Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Meninger

LAR, makt og monopol

Kronikk, fredag 5. november 2010

LAR, makt og monopol

I Midt-Norge har LAR-Midt i Trondheim ansvar for all LAR-behandling. Denne posisjonen er unik. Til sammenligning har Helse Sørøst og Helse Vest flere enheter med ansvar for LAR, mens Helse Nord har to LAR-kontor. I Helse Midt-Norge (Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal) er det altså monopol. Er det sunt?
(Foto: Rune Petter Ness)

Foto: Rune Petter Ness

Leder onsdag 23. april 2014

Nye hoder bør ikke gi hodepine

Kommuner som ikke vil ta imot flyktninger som har fått opphold i Norge, er blitt regjeringens hodepine.

Siste stikk onsdag 23. april 2014

Når venner trekker seg unna

Etter alle bestrebelser på å fremstå som en moralsk stormakt, er norsk politikk tilbake på nullpunktet i det Dalai Lama igjen lander her i landet 7. mai – dagen før frigjøringsdagen.

Kronikk onsdag 23. april 2014

Fremtid i tre

Regjeringen har satt i gang et viktig arbeid gjennom SKOG22 som skal utarbeide en langsiktig strategi for forskning, utvikling, innovasjon og kunnskapsformidling innen de skogbaserte verdikjedene som en oppfølging av Stortingsmelding 39 Mangfold av vinnere – næringspolitikken mot 2020.

Signert tirsdag 22. april 2014

Matfjord

På Løkken i Orkdal ligger ei tikkende miljøbombe. Etterlatenskapene etter gruveindustrien truer den viktige lakseelva Orkla. En av de som ar bygget sin egen arbeidsplass rundt elva er den tidligere Rosenborg og Liverpool spilleren Vegard Heggem.

Leder tirsdag 22. april 2014

Ukraina-avtale i en tynn tråd

Håpet om redusert spenning i Øst-Ukraina synker etter hvert som det kommer nye meldinger om væpnede aksjoner i området.

Kronikk tirsdag 22. april 2014

Verdens beste?

Ledende politikere hevder at vår helsetjeneste er blant de beste i verden og at flertallet nordmenn har stor tillit til tjenesten. Samtidig er det skapt et inntrykk av at vi bruker mest i verden på helse og at vi har nådd en grense. Derfor må det skjæres ned!

Kommentar påskeaften lørdag 19. april 2014

Gi oss i dag vårt daglige egg

Påsken er her med søte kyllinger og glade høner. Virkeligheten for landets tre millioner verpehøns og 60 millioner kyllinger er ikke like koselig.

Leder påskeaften 19. april 2014

Mulighet til å påvirke

Kirken sliter etter Kirkemøtets vedtak om å si nei til vielse og forbønn for homofile par.

Kronikk påskeaften 19. april 2014

Vi er kirken

For en uke siden vedtok kirkemøtet at kirken ikke skal foreta seg noe for at også mennesker av samme kjønn kan gifte seg i kirken.

Leder onsdag 16. april 2014

Vi får mat som fortjent

Det sier mye om nordmenns matvaner når butikkene før påske knives om kundene ved å dumpe prisen på godteri.

(Foto: Rune Petter Ness)

Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

LAR står for legemiddelassistert rehabilitering. Dette er en behandling av rusavhengige med substitusjonslegemidler (metadon, Subutex, Suboxone), som skal bidra til rehabilitering til et normalt liv uten bruk av rusmiddel. Behandlingen er ofte livsvarig.

Som regel igangsettes LAR-behandling etter at andre behandlingsmetoder er prøvd uten godt resultat. Pasienten må avruses, og det iverksettes kontrolltiltak for å overvåke at det ikke brukes rusmiddel i tillegg. Slik bruk kan føre til strengere regime for medisinutlevering, mer kontroll, overgang til annen type medikament, og i verste fall opphør av LAR-medisinering.

Pasient- og brukerombudene i Midt-Norge mottar henvendelser fra LAR-pasienter. Det hører med til sakens natur at henvendelsene reflekterer negative erfaringer med LAR. Sjøl om det kan tenkes at de fleste LAR-pasientene er tilfredse med behandling og oppfølging, er det all grunn til å ta de som har dårlige opplevelser med LAR alvorlig. Pasienter rapporterer om et ubarmhjertig og strengt regime. De føler seg krenket og sier de behandles som småunger. Enkelte forteller at de må ta medisinen åpenlyst på apoteket mens andre kunder ser på. Noen får utlevert medisinen daglig i stedet for ukentlig, og vi har eksempler på at dette har ført til vansker med gjennomføringen av påbegynt skolegang eller arbeid. Andre er flyttet over på annen medisin, med flere bivirkninger. En del pasienter får ikke den informasjonen de skal ha, og heller ikke muligheten til å medvirke slik de har rett til.

