Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Meninger

LAR, makt og monopol

  •   Elin Bakken<br/>Pasient- og brukerombud<br/> i Sør-Trøndelag<br/>Runar Finvåg <br/>Pasient- og brukerombud <br/>i Møre og Romsdal<br/>Kjell J. Vang<br/>Pasient- og brukerombud<br/> i Nord-Trøndelag<br/>

Kronikk, fredag 5. november 2010

LAR, makt og monopol

I Midt-Norge har LAR-Midt i Trondheim ansvar for all LAR-behandling. Denne posisjonen er unik. Til sammenligning har Helse Sørøst og Helse Vest flere enheter med ansvar for LAR, mens Helse Nord har to LAR-kontor. I Helse Midt-Norge (Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal) er det altså monopol. Er det sunt?
(Foto: Rune Petter Ness)

Foto: Rune Petter Ness

Det er en alvorlig mangel ved Forsvarets samfunnsantenner

Det var riktig av forsvarsministeren å trekke instruksen som diskriminerte ungdom som kom fra «feil» land.

Signert mandag 20. oktober 2014

May God bless you!

I vår tid preges store deler av verden av religiøs konflikter. Selv om kristendommen er den største religionen i Ghana med rundt 70 prosent av befolkningen, er religiøs toleranse fortsatt høy.

Kronikk mandag 20. oktober 2014

For samene og Jesus

«Finnmark er gjort øde, husene brent, veier og broer sprengt, båtene tilintetgjort og endog fyr og seilingsmerker er ødelagt.» Det er generalsekretæren i Norges Samemisjon, Sigurd Heiervang, som skriver dette til sogneprest W. Neumann.

Leder mandag 20. oktober 2014

Må levere bedre på klima og miljø

Regjeringens støttepartier Venstre og KrF får en viktig oppgave med å gjøre Norge grønnere og mindre oljeavhengig.

Leder lørdag 18. oktober 2014

I strid med rettsfølelsen

Straffelovens bestemmelser om forvaringsdom er moden for revurdering.

Kommentar

Ikke mobb gulrota mi

Kunnskap om maten vår er slett ikke lenger barnelærdom.

Kronikk lørdag 18. oktober 2014

Vann forandrer alt!

Kvinner rundt i verden bruker 200 millioner arbeidstimer hver eneste dag på hente vann. Boring av vannbrønner i områder som tidligere har hatt mangelfull tilgang på vann vil dermed frigjøre enorme mengder med arbeidskraft.

Kronikk fredag 17. oktober 2014

Da publikum stengte Trøndelag Teater

«Trøndelag teater spiller under sin NS-chef for så tomme benker at lukking av teatret kan ventes nårsom helst», skrev den illegale avisen V-Posten 27. januar 1944. Nazimyndighetene holdt liv i teatret frem til 19. oktober. Da var det slutt.

Signert 17. oktober 2014

Uforløst jubelbrus for kampflybasen

Hele Ørland jublet etter Stortingets vedtak i 2012, og kommunen ønsker å være en god vertskommune for den nye kampflybasen!

Leder fredag 17. oktober 2014

Lederkrisen i Helse Midt

Det var trolig riktig av helseminister Bent Høie (H) å gripe inn overfor styrelederen i Helse Midt-Norge.

(Foto: Rune Petter Ness)

Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

LAR står for legemiddelassistert rehabilitering. Dette er en behandling av rusavhengige med substitusjonslegemidler (metadon, Subutex, Suboxone), som skal bidra til rehabilitering til et normalt liv uten bruk av rusmiddel. Behandlingen er ofte livsvarig.

Som regel igangsettes LAR-behandling etter at andre behandlingsmetoder er prøvd uten godt resultat. Pasienten må avruses, og det iverksettes kontrolltiltak for å overvåke at det ikke brukes rusmiddel i tillegg. Slik bruk kan føre til strengere regime for medisinutlevering, mer kontroll, overgang til annen type medikament, og i verste fall opphør av LAR-medisinering.

Pasient- og brukerombudene i Midt-Norge mottar henvendelser fra LAR-pasienter. Det hører med til sakens natur at henvendelsene reflekterer negative erfaringer med LAR. Sjøl om det kan tenkes at de fleste LAR-pasientene er tilfredse med behandling og oppfølging, er det all grunn til å ta de som har dårlige opplevelser med LAR alvorlig. Pasienter rapporterer om et ubarmhjertig og strengt regime. De føler seg krenket og sier de behandles som småunger. Enkelte forteller at de må ta medisinen åpenlyst på apoteket mens andre kunder ser på. Noen får utlevert medisinen daglig i stedet for ukentlig, og vi har eksempler på at dette har ført til vansker med gjennomføringen av påbegynt skolegang eller arbeid. Andre er flyttet over på annen medisin, med flere bivirkninger. En del pasienter får ikke den informasjonen de skal ha, og heller ikke muligheten til å medvirke slik de har rett til.

