Sluppenkrysset er i dag det krysset i Norge, nord for Sinsenkrysset, som har størst biltetthet, med over 50000 bilpasseringer i døgnet. Blant disse er det også hundrevis av busser som daglig kjører nord-sør, ut og inn av Trondheim sentrum. Nå planlegges det en vesentlig utbygging av veisystemet, der en ny Sluppen bru og tunnel opp til Byåsen-siden vil utgjøre en meget stor forbedring for trafikantene, i bil eller kollektivt. Derfor er det så umåtelig viktig at politikerne våre sørger for at det blir den langsiktig beste, og ikke nødvendigvis den billigste løsningen som blir valgt.

Det er kjent at flere store grunneiere på Sluppen/Tempe har ekspansive planer om å utvikle sine områder i de kommende år. Selskaper som Siemens, Kjeldsberg, Trondos, Trondheim Energi og flere har eller planlegger å bygge ut og tilrettelegge for flere tusen arbeidsplasser i området. Dette vil medvirke til at Sluppen i løpet av 10–20 år blir «teknobydelen», der nasjonale og internasjonale selskaper utvikler seg og bidrar til å løfte Trondheim videre som teknologihovedstad.

Når nye selskaper skal etablere seg, har de mange krav til omgivelsene. Fra mange undersøkelser vet vi at d et aller viktigste er å tilrettelegge for at medarbeiderne skal få en enklest mulig hverdag i forhold til logistikk. Det vil si et effektivt kollektivsystem og/eller god tilgang til parkeringsplasser.

Ikke minst dagens unge mennesker, som skal hente barn på skole og barnehage, vil ha mest mulig rasjonelle løsninger for å få hverdagen til å gå opp. Det er en realitet som bedriftene må forholde seg til når de skal rekruttere,og som også politikere må ta inn over seg. Uansett om man skulle velge å bygge bybane eller «superbuss», så må vi nå sørge for at det blir tatt riktige grep som legger til rette for en stor fleksibiliteti utbyggingen av kollektivnettet i fremtiden. Dagens buss-system fungerer slik at 30 prosent av alle som kjører buss, og skal fra en bydel til en annen, må innom sentrum, for der å bytte buss. Selv når du skal forflytte deg på samme side av byen. Systemet er tungvint og skaper et utall flaskehalser, både for bussene og for bilene (og bilene blir derfor enda mer upopulære i politikernes øyne, og blir utsatt for enda mer «struping»).

Vi etterlyser alternative ruter som kjører øst-vest (Byåsen – Leangen) på sørsiden av byen, og vi mangler ringbussløsninger som går f.eks. langs Omkjøringsvegen. Dette vil kunne redusere bussbelastningen i sentrum og forkorte reisetiden betydelig for brukerne. Ved utbygging av Sluppenkrysset er det laget flere utkast til løsninger, hvorav Alternativ 3 er det eneste som legger til rette for at dette skal bli et kollektivknutepunkt som vil kunne avlaste bussbehovet til sentrum på en meget god måte. Dessverre er dette også den dyreste løsningen, på kort sikt. Vi frykter at Trondheim kommune allerede har skrinlagt Alternativ 3, selv om det er den løsningen de egentlig ønsker seg. Derfor er det på tide at byens innbyggere, brukere av både bil og kollektivsystem, engasjerer seg for å sikre at byen vår får den løsning som vi trenger og fortjener.

Alternativ 3 foreslår nemlig en løsning i to plan, der hovedtrafikken blir lagt under bakken, mens sykkel og kollektivtrafikk går på et lokk over. Dette åpner for muligheten til at det enkelt kan etableres et kollektiv- knutepunkt med bussruter i alle retninger, det kan bygges en rasjonell busstasjon som skjermer for vær og vind, det blir kort og effektiv gangvei inn til hele det store området på Sluppen som nå skal utvikles. Det blir lett å legge til rette for Park & Ride, der folk som kommer utenbys fra kan parkere bilen og ta buss i den retning man ønsker, og slik redusere unødvendig biltrafikk til sentrum. Det vil gi en optimal løsning for de flere tusen som etter hvert vil ha sin daglige jobb på Sluppen/Tempe, uansett hvilken bydel de bor i. Og ikke minst vil det forkorte reisetiden for alle de som egentlig ikke trenger inn til sentrum, men som blir tvangskjørt dit fordi bussrutene går helt feil i forhold til reisemålet.

Hvis man derimot velger en gammeldags løsning i ett plan får vi en uoversiktlig asfaltspaghetti av veier og rundkjøringer som slynger seg om hverandre, og hvor busspassasjerer som skal av på Sluppen må gå lange veier og underganger for å komme frem. Det er vanskelig å se noe annet område enn Sluppen som ligger bedre til rette for nettopp å ta disse viktige grepene nå, og tiden er akkurat den rette.

Området er fremdeles lite utbygd, grunneierne er i planleggingsstadiet og man vil derfor kunne unngå mange av de konflikter som alltid dukker opp i mer etablerte områder. De største grunneierne i området, som rår over minimum 250 mål tomteareal, er også i positiv dialog med hverandre og vil kunne samordne forslag til effektive trafikktiltak som kan komme flest mulig til gode. Men det forutsetter at politikere og bevilgende myndigheter er villige til å høre på oss «brukere».

Derfor er det umåtelig viktig at politikerne i Trondheim, fylkespolitikerne og andre interesserte brukere engasjerer seg for å sikre de nødvendige bevilgningene som skal til for at Trondheim skal få den beste og mest fremtidsrettede veiløsningen for selve hovedportalen inn til byen fra sør. Da er vi med på å ta et viktig grep for å legge til rette for at Trondheim blir en attraktiv by som sikrer at attraktive bedrifter ønsker å væreher og bidra til utvikling av hele regionen vår! Da er det Alternativ 3 som gir den beste løsningen.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus