Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Meninger

Parkering i sentrum

  •   Odd S. Midtskog. Selvstendig rådgiver i sentrumsutvikling.

Kronikk lørdag 1. juni 2013

Parkering i sentrum

Har privatbilen betydning for handelen i sentrum av norske byer?
Bilen: Har privatbilen betydning for handelen i sentrum av norske byer? Spør dagens kronikkforfatter. Bildet er fra Elvegata i Trondheim. (Foto: Foto: AGNETHE WEISSER, Adresseavisen)

Bilen: Har privatbilen betydning for handelen i sentrum av norske byer? Spør dagens kronikkforfatter. Bildet er fra Elvegata i Trondheim. Foto: Foto: AGNETHE WEISSER, Adresseavisen

Leder onsdag 22. oktober 2014

Nødvendig helomvending

Fjellvettregel nummer åtte; vend i tide - det er ingen skam å snu, fungerer også i politikken. Men ikke for ofte.

Kronikk onsdag 22. oktober 2014

Helse Midt i utakt med Høie

Helseminister Bent Høie har vært tydelig i sine helsepolitiske signaler om å styrke psykisk helsevern. Helse Midt fremstår påfallende utydelige. Dette er urovekkende for et helseområde som ble bygget ned under åtte år med den rød-grønne regjeringen.

Når Facebook blir en dovegg

Det finnes ingen grenser for hva folk får seg til å skrive på nett.

Signert tirsdag 21. oktober 2014

Vann til byens borgere

I skrivende stund er det vann i alle kanaler, årets tv-aksjon er i full gang. I store deler av verden er det livsviktige vannet ingen selvfølgelighet: Kvinner og barn bruker mange steder store deler av dagen på å skaffe vann, ofte av svært dårlig kvalitet, til husholdningen.

Leder tirsdag 21. oktober 2014

Kostbare krisetegn

Nedgangen i oljeindustrien er en påminnelse om at Norge står foran langt større utfordringer enn det som kommer frem i dag til dag-debatten.

Kronikk tirsdag 21. oktober 2014

Eierstyring i Trønderenergi

Trønderenergi er et viktig selskap for regionen og vi må forvente at ulike forhold ved selskapet debatteres. Det må imidlertid skilles mellom politisk og eiermessig uenighet, kontra eierskapsutøvelsen i selskapet.

Alvorlig mangel ved Forsvarets samfunnsantenner

Det var riktig av forsvarsministeren å trekke instruksen som diskriminerte ungdom som kom fra «feil» land.

Signert mandag 20. oktober 2014

May God bless you!

I vår tid preges store deler av verden av religiøs konflikter. Selv om kristendommen er den største religionen i Ghana med rundt 70 prosent av befolkningen, er religiøs toleranse fortsatt høy.

Kronikk mandag 20. oktober 2014

For samene og Jesus

«Finnmark er gjort øde, husene brent, veier og broer sprengt, båtene tilintetgjort og endog fyr og seilingsmerker er ødelagt.» Det er generalsekretæren i Norges Samemisjon, Sigurd Heiervang, som skriver dette til sogneprest W. Neumann.

Leder mandag 20. oktober 2014

Må levere bedre på klima og miljø

Regjeringens støttepartier Venstre og KrF får en viktig oppgave med å gjøre Norge grønnere og mindre oljeavhengig.

Satt på spissen, kan vi si at sentrum ikke har et parkeringsproblem, men et attraktivitetsproblem

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

I en undersøkelse bestilt av næringsforeningene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Tromsø dokumenteres bilbruk i forbindelse handel, og parkeringstilbudets betydning for sentrumshandelen. Administrerende direktør Berit Rian i Næringsforeningen i Trondheimsregionen uttaler til Adresseavisen på bakgrunn av undersøkelsen at bilen er viktig for forbrukeren, og at det ikke går an å tro at man kan få bort bilen når det gjelder handel. «Du kan ikke fjerne parkeringsplasser og samtidig tro at handelen skal øke», sier Rian.

Dette er både riktig og uriktig. I dagens situasjon for norske bysentra er det definitivt riktig. Samtidig er det en kjensgjerning at kvaliteten på tilbudet i sentrum er en like viktig årsak til at sentrumshandelen taper terreng. Når kvaliteten på det kommersielle tilbudet går ned, aksepterer publikum i mindre grad ulempene som er forbundet med å handle i sentrum. Et begrenset parkeringstilbud er den viktigste ulempen, og det er kun når den aktuelle varen eller tjenesten er å få kjøpt bare i sentrum, eller når tilbudet i sentrum er betydelig bedre enn andre steder at de fleste velger sentrum som innkjøpssted.

