Vi skriver dette innlegget for å gjøre leserne oppmerksomme på hvor variert og spennende arbeid man kan få som helsefagarbeider i Trondheim kommune. Vi håper mange andre unge mennesker gjør samme yrkesvalg som oss.

Helsefagarbeider: – Vi hjelper blant annet med stell, måltider og klesvask skriver kronikkforfatterne, som oppfordrer andre unge til å bli helse-fagarbeidere. Foto: Junge/ Heiko, NTB scanpix

Vi som skriver, er fire unge helsefagarbeidere som er tilsatt innenfor helse- og velferdssektoren i Trondheim kommune. Vi har vært lærlinger i kommunen og avla fagprøver høsten 2013. I dag jobber to av oss i hjemmetjenesten, en ved et helse- og velferdssenter, og den fjerde ved et aktivitetstilbud for mennesker med psykisk utviklingshemming.

Fra vi begynte i våre stillinger i september 2013, og i ett år, er vi deltakere i Trondheim kommunes prosjekt Senior – junior. Som deltakere i prosjektet, har vi juniorene fått 100 prosent stillinger, og vi har hatt nært samarbeid med godt voksne og erfarne kolleger, seniorene. Seniorene er våre mentorer. Gjennom systematisk veiledning og hjelp til etisk refleksjon, har vi utviklet oss og modnet som helsefagarbeidere. Seniorene har delt sin gode og store realkompetanse med oss.

Hjemmetjenesten yter tjenester til personer som bor i hjemmene sine, men behøver bistand til daglige gjøremål. Vi jobber i turnus med arbeid både på dagtid, kveldstid og helger. Bistandsmottakerne kan ha forskjellige utfordringer. Det kan være både somatisk og psykisk sykdom som demens, kreft og rusproblematikk. Behovene er derfor ulike. Vi hjelper for eksempel til med matlaging, personlig hygiene, medisinering og sårstell. Mange av de vi besøker, er avhengige av at vi i hjemmetjenesten følger med og ser til at det gis tilstrekkelig og riktig hjelp. Ikke alle har familie eller venner som kan passe på for dem. Mange har smerter, og mange føler seg ensomme og ønsker kontakt og samtale med oss når vi kommer. Noen er sinte og ønsker ikke å motta hjelp, ofte fordi de ikke selv ser behovene. Da er det viktig at vi er positive og vennlige og tar oss tid til å lytte til dem.

Vi er gjester i bistandsmottakernes hjem. Vi må tilpasse oss den enkeltes ønsker og væremåte og vise respekt. Som oftest er vi alene på besøket og har en estimert tid å forholde oss til på hvert enkelt oppdrag. Når vanskelige situasjoner oppstår, må vi selv reflektere og ta en beslutning om hvordan vi skal løse situasjonen. Derfor er veiledningen vi får av seniorene så viktig for oss.

Ved helse- og velferdssentre bor personer som har behov for bistand, men som man ikke får til å gi i tilstrekkelig omfang i hjemmene. Vi hjelper blant annet med stell, måltider og klesvask. Vi ønsker også å bidra til økt livsglede for de som bor ved senteret. Det legges daglige planer for hvordan vi kan gjøre dette, for eksempel gå på tur, høytlese aviser, stelle hår og negler, eller bare ta en prat. Vi tenker på hva som er kjekt for den enkelte. Derfor er det viktig at alle føler seg sett og hørt.

Ved helse- og velferdssenteret er det alltid andre på jobb samtidig, men fordi vi er opptatt med forskjellige arbeidsoppgaver, blir det ikke så mye tid til å snakke med kolleger i arbeidshverdagen. Da er det veldig godt å ha en seniorkollega som man kan rådføre seg med. Det er avsatt tid til veiledningsavtaler, og de timene er gode å ha. Da kan man ta opp jobbrelaterte utfordringer, slikt som man ønsker å snakke om.

I aktivitetstilbudet starter ofte dagen med sjåføroppdrag. Brukerne blir hentet i hjemmene sine og fulgt til bussen for å kjøre til aktivitetstilbudet. Det er viktig med god kommunikasjon mellom de som deltar i aktivitetstilbudet, og de som jobber der og i boligen. Miljøarbeidet må preges av godt samarbeid. Viktig under forflytning er at de som er med føler seg trygge. Sjåføren må sjekke sikkerhet, planlegge godt og bestemme hvem som sitter hvor. Musikk på radioen gir ofte god stemning.

Gjennom en uke er tilbudene varierte, for eksempel turer, basseng og ridning. Vi har flere hytter som vi benytter i Bymarka. I aktivitetstilbudet er hensikten at de som deltar får en opplevelse litt utenom den vanlige hverdagen, noe som skaper glede. Vi jobber for at de skal ha en best mulig dag.

Alle vi juniorene har en utfordrende og spennende jobbhverdag. Vi jobber i gode arbeidsmiljø og trives i jobbene våre. Fordi vi deltar i prosjekt Senior – junior, har vi som nytilsatte fått ekstra støtte gjennom den systematiske veiledningen. Når vi opplever noe ubehagelig eller vanskelig, er det alltid en vi kan spørre og snakke med. Når vi lykkes i jobben og synes det går fint, er det flott å ha noen å dele gleden med. Det er godt å ha den tryggheten støtten fra senior utgjør. Vi er heldige som fikk være med i prosjekt Senior – junior.

De fleste tjenestemottakerne vi møter, er glade og takknemlige for at vi hjelper dem. Dette gjør at vi trives godt i jobbene våre. Vi lærer noe nytt hver eneste dag, og vi møter mange utrolig fine mennesker. Vi oppfordrer andre ungdommer til å bli lærling i helsearbeiderfaget og få jobb i helse- og velferdssektoren. Det er godt å ha funnet riktig arbeidsplass!