1. mai må fylles med et nytt engasjement

Norske arbeidere hadde en stolthet, en klassebevissthet og en kampglød som er borte. Nå må 1. mai fylles med et annet engasjement.

«Mange lever i den villfarelse at en dokumentar gir objektiv gjengivelse av virkelighet»

Mange lever i den villfarelse at en dokumentar gir objektiv gjengivelse av virkelighet. Tiggerdokumentaren til NRK er enda et eksempel på at det trengs mer kunnskap og debatt om dokumentar som sjanger.

Kommentar

Forskjellen mellom partiene kan lettest observeres i hotellbaren

Det holder ikke å være den mest populære gutten i klassen. Du må ha sakene også.

Kan Bør Børson bli teatersjef?

En teatersjef må sørge for både publikumstilstrømming og kunstnerisk fornyelse, og i tillegg ha greie på «pæng».

Kommentar

Politikkens største flørt

KrF kunne vært veggpryd, men er for tida Norges mest omsvermede parti.

Starmus blir forskerfest, men kanskje ikke folkefest

Endelig får vi vite mer om hva Starmus har å tilby Trondheims befolkning. Men det er et stykke igjen før alle blir med.

Går Gullvåg for langt når han stiller ut på bryggeri?

Kunsten får kritikk for å være innadvendt. Håkon Gullvåg står for det motsatte. Går han for langt?

KOMMENTAR

Ikke syk, ikke død, men heller ikke frisk

Han var heldig og fikk en behandling som tok knekken på kreften. Men sju år etter at legene erklærte ham for kreftfri, er han fortsatt ikke frisk.

Hva skal norsk film gjøre med ungdommen?

Norsk film har nesten alltid sviktet ungdommen. Nå svikter ungdom norsk film og går mindre på kino.

«Trønderske bilister har bare godt av at de ikke får lov til å svinge hvor de vil»

Trønderske bilister har bare godt av at de ikke får lov til å svinge hvor de vil.

Kommentar

Nå gjelder det å stålsette seg mot politikere som setter på repeat-knappen

Skal Arbeiderpartiet vinne valget må det oppleves som at mye står på spill. De begynner å få det travelt.

Er ulven så viktig at den skal avgjøre valget?

I Norge har vi så få viktige temaer å være uenige om, at vi hisser oss opp over ulv, nikab og saker som berører nesten ingen av oss.

Det er fristende å juble for ett Fosen

Det er lett å la seg besnære av forslaget om én kommune på Fosen, men det er mange skjær i sjøen.

Kommentar

Etter så mye motgang var det nesten godt å se at Støre omsider lyktes

Sjeldent offensiv Ap-leder svartmalte regjeringen og begeistret sine egne.

Kommentar

Det ser ut som Arbeiderpartiet har fått litt panikk

Sola skinner på Trygve Slagsvold Vedum, så skyggen faller på Jonas Gahr Støre. Men graset er ikke like grønt for alle.

Det er du, din fossilgjøk, som må betale!

Suksessen med elbiler går ut over alle som suser rundt i en bil som fortsatt spyr ut klimafæl eksos.

Men trønderne som vil erobre Oslo, kan like gjerne vise seg å bli de siste idiotene

Er det tryggere å investere penger i Oslo i 2017 enn det var i 1992?

Heter denne plassen Torget eller Torvet?

Heter det Torvet eller Torget? Visste du at Gamle Bybro er helt feil? Stedsnavn er uslåelig som krangletema.

Nå drar stammens tullinger til fjells

Når vårsola endelig blinker i bakkene, gjør vi som Den Første Nordmannen. Vi vender ryggen til våren som flommer over oss og kryper etter snøen og isen. Vi drar til fjells.

Kommentar

Politikk med hodet i sanden

Det skjedde i de dager Norge sto stille, påskeopprøret i Arbeiderpartiet, som ville ha vært helt utenkelig i våre dager, men som har satt sine spor på venstresiden.

Bygg landet, ta en skitur

Antall snødager i Norge vil synke dramatisk allerede innen 2030. Det er selve den norske kulturen som er truet.

Synet av plankeruinen gikk inn på meg

Jeg står på ei myr i Bymarka og ser på en haug med halvråtne planker. Et av byens minst påaktede kulturminner har gått tapt.

Hva med et dataspill i påska?

Ikke irriter deg over ungdom som tilbringer påska foran dataskjermen i Vikingskipet. Flere av oss voksne burde gjøre som dem.

«Hvorfor er det ikke flere trær i norsk film?»

Endelig har det kommet en norsk film som lar oss se inn i skogen. I et land med så mange av dem, er det påfallende lite bruk av trær på film.

Sverige må ta den tøffe debatten

Terroren i Stockholm tvinger svenskene til å ta en grundigere debatt om innvandringspolitikken enn de til nå har gjort.

Hvis du kjøper røyk, blir heiskortet gratis

Fyren foran meg har handlevogna full av cola. Han har lempet kilovis med bacon og sjokolade oppi vogna, og der kommer kona trippende.

Når skal det bli vinter?

Alt det hersens maset om vår, krokus og utepils. Jeg vil ha vinter!

Spis snop til du sprekker

Led meg inn i fristelse, jeg vet hva jeg gjør.

Stor forskjell på snøskuter og Segway

Samene protesterer, og nikkersadelen snur seg i grava: Snøskuter for moro skyld er verre enn lakrispipe og Segway.

Når kunsten gjemmer seg bak jåleri, gir byen blaffen

Kunsten angår oss alle, men kunstfolket gjør lite for at vi skal bli klar over det.

Ikke mulig å beskytte seg mot slik terror

Terroren som rammet Stockholm, kan det bli mer av, ikke mindre.

Det startet med en av hverdagslivets katastrofer

Jeg vurderer herved å revidere min oppfatning av systemets iboende umenneskelighet.

Kommentar

Senterpartiet har hjemme alene-fest. Da blir Ap-Støre en spurv i tranedansen

Det er neppe bare jubel over at Senterpartiet stikker av med Ap-velgerne

Kommentar

Passiv dødshjelp til fylkene

En mer halvhjertet reform har vel aldri før sett dagens lys. Skal dette liksom vekke liv i en fylkeskommune på sotteseng?