Politikerne har skyhøye ambisjoner for Midtbyen, men handelen har nådd et bunnivå. Nå vil de mytene til livs.

Mer folk, mindre penger: «At Midtbyen taper terreng er dessverre en del av faktagrunnlaget. Det kommer mer folk til byen, men folk legger ikke igjen pengene sine der», skriver vår kommentator. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN

Har vi de riktige virkemidlene, var overskriften da Næringsforeningen diskuterte sentrumsutvikling med politikere og næringsaktører i Trondheim. Svaret sier seg nesten selv. Omsetningen hos handelsstanden i Midtbyen faller. På ti år har Midtbyens andel av varehandelen sunket fra 19,1 til 15,3 prosent, og trenden fortsetter. Sentrum taper kampen mot kjøpesentrenes fristelser – gratis parkering og tørrskodd handel. Politikernes vedtatte mål om å øke handelen i sentrum med 25 prosent på fem år virker som en fjern drøm. Var det på et nachspiel politikerne gjorde dette vedtaket, ble det spurt fra salen. Politikerne selv innrømmet at målet var usedvanlig høyt oppe og langt fremme.

Midtbyens omdømmeproblem er blitt det nye mantraet til byens beslutningstakere. Kommunalråd Geir Waage (Ap) mente at oppslag om søppel, vold og tomme butikkvinduer bidrar til å skape et negativt bilde av Midtbyen. Folk tror det er så vanskelig å parkere i byen, sa Waage, og brukte sin nye parkeringsapp som sannhetsvitne på at det finnes mange ledige parkeringsplasser. Problemet er at de fleste finnes under bakken, i parkeringshus. Folk tror det er vanskeligere og verre enn det er, sa Næringsforeningens leder Berit Rian, som vil ha flere fakta på bordet og færre elbiler i gatene. Butikkeierne ser ikke med bare blide øyne på at elbilene står gratis hele dagen og gjør det vanskelig for dem som kommer til byen for å handle.

Men at Midtbyen taper terreng er dessverre en del av faktagrunnlaget. Det kommer mer folk til byen, men folk legger ikke igjen pengene sine der. Det er bilistene som bruker penger, og det gjør de på kjøpesentrene. De færreste kommer til sentrum med bil, i tråd med politikernes vedtatte miljøpolitikk. Kommunalråd Yngve Brox (H) mente det var for kronglete og vanskelig å kjøre inn til byen. Han etterlyser en ny gatebruksplan for sentrum. Selv om Høyre er med på Miljøpakken, er det lov å ha to tanker i hodet, mente han.

Man kan kanskje ikke leve av å selge kaffekopper til hverandre, men i Midtbyen ser det nesten slik ut. Stadig nye kaffebarer og kafeer gjør sentrum til en attraktiv møteplass. Rigmor Bråthen i Midtbyen Management la frem negative tall, men var opptatt av å framsnakke Midtbyen. – Folk opplever Midtbyen som trivelig og trendy, sa hun, og pekte på viktigheten av å utvikle byens sjarm og særpreg videre. Vi må kunne tilby kundene noe mer enn det de får alle andre steder, la Bråthen til. – Jeg handler i Midtbyen nettopp fordi det ikke er et kjøpesenter, supplerte Brox. Midtbyens store utfordring er å skape liv og stemning utover solrike lørdager og andre festdager.

Suksessoppskriften er liv og røre i byen, med mangfold og ulike arrangement. Mathall, nisjebutikker og kultur skal få byen til å syde, også en regnfull tirsdag i april. Geir Waage var akkurat kommet hjem fra Barcelona, og drømte om skinker, ost og musikk på Torvet. Det var lett å dele drømmen, der jeg ruslet hjemover forbi Rema-butikkens paller med frossenpizza og potetgull. Noen måker og en møllspist alpakka var det mest eksotiske steinørkenen Torvet hadde å by på denne vindfulle og våte tirsdagen. Jeg snodde meg mellom elbilene som sto parkert på rekke og rad før jeg mistrøstig gikk ned og hentet min egen bil i parkeringskjelleren på Leüthenhaven.

Enkelte dager føles mytene veldig virkelige.