Kommentar

Fire spørsmål som kan avgjøre valget

Hvem som vinner valget er ikke lett å spå. Det lettere å peke på hva som kan avgjøre.

Kommentar

De er like lette å begeistre som Prosecco-drikkende venninner på jentetur

For Sp er årets landsmøte et gedigent vorspiel. Men det er ingen selvfølge at festen varer helt til valget.

Bærekraftig - et ord i tåka

Jeg er en enkel gutt, og det er mye jeg ikke forstår. Ordet «bærekraftig», for eksempel, har jeg aldri helt fått taket på.

Kan Melhus bli et hyggelig sted?

Trønderske tettsteder er sørgelige saker. Melhus vil gjøre noe med det, men vil få trøbbel med å rette opp gamle feilgrep.

Dette bør du vite om påvirkningshandel

Skal du henge med i Kystad-saken, må du vite hva påvirkningshandel er.

Familiebedrifter er under press

Hvis Reinertsen får nye aksjonærer, kan enda et industrilokomotiv bli uten lokalt, familiebasert eierskap.

Skal alt være tillatt i kampen mot unge asylsøkere?

En helt upålitelig alderstest har i mange år avgjort skjebnen til unge asylsøkere i Norge. Testen er en skandale som har pågått altfor lenge.

Nye SV-krav kan bli snubletråder

Å si nei til atomvåpen er trolig mindre kontroversielt enn tallfesting av CO2-kutt.

Vår tids salg av kvinnekroppen

Denne helga er det SV sin tur til å diskutere eggdonasjon. Trolig ender det med et ja.

Kommentar

Det Arbeiderpartiet trenger nå er en skikkelig utluftning

Trøndelag Ap har fått en verst tenkelig fødsel. Trøsten er at de nå har mulighet til å rydde opp i en ødeleggende ukultur.

SV tøffer seg på avgrunnens rand

Et offensivt SV skjerper venstreprofilen. Problemet er at Jonas kan klare seg uten dem.

Gerd og Kristin har avlyst lønnsfesten

Det blir ingen fest for 50 øre, men de som ikke er vanlig dødelige ordner seg likevel. De tar med medbrakt og steller i stand til nytt lønnsparty.

Skal det være en liten porsjon hungersnød?

Gidder vi å bry oss om mennesker som dør av sult? Vi har tross alt annet å bruke tid og penger på.

Høyre tapte spillet om Nidarø

Arbeiderpartiet vakler ikke, i alle fall ikke utad. Aller minst i Nidarø-saken.

Kommentar

Tid for opprydding, ikke tåkelegging

All verdens lover og regler kan ikke hjelpe politikere som mangler den etiske grunnmuren.

Nå må vi passe på at det går rett vei på Brattøra

Trondheim fikk forrige uke den største gladnyheten på lange tider. Det kan føre til at byen blir enda bedre.

Kommentar

Du er ikke fortapt fordi om du dropper ut av skolen

Den voldsomme bekymringen for frafallet i videregående skole kan virke mot sin hensikt.

Kommentar

Kampen for troverdigheten

Sterke medier trengs for å bringe frem det noen helst vil holde skjult.

«Publikum har endelig oppdaget Kosmorama»

Årets Kosmorama vil bli husket som utgaven da publikum for alvor tok i bruk festivalen.

Kommentar

Dette må gjøre litt vondt for Høyre

I familiepolitikken slites Høyre mellom flotte idealer om frihet og livets faktiske realiteter.

Gjestekommentar

Så det passer tidsånden at Olav ikke fikk skjendet sitt hode med rosa femitull

Feministene fikk nesten kledd en pussyhat på Olav Tryggvason under 8. mars-feiringen, men ble stoppet i siste øyeblikk.

Kommentar

Erna slår tilbake

Høyre vant valget på å fornye og forbedre Norge. Nå må de passe på at noen ikke setter landet i revers.

Er rødsprit og fyrstikker tryggere enn smarttelefon?

Leif i tv-serien «Valkyrien» ble mer og mer gal i sin frykt for at det moderne samfunn skulle bryte sammen. Men han hadde noen ubehagelige poenger. Hva gjør vi hvis ... ?

Kan kunstig intelligens bli vårt viktigste forsvar mot falske nyheter?

Teknologene vil hjelpe oss til å skille mellom fleip eller fakta på internett. Det er et viktig skritt videre fra å krangle om hva "falske nyheter" egentlig er.

Kommentar

Fra vondt til verre for de borgerlige

Mens Senterpartiet vinner fram i sitt kjerneområde og strutter av selvtillit.

Ny godsterminal? Tror det ikke før jeg ser det

Det skal bygges godsterminal på Torgård. Ikke dra lenger ut på landet med den.

Kommentar

Slik kan de vinne valget

Sjelden har det vært mer åpent hvem som skal styre landet etter neste stortingsvalg.

Kommentar

Ganske fornøyd, men fortsatt sint

«Nei, jeg er ikke undertrykt», sa jeg så ærlig jeg kunne. Det var tidlig 1970-tall og jeg skjønte straks at svaret var feil.

Når skolen er gratis, bør barnehagen være det

Tida er overmoden for gratis barnehage. Men hva med barnetrygden? Rett før 8. mars blåses det nytt liv i krangelen om norsk familiepolitikk.

Vi som elsker kulturkjerringene

Åttende mars snart. Kulturkjerringene jobber nok hardt med forberedelsene. Takk og pris for det.

Rydd deg lykkelig, sier ekspertene. Men det var visst ingen som lo.

Hva sier det egentlig om oss at vi dyrker rydding som livsstil?

En tekstmelding ødela planen for kvelden

Jeg så for meg en kveld på sofaen. Planen ble ødelagt.

Er islamske bønnerop en trussel mot Åge Aleksandersen?

Populisme? Det er noe sosialistene har funnet på. Trusselen mot norsk kultur? Den er amerikansk.

Før var bilen hellig, nå vil alle ha den bort

Forvandlingen er slående. Før var bilen hellig, nå vil alle ha den bort.