Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Meninger

LAR, makt og monopol

  •   Elin Bakken<br/>Pasient- og brukerombud<br/> i Sør-Trøndelag<br/>Runar Finvåg <br/>Pasient- og brukerombud <br/>i Møre og Romsdal<br/>Kjell J. Vang<br/>Pasient- og brukerombud<br/> i Nord-Trøndelag<br/>

Kronikk, fredag 5. november 2010

LAR, makt og monopol

I Midt-Norge har LAR-Midt i Trondheim ansvar for all LAR-behandling. Denne posisjonen er unik. Til sammenligning har Helse Sørøst og Helse Vest flere enheter med ansvar for LAR, mens Helse Nord har to LAR-kontor. I Helse Midt-Norge (Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal) er det altså monopol. Er det sunt?
(Foto: Rune Petter Ness)

Foto: Rune Petter Ness

Dette leses nå:

Vil dere, damer?

Hva blir det til, damer? Vil dere bli ledere eller ikke? Hilsen utålmodig mann.

Leder lørdag 22- november 2014

Kompromiss til å leve med

Det er vanskelig å få øye på et felles borgerlig prosjekt i statsbudsjettet. Inntrykket er at Venstre og KrFs viktigste oppgave er å moderere regjeringen.

Kronikk lørdag 22. november 2014

Vent på kunnskapen

Helseministeren stanser finanseringen av Hysnes Helsefort - prosjektet er for kostbart. Aglen i Adressa kaller det et luftslott. Om Høie har rett får vi først vite om et år – når dørene stenges på helsefortet.

Lørdagskommentaren 22. november 2014

Tør vi bli gamle?

Gamle pasienter blir sendt hjem for å dø, unge skal gå foran eldre i helsekøen og snart skal eldrebølgen knuse velferdssanfunnet vårt.

Siv Jensens blågrønne bæreposer

Oslo: Det umulig var mulig. Frp-lederen skal hente inn nesten en milliard kroner i nye avgifter på plastposer. "Jensen-posen" er lansert.

Signert fredag 21. november 2014

Fra velferd til veldedighet?

Da regjeringen presenterte sitt første forslag til statsbudsjett, oppstod det uro blant velgere, også blant regjeringspartienes egne.

Leder fredag 21. november 2014

Ingen lyspunkt i Midtøsten

Mørke, vold og hat er fortid, og dessverre også den mest sannsynlige fremtid, i Midtøstens aller vanskeligste konflikt.

Kronikk fredag 21. november 2014

Når ulykken er ute

Skade er den viktigste dødsårsaken for folk under 45 år, og står for flere tapte arbeidsår enn kreft og hjertelidelser til sammen.

Så gjenstår oppvasken

En budsjettavtale er trolig rett rundt hjørnet etter tre lange uker. Statsministeren har innsett at regjeringen ikke kan holde på slik hver høst.

Den gode løgnen

Den statsstøttede norske juksedokumentaren fra Syria er et nedslående og farlig eksempel på levende bilders på- og avmakt.

(Foto: Rune Petter Ness)

Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

LAR står for legemiddelassistert rehabilitering. Dette er en behandling av rusavhengige med substitusjonslegemidler (metadon, Subutex, Suboxone), som skal bidra til rehabilitering til et normalt liv uten bruk av rusmiddel. Behandlingen er ofte livsvarig.

Som regel igangsettes LAR-behandling etter at andre behandlingsmetoder er prøvd uten godt resultat. Pasienten må avruses, og det iverksettes kontrolltiltak for å overvåke at det ikke brukes rusmiddel i tillegg. Slik bruk kan føre til strengere regime for medisinutlevering, mer kontroll, overgang til annen type medikament, og i verste fall opphør av LAR-medisinering.

Pasient- og brukerombudene i Midt-Norge mottar henvendelser fra LAR-pasienter. Det hører med til sakens natur at henvendelsene reflekterer negative erfaringer med LAR. Sjøl om det kan tenkes at de fleste LAR-pasientene er tilfredse med behandling og oppfølging, er det all grunn til å ta de som har dårlige opplevelser med LAR alvorlig. Pasienter rapporterer om et ubarmhjertig og strengt regime. De føler seg krenket og sier de behandles som småunger. Enkelte forteller at de må ta medisinen åpenlyst på apoteket mens andre kunder ser på. Noen får utlevert medisinen daglig i stedet for ukentlig, og vi har eksempler på at dette har ført til vansker med gjennomføringen av påbegynt skolegang eller arbeid. Andre er flyttet over på annen medisin, med flere bivirkninger. En del pasienter får ikke den informasjonen de skal ha, og heller ikke muligheten til å medvirke slik de har rett til.

