Bussen kjørte av veien da Sør-Trøndelag fylkeskommune skulle på kjøretur utenfor Trondheim. Elbilistene må betale for havariet.

Høyres Torhild Aarbergsbotten og fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) under diskusjonen i fylkestinget onsdag om krisen i kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag. Foto: VEGARD EGGEN

Hvorfor har AtB kjørt økonomisk i grøfta? Og hvem skal betale verkstedregningen? Utgangspunktet for oppvasken i fylkestinget i går er den ulykksalige omleggingen av de regionale bussrutene i Sør-Trøndelag i fjor. Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) slo fast at det ikke er akseptabelt at AtB sender en ekstraregning på 125 millioner kroner til eieren, fylkeskommunen. En ekstern granskning har slått fast at fylkeskommunen burde ha forstått at økonomien i AtB ville sprekke.

Den samme rapporten peker på at AtB gjorde en dårlig jobb med regionbuss-anbudene, og at det er årsak til det økonomiske havariet. Om ikke konklusjonene fra revisjons- og advokatselskapet PwC er knusende, slår den i hvert fall fast at AtB manglet kompetanse, vurderte feil og valgte galt.

Hva med fylkesordførerens ansvar? Tore O. Sandvik leder en flertallskonstellasjon i fylkestinget. Fylkestinget har ansvar for å tilby kollektivtransport, og det står et bredt politisk flertall bak organiseringen av kollektivtrafikken. Derfor strekker ansvaret seg lenger enn til aksjelovens yttergrenser. Denne delen av oppgjøret om AtB var det vanskelig å få øye på i fylkestingssalen i går.

Derimot var det klart flertall og forbausende lite debatt om at elbilister må betale på ferjer. Konsekvensen av AtBs økonomiske havari er videre at det vil bli færre busser og hurtigbåter. Det er ingen direkte sammenheng mellom AtB og elbiler. Men når fylkeskommunen har tabbet seg ut på ett område, må det betales et annet sted. Fra 1. juni må derfor elbiler trekke havarerte busser opp av grøfta.

Fylkeskommunal armod trumfer klimaet.