Også pasienter som har klart seg godt på LAR i årevis, sier at de opplever konstant mistenksomhet fra behandlingsinstansens side. Noen er engstelige for å bli møtt med represalier og det de oppfatter som straffetiltak. Den siste tida har vi mottatt henvendelser fra et titall leger, ruskoordinatorer og andre som jobber med rusavhengige i kommunene. De uttrykker frustrasjon på vegne av konkrete LAR-pasienter og bekrefter gjerne pasienters egne fortellinger. Fastleger ønsker å hjelpe sine pasienter med smertebehandling når det er nødvendig, eller med medisin mot psykiske plager i en kortere periode, men de føler seg bundet på hender og føtter fordi LAR-Midt truer med å melde dem til Helsetilsynet hvis de skriver ut medikamenter. Det betyr at LAR-pasienter ikke får nødvendig behandling for lidelser som befolkningen for øvrig får god medikamentell behandling for.

At personell i helse- og sosialtjenesten tar kontakt med oss i et sånt omfang, er relativt oppsiktsvekkende fordi tilsvarende ikke skjer når det gjelder andre deler av tjenestene. Det er altså et særfenomen for LAR-feltet. Som nevnt har LAR-Midt monopol i Midt-Norge. Det betyr at LAR-pasienter i motsetning til andre pasientgrupper i realiteten ikke får benytte retten til fritt valg av behandlingssted. Det vil nemlig sjelden være en god løsning å velge seg til LAR-behandling i en annen helseregion. LAR-pasienters rett til å velge sykehus er for øvrig også noe begrenset i utgangspunktet idet lovteksten forutsetter at valget ikke bidrar til uforsvarlighet eller er egnet til å svekke formålet med behandlingen.

Dersom helseregion Midt-Norge i likhet med andre helseregioner hadde hatt flere enheter med ansvar for LAR-behandling, for eksempel knyttet til sykehusene i regionen, ville det ha gitt pasientene betydelig større mulighet til å velge et annet behandlingssted uten at det blir uforsvarlig og svekker behandlingsformålet. Monopol betyr store muligheter for å kjøre seg fast i et spor uten å bli korrigert av andre virksomheter som driver med det samme. Det er alltid fare for at en monopolstilling sementerer gamle posisjoner og blokkerer for videre utvikling og nytenkning.

Monopol betyr også makt. LAR-Midt har stor makt. Det forteller både pasienter og helse- og sosialpersonell. Og overfor pasientene fins det ingen balanse i maktforholdet. LAR-Midt er sterkest og pasienten svakest. I tillegg skaper monopolposisjonen ny avhengighet for pasientene, ikke lenger av rusmiddelet, men av et sterkt behandlingsmiljø. Vi mener derfor at det er på tide med en grundig diskusjon om organiseringen av LAR-behandlingen i Midt-Norge. Spørsmålet er om monopolet bør brytes opp. Diskusjonen må ta utgangspunkt i LAR-pasienters erfaringer og ha som siktemål å komme frem til ordninger som er til det beste for dem.

Vi sitter på ingen måte med fasiten. Vi ser imidlertid at avstanden til LAR-Midt i Trondheim kan oppfattes som et problem for oppfølging og kontinuitet for en pasient fra for eksempel Namsos eller Ålesund, men også for dem som skal bistå pasienten i nærmiljøet. Hvis monopolet hadde vært oppløst og det hadde vært LAR-enheter ved de enkelte helseforetakene (sykehusene) i Midt-Norge, kunne det ha bidratt til mye større opplevelse av nærhet, sammenheng og trygghet. En slik organisering ville også ha gitt pasientene mulighet til å velge en annen behandlingsenhet hvis forholdet til den enheten en på forhånd hadde kontakt med, har skåret seg.

Og mens diskusjonen forhåpentlig pågår fremover, ønsker vi at LAR-pasienter i enda større grad tar kontakt med oss når de opplever at noe ikke fungerer som det skal. Det fins muligheter til å klage, og jo flere som klager, jo tydeligere vil forandringer tvinge seg frem.

Vår oppgave er å bistå, blant annet i formidlingen av klager. Vi er dessuten mottakelige for erfaringer og innspill fra personell i helse- og sosialtjenesten. Vi vet at det er mange der ute som har et brennende hjerte for LAR-pasientene og for at de skal lykkes.

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus

Cupen: Orkla-RBK

Lover å gi RBK skikkelig kamp

- Rosenborg har ikke tapt. Ennå, sier Eggen.

Jørn fikk splitter ny Tesla i mars - i påsken ble panseret sparket inn

- Gleden av å ha en ny bil gikk fort over, sier den uheldige bileieren.