Også pasienter som har klart seg godt på LAR i årevis, sier at de opplever konstant mistenksomhet fra behandlingsinstansens side. Noen er engstelige for å bli møtt med represalier og det de oppfatter som straffetiltak. Den siste tida har vi mottatt henvendelser fra et titall leger, ruskoordinatorer og andre som jobber med rusavhengige i kommunene. De uttrykker frustrasjon på vegne av konkrete LAR-pasienter og bekrefter gjerne pasienters egne fortellinger. Fastleger ønsker å hjelpe sine pasienter med smertebehandling når det er nødvendig, eller med medisin mot psykiske plager i en kortere periode, men de føler seg bundet på hender og føtter fordi LAR-Midt truer med å melde dem til Helsetilsynet hvis de skriver ut medikamenter. Det betyr at LAR-pasienter ikke får nødvendig behandling for lidelser som befolkningen for øvrig får god medikamentell behandling for.

At personell i helse- og sosialtjenesten tar kontakt med oss i et sånt omfang, er relativt oppsiktsvekkende fordi tilsvarende ikke skjer når det gjelder andre deler av tjenestene. Det er altså et særfenomen for LAR-feltet. Som nevnt har LAR-Midt monopol i Midt-Norge. Det betyr at LAR-pasienter i motsetning til andre pasientgrupper i realiteten ikke får benytte retten til fritt valg av behandlingssted. Det vil nemlig sjelden være en god løsning å velge seg til LAR-behandling i en annen helseregion. LAR-pasienters rett til å velge sykehus er for øvrig også noe begrenset i utgangspunktet idet lovteksten forutsetter at valget ikke bidrar til uforsvarlighet eller er egnet til å svekke formålet med behandlingen.

Dersom helseregion Midt-Norge i likhet med andre helseregioner hadde hatt flere enheter med ansvar for LAR-behandling, for eksempel knyttet til sykehusene i regionen, ville det ha gitt pasientene betydelig større mulighet til å velge et annet behandlingssted uten at det blir uforsvarlig og svekker behandlingsformålet. Monopol betyr store muligheter for å kjøre seg fast i et spor uten å bli korrigert av andre virksomheter som driver med det samme. Det er alltid fare for at en monopolstilling sementerer gamle posisjoner og blokkerer for videre utvikling og nytenkning.

Monopol betyr også makt. LAR-Midt har stor makt. Det forteller både pasienter og helse- og sosialpersonell. Og overfor pasientene fins det ingen balanse i maktforholdet. LAR-Midt er sterkest og pasienten svakest. I tillegg skaper monopolposisjonen ny avhengighet for pasientene, ikke lenger av rusmiddelet, men av et sterkt behandlingsmiljø. Vi mener derfor at det er på tide med en grundig diskusjon om organiseringen av LAR-behandlingen i Midt-Norge. Spørsmålet er om monopolet bør brytes opp. Diskusjonen må ta utgangspunkt i LAR-pasienters erfaringer og ha som siktemål å komme frem til ordninger som er til det beste for dem.

Vi sitter på ingen måte med fasiten. Vi ser imidlertid at avstanden til LAR-Midt i Trondheim kan oppfattes som et problem for oppfølging og kontinuitet for en pasient fra for eksempel Namsos eller Ålesund, men også for dem som skal bistå pasienten i nærmiljøet. Hvis monopolet hadde vært oppløst og det hadde vært LAR-enheter ved de enkelte helseforetakene (sykehusene) i Midt-Norge, kunne det ha bidratt til mye større opplevelse av nærhet, sammenheng og trygghet. En slik organisering ville også ha gitt pasientene mulighet til å velge en annen behandlingsenhet hvis forholdet til den enheten en på forhånd hadde kontakt med, har skåret seg.

Og mens diskusjonen forhåpentlig pågår fremover, ønsker vi at LAR-pasienter i enda større grad tar kontakt med oss når de opplever at noe ikke fungerer som det skal. Det fins muligheter til å klage, og jo flere som klager, jo tydeligere vil forandringer tvinge seg frem.

Vår oppgave er å bistå, blant annet i formidlingen av klager. Vi er dessuten mottakelige for erfaringer og innspill fra personell i helse- og sosialtjenesten. Vi vet at det er mange der ute som har et brennende hjerte for LAR-pasientene og for at de skal lykkes.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus