«Hva er likheten mellom selfangst og dagligliv i Irak?»

Hva er likheten mellom selfangst og dagligliv i Irak de siste åra? Svaret er ikke IS, men to av de beste norske dokumentarfilmene på lenge.

Nå må vi slutte å bable om trege trøndere

Nå må det være slutt! Slutt på maset om at trønderne er trege.

Kommentar: Alle ideene har ett problem

NTNU har fått en rekke gode ideer til ny campus. Men alle peker i en annen retning enn det politikerne ønsker.

Brattøra har lenge vært stengt av en berlinmur

Powerhouse blir ikke en berlinmur mot fjorden, den blir en pyramide. Det ligger en berlinmur der allerede, og vi kan få en til.

Amerikanerne rykker inn på Værnes. Det er neppe starten på tredje verdenskrig

Amerikanerne rykker inn på Værnes. Det er neppe starten på tredje verdenskrig.

Unge asylsøkere som forsvinner, er desperate og uten rettssikkerhet

Norges strenge asylpolitikk bryter med viktige prinsipper. Menneskelige hensyn blir satt til side. Enslige mindreårige asylsøkere forsvinner sporløst.

Kommentar

Er det rene elendigheten der ute på landet?

Det mobiliserer kanskje velgere å framstille bygda som en jammerdal, men det øker neppe bolysten.

Nettleien avgjør trøndersk strømfusjon

Hvis trønderne i sør må betale for at trønderne i nord skal få lavere nettleie, blir det ingen strømfusjon.

Høns i regnvær

Norske høns gir et forstemmende bilde på norsk matkultur for tida.

Kommentar

Snakkisen på Hell

Snart vet vi hvem som blir Trøndelags mektigste embetsmann- eller kvinne.

Ligg unna parken og kom dere til Midtbyen!

Temperaturen øker i debatten om campus. Spriket mellom NTNU og kommunen er urovekkende.

Kommentar

Nok en gang setter Norges mest forhatte mann vår toleranse på prøve

Nok en gang setter Norges mest forhatte mann vår toleranse på prøve. Nå gjør staten alt for å vinne.

Abortloven er god. Må den endres?

Vi har en god abortlov i Norge. Kvinner skal selvfølgelig bestemme over egen kropp. Skal de også bestemme om de vil ha tvillinger?

Vi pessimister har ikke tatt feil

Boligboblen har bare ikke sprukket ennå.

Hva er vitsen med å bo i Norge hvis man hater snø?

Finnes det noe bedre enn masse snø, passelig med kuldegrader og skiføre over alt?

Fryktelig høyt, men ingen katastrofe

Tallene skremmer: Powerhouse blir 40 meter høyt, elleve meter høyere enn Rockheim. Men andre prosjekter vil stjele mer utsikt.

Landets eldste – og yngste teater

Trøndelag Teaters sjel ligger fortsatt i Gamle Scene, mens landets kanskje mest vitale og «unge» kunstneriske stab sørger for hjertepumpen og livsblodet.

Kommentar

Denne saken kan være vår Trump

Klima kan være den saken der vi feilberegner folket fullstendig.

Ulven er dessverre det rene villdyret

En modig statsråd opphevet dødsdommer. Dermed er vi i gang igjen.

Hvis Fosen blir én kommune, kan de like gjerne bygge et Brasilia

Hvordan skal et knippe Fosen-kommuner klare å bli enige om hvor kommunesenteret skal ligge? Her er løsningen.

«Årets beste filmer kommer fra tre filmskapere få hadde hørt om før året startet»

Årets beste filmer kommer fra tre filmskapere få hadde hørt om før året startet. Og ikke alle de beste filmene er lansert på kino.

En 250-åring med en misjon

Nettet flommer over av falske nyheter. Derfor er det fortsatt behov for tradisjonelle medier.

«Carrie Fisher vokste opp i moras skygge, men døde i forgrunnen»

Carrie Fisher vokste opp i moras skygge, men døde i forgrunnen.

«Aldri før har én skuespiller spilt i de tre mest sette filmene på kino i Norge samme år»

Aldri før har én skuespiller spilt i de tre mest sette filmene på kino i Norge samme år. Anders Baasmo Christiansen har blitt den beste altmuligmannen i norsk film.

Vi som er klimasvin

Vi som lever nå, kan bli de første menneskene som ikke tar hensyn til dem som kommer etter oss. Er ikke det nokså spesielt?

Fem ting du bør sjekke før du deler

Falske nyheter har preget 2016. Slik kan du unngå å bli en del av problemet.

Kommentar

Det blir nok ikke fred på jord i år heller

Det er kanskje ikke så rart at noen foretrekker å nynne «Deilig er jorden». I 2016 har ikke verden vist seg fra sin beste side.

«Hadde Hakkebakkeskogen blitt skrevet i dag, hadde det nok vært ulv der»

Hadde «Dyrene i Hakkebakkeskogen» blitt skrevet i dag, hadde det nok vært ulv der.

Snøfall har fått meg til å glede meg til barne-tv

Klarer Snøfall å gjøre diktatoren snill?

Harde pakker med mening

Ni tips til skikkelig harde pakker under treet

Julegrisen levde lykkelig til slakteren kom med kniven

Det gikk fullstendig skeis for slakteren i visa til Hans Rotmo. Han hengte seg selv til slakt.