Denne situasjonen oppstår dessverre stadig sjeldnere. Tilbudet utenfor sentrum oppleves nå som minst like bra, eller i det minste godt nok i forhold til at man slipper parkeringsproblemet i sentrum.

Når tilstandene er slik, må vi samtidig tenke over at hvis vi skulle greie å gjenskape sentrum som den mest foretrukne innkjøpsarena for de fleste, vil det være praktisk talt umulig å skaffe nok parkering. Det betyr ikke at sentrum ikke har mulighet for å gjenvinne sitt hegemoni. Det er nemlig slik at betydningen av parkeringstilbudet er omvendt proporsjonal med attraktiviteten. Jo mer attraktivt tilbudet er, dess større ulemper aksepterer man for å nå det.

Som forberedelse til en landsomfattende undersøkelse Norfakta gjennomførte for meg for en tid tilbake, foretok jeg dybdeintervju med bl.a. et av de mest suksessrike butikkonseptene i Norge. På spørsmål om hva parkering betyr for valg av etableringssted, svarte etableringsdirektøren: «Ingen ting. Våre kunder kommer likevel, selv om de må gå ganske langt». Årsaken er det unike og attraktive tilbudet denne virksomheten representerer, som man finner bare i sentrum. Dessverre lider sentrum av alt for stor manko på slike konsepter i dag.

Satt på spissen, kan vi si at sentrum ikke har et parkeringsproblem, men et attraktivitetsproblem. Løsningen på dette problemet er ikke enkel, bl.a. fordi den også har noe med parkering å gjøre. Sentrums egentlige problem er ikke at man taper konkurransen om kundene. Problemet er at man taper konkurransen om de gode leietakerne. Det vil si virksomheter som kan gjøre sentrum mer attraktivt, kanskje så attraktivt at parkeringstilbudet får mindre betydning på tross av at det kommer mer publikum.

I dagens situasjon velges sentrum bort som etableringsarena av de virksomhetene som kunne ha hevet nivået på tilbudet. Norfakta-undersøkelsen jeg nevnte ovenfor handlet om å dokumentere årsakene til at sentrum velges bort som etableringsarena. Det forundrer kanskje ikke, men parkering kommer ut som den klart viktigste årsaken. Det forteller at også på dette nivået har parkering en avgjørende rolle om sentrum skal styrkes. Dette viser også et paradoks: At veien til et revitalisert sentrum med redusert bilbruk og parkering går gjennom å styrke parkeringstilbudet (inntil tilstrekkelig attraktivitet i det kommersielle tilbudet er oppnådd).

Miljøverndepartementets prosjekt «Fremtidens byer» gir store økonomiske tilskudd til byer som greier å bygge ned parkeringstilbudet. Det fremstår som noe underlig i denne situasjonen. Et slikt tiltak virker naturligvis mot sin hensikt når det settes inn før sentrum igjen har blitt en attraktiv etableringsarena. Nå fungerer dette trolig som en av de viktigste avvisningsfaktorene når det gjelder å skaffe sentrum de virksomhetene som må til for å styrke handelen og skape revitalisering.

Når dette er sagt, avslører den sistnevnte undersøkelsen at det finnes ganske mange andre tiltak som kan settes i verk for å gjøre sentrum mer attraktivt som etableringsarena. Siden de fleste parkeringsplassene som kan bygges med akseptabel kostnad i sentrum for lengst er etablert, vil det være nødvendig ikke bare å sette i gang noen av de andre tiltakene, men også å gjøre mer ut av dem enn hva som i første omgang synes å være nødvendig. Det må til for å oppveie det man ikke er i stand til å oppnå når det gjelder parkeringstilbudet.

Norfakta-undersøkelsen skulle gjøre det klart for sentrumsgårdeierne hva de måtte gjøre for å bli mer interessante overfor leietakermarkedet. En rekke aktuelle og interessante satsingsområder for gårdeierne kom for en dag. Men det var en overraskelse å finne at av de 8 viktigste områdene som kan stimulere til sentrumsetablering, har kommunene ansvaret for 6. Parkering var som man forstår et av disse, men når man tar med de øvrige viser bildet som kommer fram at kommunene selv sannsynligvis er den viktigste årsaken til at sentrum er på vikende front.

odd.midtskog@sentrumsutvikling.no

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus