Kommentar

Kommentar: Tvang er en dårlig løsning nå

Regjeringen tøyser til en halvveis vellykket kommunereform ved å ty til tilfeldig og dårlig begrunnet tvang.

Det straffer seg å anklage andre for løgn

Norske politikere beskylder hverandre for løgn. De som frykter en bråkete og fiendtlig valgkamp, kan få rett.

Folkekongen som får oss til å glemme prinsippene

At kong Harald er en flott konge er et dårlig argument for at arvelig makt er bra.

Tog på dobbeltspor og firefelts vei i nord og sør

Tog på dobbelspor og firefelts motorvei i nord og sør. Lar det seg gjøre?

«Massiv gamlisrock gjør logistikken rundt storhall på Øya enklere»

Den massive gamlisrocken gjør logistikken rundt storhall på Øya enklere.

Feståret som vekket byen av dvalen

1997 var året som endret Trondheim. Byen sto på hodet. Alt som skjedde skapte en optimisme som fortsatt preger oss.

Nå er det slutt. Jeg kjøper ikke mat i midtnorske alpinbakker

De som skal på ski i midtnorske alpinanlegg i vinterferien, må merke seg fjellvettregel nummer ti. Jeg har laget den selv, og den lyder slik:

Bare Oslo-makta tjener på bykamper

Hver gang bergensere og trondhjemmere ryker i tottene på hverandre, fryder de seg i Oslo.

Når en ødelagt vaskemaskin er en katastrofe

Det er ikke lett å henge med i velstandskarusellen. Verst er det når det går ut over barna.

Kommentar

Stol aldri på en trønder - i alle fall ikke når det kommer til mat

Spar oss for krokodilletårene. Vi får den mathallen vi fortjener.

Kommentar

Venner vel så viktig som velgere

Det snakkes mye om borgerlig kaos. Det blir ikke nødvendigvis bare fryd og gammen for de rødgrønne heller.

Hvor kreativt blir Kreativt Norge?

Det er bra for byen at et prestisjekontor for kultur legges til Trondheim. Det er enda viktigere at Kreativt Norge får til det de skal gjøre.

Den ene ideen kan avskrives umiddelbart

Fem forslag kjemper om å bli idégrunnlaget for en ny campus, og bare én ting er sikkert: Ingen av dem vil bli realisert.

Mangler du noe å snakke om?

Adresseavisen gir deg aktuelle meninger rett i innboksen.

Falske nyheter er et uttrykk vi kan kaste på skraphaugen

Før den politiske debatten hardner til enda mer, må vi enten ta livet av begrepet «falske nyheter» eller bli enige om hva det betyr.

Kommentar

De snakker på en måte som ville fått Donald Trump til å nikke anerkjennende

Partiet er norgesmestre i å gi skamløs populisme en sympatisk innpakning.

Det må da gå an å betale selv

Det er ingen mening i at fellesskapets penger skal brukes på folk som har god råd og kan betale selv.

Kommentar

Kommentar: Brøndbo sier det mange tenker

Et snev av sannhet eller bare «fake news»? Vi må tåle en åpen debatt om våre velferdsordninger.

Tandbergen min får du aldri

Kjære Thor Gjermund Eriksen.

Innvandrerne som ikke finnes

Hva gjør vi med alle dem bor i Norge, men som offisielt ikke eksisterer?

Jubileum som kan bekjempe fordommer

Aldri før er samene blitt feiret som de blir denne uka. Men det kan ta lang tid før alle motsetninger er borte.

Kommentar

Plastikkhvalen

Alle lo av poseavgift. En hval full av plast viser at det kanskje ikke er så morsomt.

Denne helgen er ikke Olavskvartalet til å kjenne igjen

Det ligger åpenbart et stort potensial, men også en del utfordringer i å utvikle hele Olavskvartalet til kulturhus. Det viser den improviserte debuten denne helgen.

Jeg våknet i en gamme og skjønte at det finnes samer på Fosen

For tjuefem år siden vant sørsamene en lang kamp mot storsamfunnet. Denne gangen er de i ferd med å tape.

Grisekjøring med rar gummi

Piggdekk er et ord hvor små feil kan gi mye latter.

Kommentar

Det store matparadokset

Vi drømmer om kortreist mat og det gode bondeliv. Virkeligheten er noe ganske annet.

Noen må bli rike hvis verden skal bli grønn

Kanskje må vi høre det fra en olje- og energiminister fra Fremskrittspartiet for at vi skal forstå det opplagte.

Homofilisaken har fått lov til å forsure debatten altfor lenge

En opprivende sak fikk omsider en avslutning alle bør kunne leve med.

Jeg elsker tog, men det overfylte toget fra Steinkjer var ingen nytelse

Å reise med tog er ren luksus. Men hvordan kan toget «integreres sterkere i byens kollektivtilbud»?

«Et av de verste tv-showene i Spellemannprisens historie»

Forsøket på å gjøre prisen yngre og mer kommersiell ga et av de verste tv-showene i Spellemannprisens historie.

Siden jeg verken kjøper hjemmebrent eller narkotika, har jeg et problem

Det er lenge siden sist jeg betalte med kontanter. Det gir meg en slags sorgfølelse.

«Det lover ikke godt for 2017 at George Orwells «1984» knapt har vært mer aktuell»

Det lover ikke godt for 2017 at George Orwells roman «1984» knapt har vært mer aktuell enn nå.

Gjestekommentar

Terje Roll Danielsen: Cirkus campus? NTNUs oppgave er å utvikle landets beste universitet

Det er en formidabel oppgave å bygge ut og å samle NTNU i én campus. Og en god start for alle interesserte vil være å løfte blikket.

Kommentar

Jeg har ennå ikke fylt 40 år, men føler meg som en digital skilpadde

Jeg har kommet til et punkt i min digitale utvikling der antall passord har oversteget kapasiteten til min hjerne.