Det er et dårlig tegn når én av tre handelsbedrifter i Midt-Norge går med underskudd.

Sparebank 1 SMN har for første gang laget et konjunkturbarometer for bankens markedsområde, det vil si Trøndelag og Nordvestlandet.   Bankens folk, Menon og Sentio har sett i glasskulen, som bankens konsernsjef Finn Haugan skriver i forordet til det første midtnorske konjunkturbarometeret. Haugan er påpasselig med å peke på at «det står bra til i hele vårt markedsområde.» Han legger til at banken «klarer ikke å forutse et snarlig konjunkturskift.» Det er et åpent spørsmål om den fremste bankmannen i Midt-Norge dermed peker på at banken hans ikke er i stand til å spå et konjunkturskift, eller om det ikke er grunn til det.

Finn Haugan velger å være positiv, men i konjunkturbarometeret er det mye god lesing for den som har en mer pessimistisk tilnærming til konjunkturene. Varehandelen er Midt-Norges største næring, har 105 milliarder kroner i omsetning og står for 20 prosent av totalen. I 2013 gikk 34 prosent av alle bedrifter i varehandel i Midt-Norge med underskudd. Her er det veldig mange små og nystartede virksomheter, som teller like mye som store og mellomstore og bunnsolide lokomotiver. Likevel er det et urovekkende høyt tall.

I 2013 gikk det ennå så det suste i norsk økonomi. All produksjonskapasitet ble utnyttet og det var praktisk talt ikke arbeidsledighet. Når det går dårlig med en av tre handelsbedrifter i et godt år, hvordan skal det da gå når det butter imot?   Sparebank 1 SMN skal tirsdag dele ut pris til årets kremmer i Trondheim og omegn. Det er tre økonomiske kriterier for å få prisen. I 2012 var det 23 bedrifter som kom gjennom nåløyet, i fjor 24, mens det i år er kun elleve bedrifter i detaljhandelen i Trondheim og omegn som fyller kriteriene.

Utfordringene i varehandelen er godt synlig i Trondheim, det største delmarkedet i Midt-Norge. I fjor økte omsetningen i varehandelen i Trondheim med kun 1,5 prosent. Med unntak for finanskriseåret 2008, er det den svakeste veksten på ti år.

Midtbyen er det området der varehandelen i Trondheim sliter aller mest. Midtbyen får mye oppmerksomhet for «framsnakking», men står for kun 14,7 prosent av handelen. Midtbyen er blitt et sidespor i det som var kjerneoppgaven for byens sentrum, nemlig handel.