Også pasienter som har klart seg godt på LAR i årevis, sier at de opplever konstant mistenksomhet fra behandlingsinstansens side. Noen er engstelige for å bli møtt med represalier og det de oppfatter som straffetiltak. Den siste tida har vi mottatt henvendelser fra et titall leger, ruskoordinatorer og andre som jobber med rusavhengige i kommunene. De uttrykker frustrasjon på vegne av konkrete LAR-pasienter og bekrefter gjerne pasienters egne fortellinger. Fastleger ønsker å hjelpe sine pasienter med smertebehandling når det er nødvendig, eller med medisin mot psykiske plager i en kortere periode, men de føler seg bundet på hender og føtter fordi LAR-Midt truer med å melde dem til Helsetilsynet hvis de skriver ut medikamenter. Det betyr at LAR-pasienter ikke får nødvendig behandling for lidelser som befolkningen for øvrig får god medikamentell behandling for.

At personell i helse- og sosialtjenesten tar kontakt med oss i et sånt omfang, er relativt oppsiktsvekkende fordi tilsvarende ikke skjer når det gjelder andre deler av tjenestene. Det er altså et særfenomen for LAR-feltet. Som nevnt har LAR-Midt monopol i Midt-Norge. Det betyr at LAR-pasienter i motsetning til andre pasientgrupper i realiteten ikke får benytte retten til fritt valg av behandlingssted. Det vil nemlig sjelden være en god løsning å velge seg til LAR-behandling i en annen helseregion. LAR-pasienters rett til å velge sykehus er for øvrig også noe begrenset i utgangspunktet idet lovteksten forutsetter at valget ikke bidrar til uforsvarlighet eller er egnet til å svekke formålet med behandlingen.

Dersom helseregion Midt-Norge i likhet med andre helseregioner hadde hatt flere enheter med ansvar for LAR-behandling, for eksempel knyttet til sykehusene i regionen, ville det ha gitt pasientene betydelig større mulighet til å velge et annet behandlingssted uten at det blir uforsvarlig og svekker behandlingsformålet. Monopol betyr store muligheter for å kjøre seg fast i et spor uten å bli korrigert av andre virksomheter som driver med det samme. Det er alltid fare for at en monopolstilling sementerer gamle posisjoner og blokkerer for videre utvikling og nytenkning.

Monopol betyr også makt. LAR-Midt har stor makt. Det forteller både pasienter og helse- og sosialpersonell. Og overfor pasientene fins det ingen balanse i maktforholdet. LAR-Midt er sterkest og pasienten svakest. I tillegg skaper monopolposisjonen ny avhengighet for pasientene, ikke lenger av rusmiddelet, men av et sterkt behandlingsmiljø. Vi mener derfor at det er på tide med en grundig diskusjon om organiseringen av LAR-behandlingen i Midt-Norge. Spørsmålet er om monopolet bør brytes opp. Diskusjonen må ta utgangspunkt i LAR-pasienters erfaringer og ha som siktemål å komme frem til ordninger som er til det beste for dem.

Vi sitter på ingen måte med fasiten. Vi ser imidlertid at avstanden til LAR-Midt i Trondheim kan oppfattes som et problem for oppfølging og kontinuitet for en pasient fra for eksempel Namsos eller Ålesund, men også for dem som skal bistå pasienten i nærmiljøet. Hvis monopolet hadde vært oppløst og det hadde vært LAR-enheter ved de enkelte helseforetakene (sykehusene) i Midt-Norge, kunne det ha bidratt til mye større opplevelse av nærhet, sammenheng og trygghet. En slik organisering ville også ha gitt pasientene mulighet til å velge en annen behandlingsenhet hvis forholdet til den enheten en på forhånd hadde kontakt med, har skåret seg.

Og mens diskusjonen forhåpentlig pågår fremover, ønsker vi at LAR-pasienter i enda større grad tar kontakt med oss når de opplever at noe ikke fungerer som det skal. Det fins muligheter til å klage, og jo flere som klager, jo tydeligere vil forandringer tvinge seg frem.

Vår oppgave er å bistå, blant annet i formidlingen av klager. Vi er dessuten mottakelige for erfaringer og innspill fra personell i helse- og sosialtjenesten. Vi vet at det er mange der ute som har et brennende hjerte for LAR-pasientene og for at de skal lykkes.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus

- Politiet fikk et spark i baken

Anmeldte politiet for mangelfull varsling av viltpåkjørsel – spesialenheten henla saken.

beitostølen