Det var mye mer enn stillaset under Rotvollhaugen bru som sviktet.

Den interne granskningen fra Reinertsen Entreprenør gir svar på de rent tekniske spørsmålene om årsaken til den tragiske brukollapsen 8. mai. Men den svarer ikke på spørsmålet om hvordan den tekniske svikten kunne skje. Hva var det i hovedentreprenørens kontroll- og sikkerhetssystem som sviktet? Og hvem har ansvaret for det?

Bildene av stagene som står og svaier inn mot kjørebanen under brua, forteller alt. Du trenger ikke være dr. ing. for å forstå at dette ikke kunne holde. Reisverket kunne ikke bære den vekten det skulle holde oppe etterhvert som det ble fylt på med betong i brudekket.

Stillaset var mangelfullt prosjektert, og det manglet til og med tegninger på hvordan det skulle bygges. Det tragiske resultatet var at to menneskeliv gikk tapt under ulykken. Den kunne ha endt enda verre, hadde den kommet midt i rushtrafikken bare en halvtime senere.

Det er viktig å få avklart hva som gikk galt rent teknisk. Den interne granskningen fra Reinertsen selv, med faglig støtte fra Sintef, har tatt for seg flere mulige scenarier for hva som kunne være forklaringen på sammenbruddet. Teorien om at den såkalte midtreisen var for svak, fremstår som velfundert.

Slik sett peker pilen i første omgang mot firmaet som hadde prosjektert og reist konstruksjonen, Master Solutions i Verdal. Politiet har på bakgrunn av egen etterforskning, tidligere denne uken tatt ut siktelse mot firmaet for uaktsomhet i forbindelse med prosjektering og bygging av reisverket.

En alvorstynget og ordknapp direktør i Reinertsen Entreprenør, Kristian Reinertsen, bedyret på pressekonferansen at firmaet har svært gode systemer og rutiner for å kontrollere kvalitet og sikkerhet på alle sine prosjekter.

- Rutinene våre er fulgt, men feilen ble ikke fanget opp av systemene våre, gjentok han, flere ganger.

Men hvorfor det ikke skjedde, gir firmaets egen granskning ikke svar på.

SE VIDEO: Morten Bjerkås i Reinertsen forklarer hvorfor Rotvollhaugen bru kollapset

Hvordan er det mulig at det ikke kan oppdrives en tegning av et stillas som skulle bære en bru, der det til alt overmål gikk trafikk under gjennom hele byggeperioden?

Hvordan er det mulig at en slik tegning ikke ble etterlyst av Reinertsen?

Og hvordan er det mulig at heller ikke Statens vegvesen kan ha vært opptatt av at et stillas som skulle holde brua oppe og sikre tryggheten til tusenvis av mennesker som daglig ferdes under brua, ble etterlyst?

Hvordan kan man si at man har gode kontrollsystemer, når en så vesentlig del av hele prosjektet verken finnes eller blir etterlyst?

I store byggeprosjekter der flere entreprenører er med, har hvert enkelt firma ansvar for kontroll med egen virksomhet. Det overordnede ansvaret for at alt foregår riktig og trygt under hele prosjektet, ligger hos hovedentreprenøren, i dette tilfellet altså Reinertsen. Over der har så byggherren et selvstendig ansvar for at de firmaene som er leid inn, gjør jobben etter boka, enkelt sagt. Det er Statens vegvesen.

Ennå er det langt frem til ansvaret for det tragiske sammenbruddet er plassert. For politiet er den interne rapporten fra Reinertsen kun å anse som et partsinnlegg. Den blir en del av politiets etterforskning, som vil avgjøre om det eventuelt skal reises straffesak.

Reinertsen sier at firmaet har trukket lærdom av ulykken ved å etablere en egen teknisk sikkerhetsgruppe. Det er viktig. Enda viktigere er det å ha systemer som er så gode at de forhindrer at ulykker skjer.

Her har det sviktet. To mennesker mistet livet.