Trondheim skal bli verdens vennligste by. Blir du med og tar din del av ansvaret?

Gamle Bybro: Kronikkforfatteren tar til orde for at også vennligheten blir en del av Trondheims profil som turistby. Foto: TORIL Johannessen, Adresseavisen

Det brukes mye tid og ressurser på å markedsføre og merkevarebygge byer og ulike geografiske destinasjoner. Næringsutvikling, befolkningsvekst og omdømmeeffekt bygger både stolthet og skal sikre framtiden for de ulike stedene som promoterer seg selv. I noen sammenhenger er det turistene vi lokker på, andre ganger er det unge, håpefulle studenter og i neste omgang er det barnefamiliene som skal verves.

Målet for vår sjarmoffensiv kan være å vinne kampen om det korte besøket der feriepengene brukes, det kan være å få folk til å slå seg ned med hus, jobb og livet sitt – eller det kan være å lokke de fraflyttede, unge tilbake til hjemstedet. Uansett fører det til at de ulike stedene vurderes, veies og granskes.

Hvorfor skal jeg velge Trondheim? Søker du på nettet, finner du hjelp. Visit Norway, Visit Nordland, Visit Trondheim og Visit Visit. Er du i markedet for et mer varig opphold, finner du grundige og gode beskrivelser av tilbakestrømsprosjekter, nettportaler som roser, maler og presenterer et glansbilde av by, bygd og dalstroka innafor. Det typiske i Norge er å lokke med flott natur, rikelig tilgang på offentlige tjenestetilbud, tomt til drømmehuset og jobbmuligheter. Byene frister med historie, grundig dokumentasjon av lokal trehusbebyggelse, mer eller mindre interessante turistattraksjoner og løfter om et sydende uteliv.

Likhetene er mange i konkurransen om å gjøre seg attraktiv.

Vi som allerede bor på stedet, har et annet fokus. Den norske fornøydhetskulturen har gjort oss mette og bedagelige. Vil ikke ha sånn, vil ha sånn! Småbarn gir seg ikke før de får viljen sin. Jeg trenger ikke å trekke det lenger enn til å fastslå at bortskjemte småunger finnes i alle aldre. Heldigvis møter jeg mange som er veldig fornøyd med stedet de bor på. Stort sett har vi ikke grunn til annet. Selvfølgelig finnes det utfordringer, men ikke verre enn at vi overvinner dem hvis vi først bestemmer oss, og tar en pause fra ferieplanleggingen, treningen til Birken eller kurset i mindfulness.

Jeg har en agenda. Trondheim kan utgjøre en forskjell. En forskjell uten egen nettportal, logo, busskurkampanje, app og avisannonser. Trondheim skal bli verdens vennligste by. En egenskap vi får helt gratis. Vi har ressursene, verktøyene og kunnskapen allerede. Vi kan planlegge, trene, teste ut og praktisere hver eneste dag – 365-24/7. Det eneste det krever av oss, er å se effekten, huske hva som gjør at vi lykkes – og viktigst av alt, vi må by på vennlighet. Vennlighet mot oss selv, vennlighet overfor våre nære og kjære, dem på jobben og vennlighet mot alle vi møter.

Vennlighet, har jeg fått høre, er et litt sånn gammeldags og glemt begrep. Noen vil si at det høres da altfor enkelt, naivt og lite offensivt ut. Sannheten er en annen. Vennlighet er dynamitt! Alle vet hva det er, alle har opplevd det en eller annen gang og alle kan utøve det. Noen er naturtalent og er vennligheten selv, andre trenger litt påminnelser, opplysning, trening og tilbakemelding. Garantien er: Vennlighet har ingen negative bivirkninger, vennlighet er uten risiko, og vennlighet kan gi deg opplevelser som kan endre hverdagen din og livet ditt.

Det er mange måter vi kan bidra til at Trondheim skal bli verdens vennligste by på. Vi kan la oss inspirere av andre som er gode. I desember 2012 publiserte nettjenesten Tripadvisor sin World City Survey. Her er det rangering av ulike parametre som forteller om byer som stikker seg ut både positivt og negativt. Byen med den vennligste lokalbefolkningen er Cancun i Mexico. Snakk om å gjøre skam på det bynavnet egentlig betyr – slangebol. Ellers hevder Tokyo seg godt når gjelder å by på sin vennlighet og serviceinnstilte holdning. Dessverre finner vi vår egen hovedstad på absolutt jumboplass for parameteret mye igjen for pengene og nest sist når det gjelder shopping. Vi hevder oss vel ikke nevneverdig over Oslo på noen av disse områdene. Men på vennlighet kan vi ta det igjen.

Møte med mennesker er viktigere enn lønnsomhet og fancy shoppinggater. Vi kan by alle som bor her og alle som kommer hit, på uforbeholden vennlighet. Her følger noen korte råd om hva vi kan starte med:

I Trondheim smiler vi til hverandre når vi møtes, også til dem vi ikke kjenner.

I Trondheim snakker vi bra om hverandre og om oss selv.

I Trondheim jobber vi med å forsterke det som er bra for fellesskapsfølelsen. Vi viser stolthet.

I Trondheim setter vi menneskene i første rekke, så kommer alt det andre etter.

I Trondheim er vi rause mot andre. Kommer de hit, er de velkomne. Når de drar, er de ambassadører for byen og for vennligheten.

Vennlighet er magisk. Det gjør det lettere å være seg selv, det gjør det lettere å møte andre. Vi skal ikke gjøre Trondheim til verdens vennligste by bare for å vinne kampen mot andre. Vennlighet fungerer som trening og sunnhet for enkeltmennesket. Du har det rett og slett bedre med deg selv og med den fantastiske byen du bor i.

Tar du din del av ansvaret?